فرهنگی‌هنری 23:38 - 02 آبان 1395
پخش سریال «خانه پوشالی» و روی آنتن رفتن بخش‌هایی از مناظره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از تلویزیون ایران با واکنش رسانه‌های مهم ایالات متحده ازجمله واشنگتن‌پست و نیویورکر مواجه شده است.

به گزارش همشهری، رابین رایت در گزارشی که به همین مناسبت برای نیویورکر نوشته، با اشاره به علاقه زیاد ایرانیان به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا آورده است: با اینکه انتخابات ریاست‌جمهوری ایران بهار سال آینده برگزار می‌شود اما ایرانی‌ها بیشتر منتظر نتیجه انتخابات آمریکا هستند. این را می‌توان از چاپ تصویر مربوط به رسوایی دونالد ترامپ روی جلد 19 روزنامه ایران به خوبی متوجه شد.

رایت که در گزارش خود از فواد ایزدی هم نقل قول آورده، با اشاره به تشابه رفتار سیاستمداران آمریکایی در واقعیت و دنیای فیلم و سینما، چنین نتیجه‌گیری کرده است: برای مردم ایران که نگاهی منفی نسبت به سیاستمداران آمریکایی دارند، خانه پوشالی همه آن تصورهای پیشین را تأیید می‌کند. مردم هم درمی‌یابند سیاست در ایران و آمریکا به یک اندازه پیچیده است. ضمن اینکه نباید از تماشایی بودن سریال خانه‌پوشالی به‌سادگی گذشت.

از سوی دیگر، گزارشگر واشنگتن‌پست از زاویه‌ای دیگر به پخش همزمان مناظره‌های ترامپ و هیلاری کلینتون و سریال محبوب شبکه نتفلیکس پرداخته و آن را تازه‌ترین استراتژی جمهوری اسلامی ایران برای دست انداختن سیاست‌های آمریکا دانسته است. به نوشته ریک نوک، تلویزیون ایران این روزها رنگ و بوی واشنگتن گرفته و پخش مستقیم مناظره‌های نامزدهای جمهوریخواه و دمکرات و البته سریال خانه پوشالی تازه‌ترین ترفند تهران برای نشان دادن فساد در هیأت حاکمه ایالات متحده و ساکنان کاخ سفید است.

نکته جالب در این میان، اعتراف رسانه‌های آمریکایی به شباهت میان دنیای خیالی خانه پوشالی با واقعیت‌های دنیای سیاست در این کشور است. آنچه فرانک آندروود و همسرش کلر برای رسیدن به قدرت انجام می‌دهند، در واقع تصویری است از آنچه این روزها در آمریکا میان 2رقیب نه‌چندان خوشنام برای ورود به کاخ سفید می‌گذرد؛ نامزدهایی که عمده‌ترین سلاح هر کدام از آنها در مناظره‌ها، رو کردن اسناد فساد اخلاقی و سیاسی دیگری است.

از این نظر، می‌توان به مخاطبان خانه پوشالی در ایران حق داد؛ کسانی که هر روز ساعت 23 به تماشای یک قسمت از خانه پوشالی می‌نشینند و چند ساعت بعد در پخش مستقیم مناظره میان کلینتون و ترامپ، داستان سریال را با واقعیت‌های روز جامعه آمریکا و روابط میان سیاستمداران آن تطبیق می‌دهند. تلاش ماکیاولیستی شخصیت آندروود در خانه پوشالی برای کسب قدرت همان چیزی است که در سیاست آمریکا جریان دارد.

این نقل قول محمد کاظمی، دانشجوی ساکن تهران در گفت‌وگوی هفته گذشته با خبرنگار آسوشیتدپرس شاید اصل مطلب را در این‌باره بیان کرده باشد: خانه‌پوشالی نشان می‌دهد سیاست در آمریکا چقدر کثیف است. آنها برای رسیدن به قدرت دست به هر کاری می‌زنند. این خلاصه نگاه مردم ایران به حکومتی است که هرگز نقش آن را در کودتای 28مرداد 1332 و همکاری با رژیم عراق در جنگ تحمیلی علیه ایران فراموش نمی‌کنند.

  • در انتظار فصل‌های بعد

هر چند شرکت سونی و شبکه نتفلیکس درباره چگونگی پخش «خانه پوشالی» از شبکه نمایش سکوت کرده‌اند اما به‌نظر می‌رسد مسئولان تلویزیون با اعتماد به نفس حاصل از قانونی بودن کارشان، قصد دارند فصل دوم سریال را به‌زودی روانه آنتن کنند. این فصل سال 2014 در 13قسمت پخش شد و موفقیت آن به‌گونه‌ای بود که 2فصل دیگر هم ادامه یافت و هر کدام در 13 قسمت به فاصله یک سال روی آنتن رفت. قرار است فصل پنجم خانه پوشالی با بازی کوین اسپیسی و رابین رایت در نقش‌های اصلی سال آینده میلادی از نتفلیکس پخش شود.


8243810
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزارت فرهنگ، دستورالعمل جدید صدور پروانه فعالیت کانون‌های تبلیغاتی را که در اجرای بند ۱۶ ماده ۲ قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ تدوین شده است، ابلاغ کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه سفر به پاکستان از فعال شدن ۶ خانه فرهنگی ایران در این کشور خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کتابفروشی‌های تایید شده در سامانه بازار کتاب برای حضور در بخش مجازی سی وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا ۸ اردیبهشت فرصت دارد نسبت به ثبت‌نام در این بخش اقدام کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در مراسم اختتامیه جشنواره قهرمان ایران بهترین‌های سال گذشته ورزش ایران در بخش‌های مختلف معرفی شدند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در مراسم اختتامیه جشنواره قهرمان ایران بهترین‌های سال گذشته ورزش ایران در بخش‌های مختلف معرفی شدند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رایزن فرهنگی پاکستان گفت: همواره به‌رغم سختی‌های فراوانی که استکبار جهانی بر مردم ایران تحمیل کرده با استقامت وصف‌ناپذیری در مقابل همه قدرتمندان عالم ایستاده‌اند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رایزن فرهنگی پاکستان گفت: همواره به‌رغم سختی‌های فراوانی که استکبار جهانی بر مردم ایران تحمیل کرده با استقامت وصف‌ناپذیری در مقابل همه قدرتمندان عالم ایستاده‌اند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رهبر معظم انقلاب از پخش برنامه رمضانی تلاوت قاریان نوجوان از شبکه قرآن و معارف سیما تجلیل کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کمیته پیگیری حفاظت از خانه‌های تاریخی تهران از برچیده شدن سازه جدید در عمارت منسوب به فخرالدوله خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» اولین قسمت از مینی سریال «مامان اشتباه می‌کند» در ژانر خانوادگی جمعه ۷ اردیبهشت ماه ساعت ۲۳ از قاب شبکه تهران تقدیم نگاه مخاطبان می‌شود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است