اقتصادی 15:00 - 29 مرداد 1396
شیخ‌الوزرا رکورد وزارت را شکست
ساختمان قدیمی و سالخورده وزارت نفت بار دیگر میزبان وزیری با تجربه و کار بلد شد، فردی که از ۳۰ سالگی بر مسند وزارت نشسته و با هدایت سکان وزارت نفت در چهار سال پیش رو، بر کارنامه کاری اش مهر بازنشستگی خواهد خورد.

زنگنه با ۳۰ سال سابقه وزارت بازنشست می‌شود؟

به گزارش ایسنا، ساکنان خانه ملت در بررسی صلاحیت وزرای کابینه دوازدهم، با ۲۳۰ رأی موافق، ۳۵ رأی مخالف و ۲۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۸۸ نماینده حاضر به بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت رأی داد تا شیخ الوزرا مجددا در این وزارت خانه بر مسند وزارت بنشیند.

زنگنه که در بررسی اجمالی کارنامه کاری اش  حضور در سرتاسر عمر در شرایط دوران دفاع مقدس، ایام سازندگی و شرایط بحرانی تحریم ها به چشم میخورد، در وزارتخانه های جهاد سازندگی، نیرو و نفت خدمات مهمی داشته است.

شیخ الوزرا فعالیت سیاسی خود را از سال ۱۳۵۹ در کابینه محمدعلی رجایی، در جایگاه معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز کرد. ۵ سال وزیر جهاد سازندگی و یک سال نیز وزیر نیرو بود. در دولت اکبر هاشمی رفسنجانی به مدت ۸ سال به عنوان وزیر نیرو فعالیت کرد و در دولت‌های هفتم و هشتم نیز ۸ سال عهده‌دار وزارت نفت بود.

وی که امروز برای بار دوم به عنوان وزیر نفت برگزیده شد، توانست برای دفعه نهم  از نمایندگان مردم در خانه ملت رای اعتماد بگیرد و با اخذ این اعتماد همچنان رکورد بیشترین دوران وزارت را در تاریخ ایران بعد از انقلاب به خود اختصاص دهد. زنگنه به طور کلی دارای تجربه ۲۶ سال وزارت در ۳وزارتخانه کلیدی و اخذ ۹ بار رای اعتماد از مجالس اول تا ششم و مجلس نهم است تا در صورتی که راه چهارساله را با دولت دوازدهم به پایان برساند با ۳۰ سال سابقه وزارت بازنشسته شود.

زنگنه صادرات روزانه بیش از ۱۶ میلیون لیتر نفت‌گاز در سال ۹۶، توسعه ۲۷فاز پارس جنوبی تا سال ۹۸، عقد قراردادهای جدید نفتی، افزایش تولید به میزان حدود ۱میلیون بشکه در روز نفت‌خام همراه با افزایش ضریب برداشت، افزایش تولید از میدان های مشترک، افزایش تولید و توسعه پتروشیمی، افزایش صادرات فرآورده های نفتی، ساخت داخل تجهیزان صنعت نفت  و...را مهم ترین برنامه های خود در دولت دوازدهم اعلام کرده بود.

وی در مجلس شورای اسلامی باز هم بر عقد قراردادهای جدید نفتی با هدف توسعه میدان‌ها و جذب سرمایه‌گذار خارجی و ایجاد اشتغال تاکید کرد و گفت  طبق برنامه‌ای که تهیه کرده‌ام ۲۰۰ میلیارد دلار ظرف پنج سال باید سرمایه‌گذاری انجام شود که از این میزان ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیارد آن باید از طریق منابع خارجی جذب شود و در این شرایط است که می‌توانیم بخش‌های بالا دستی و پایین دستی را رونق دهیم. زمانی که من وارد وزارت نفت شدم در سال ۷۶ تولید پتروشیمی ما یک میلیارد دلار بود و در سال ۸۴ این تولید به چند برابر خود رسید و در این سال‌ها هم نزدیک به ۹ میلیون تن به ظرفیت پتروشیمی ما اضافه شده است. برای پالایشگاه‌ها هم پیش‌بینی شده که از ۱.۷ میلیون بشکه به سه میلیون بشکه برسیم.

وزیر  نفت ادامه داد: در سال ۸۴ کل نیروهای رسمی ۱۲۰ هزار نفر بود اما وقتی بنده برگشتم نیروی انسانی نفت به ۲۲۰ هزار نفر رسیده بود یعنی ۱۰۰ هزار نیرو اضافه شده بود بدون این‌که کاری انجام شود، لذا حل این معضل کار بزرگی است، نیروهای قرارداد مدت موقت داریم که وضع زندگی خوبی ندارند. امیدوارم که با کمک شما نمایندگان تلاش شود تا راه‌حلی برای مشکلات این‌ها پیدا کنیم.

شیخ الوزرا در پایان صحبت های خود اظهار کرد :برخی از نمایندگان می‌گویند چه وقت میدان به جوان‌ها می‌دهید، بدانید من خیلی اصرار کردم که شخص دیگری را به عنوان وزیر نفت معرفی کنند اما خیلی اصرار و پافشاری کردم، آخرش من تنها ماندم و همه پشت من را خالی کردند و نهایتا بنده معرفی شدم.

انتهای پیام


9376830
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» برای نخستین بار در حوزه صدور تجهیزات پیشرفته پالایشی از جمله کمپرسور و کاتالیست به پروژه‌های فراسرزمینی و دستیابی به دانش فنی ارتقای کیفی نفت‌کوره واحد‌های پالایشی گام برداشته شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون امور سازمان جنگل گفت: براساس آمار سالانه ۱۲ میلیارد متر مکعب چوب مورد نیاز است که ۲۲ درصد آن از طریق واردات تامین می شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت عمران پردیس گفت: با استفاده از ظرفیت‌های مردمی شاهد تکمیل پروژه‌های مسکن مهر و همچنین پروژه‌های مسکن ملی در شهر جدیدپردیس خواهیم بود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس مسکن گفت: ساخت وساز‌های ویلایی و کوتاه مرتبه تنها با ورود متقاضیان به بازار مسکن تقویت و افزایش می‌یابد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس مسکن گفت: ساخت وساز‌های ویلایی و کوتاه مرتبه تنها با ورود متقاضیان به بازار مسکن تقویت و افزایش می‌یابد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس مسکن گفت: ساخت وساز‌های ویلایی و کوتاه مرتبه تنها با ورود متقاضیان به بازار مسکن تقویت و افزایش می‌یابد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» با نوسازی و بازسازی یک فروند هواپیمایی بویینگ ۷۳۷ به دست متخصصان ایرانی روزانه یک هزار و ۲۰۰ صندلی به چرخه هوایی کشور اضافه شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر نیرو گفت: دو میلیون و ۵۰۰ هزار مشترک خانگی طی دو سال گذشته به کنتور‌های هوشمند متصل شده‌اند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل سازمان سرمایه گذاری خارجی گفت: ۵ میلیارد و ۵۳۱ میلیارد دلار در سال گذشته سرمایه گذاری مصوب و خارجی داشته ایم که طی سال‌های گذشته با پایش‌های صورت گرفته این میزان افزایش یافته است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» دبیر انجمن انبوه سازان مسکن کشور گفت: ایجاد فضای کسب‌وکار برای سازندگان بخش خصوصی و مردم در بخش مسکن برای تحقق شعار امسال بسیار حائز اهمیت است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است