سیاسی 21:22 - 21 تیر 1393
مخالفت آمریکا با استقلال کردستان عراق نوعی عوام فریبی است
اقلیم کردستان عراق همواره درصدد فرصتی برای انفصال کامل از دولت عراق بوده ولی این هدف تا زمانی که ' جلال طالبانی'، رئیس جمهور سابق عراق که از جمله شخصیت‌های برجسته کرد است بر مسند قدرت قرار داشت اجرایی نمی‌شد چرا که طالبانی به شدت مخالف تجزیه عراق و طرفدار سیاست همزیستی قومیت‌ها و مذاهب برای اتحاد ملی عراق بود.

تجزیه عراق؛ بدعتی غربی، عربی و صهیونیستی

به گزارش خبرگزاری خانه ملت؛ گروه بین‌الملل؛ همزمان با سرازیر شدن تروریست‌های موسوم به داعش " دولت اسلامی عراق و شام" که اکنون صرفاً به عنوان مبهم و کلی " دولت اسلامی" برای معرفی خود بسنده می‌کنند به سمت شهر موصل و مناطق مختلف و اغلب نفت‌خیز عراق، مسعود بارزانی، رئیس منطقه کردستان عراق با جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در چهارم تیر ماه سال جاری دیدار و در خصوص اعلام استقلال اقلیم کردستان عراق و جدایی از دولت مرکزی عراق گفتگو کردند.

پس از این دیدار آمریکا رسماً مخالفت خود را با تجزیه عراق و اعلام استقلال کردستان عراق اعلام کرد و در پی این موضع‌گیری دولت‌های ترکیه و مصر نیز مخالفت خود را با این رخداد رسانه‌ای کردند.

اساساً مناطق شمالی عراق که شامل استان‌های بزرگی همچون اربیل، سلیمانیه و دهوک می‌شود، امروز به نام کردستان عراق شناخته می‌شود. کردستان عراق از سال 1991به صورت نیمه خودمختار اداره شده ولی همچنان جزء قلمرو حاکمیتی و جغرافیایی دولت مرکزی عراق محسوب می‌شود. اقلیم کردستان عراق همواره درصدد فرصتی برای انفصال کامل از دولت عراق بوده ولی این هدف تا زمانی که " جلال طالبانی"، رئیس جمهور سابق عراق که از جمله شخصیت‌های برجسته کرد است بر مسند قدرت قرار داشت اجرایی نمی‌شد چرا که طالبانی به شدت مخالف تجزیه عراق و طرفدار سیاست همزیستی قومیت‌ها و مذاهب برای اتحاد ملی عراق بود. ولی از سال 2012 که طالبانی دچار تصلب شریان قلبی شد، بارزانی مجدداً پرچم کسب استقلال را علم کرد.

با هجوم عناصر مزدور و تروریست داعش و پیش ‌روی اولیه این جریان تروریستی که در اثر خیانت برخی از فرماندهان ارتش عراق در شهر موصل میسر شد، اقلیم کردستان عراق نیز از این فرصت استفاده و با جسارت بیشتری صحبت از استقلال این منطقه را پیش کشیده است.

 

تجزیه عراق طرحی سعودی، صهیونیستی و آمریکایی است

سید‌ حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس با تاکید بر اینکه عراق شرایط حساسی به لحاظ امکان تجزیه‌ پذیری دارد، گفت: عراق مشتمل از قومیت‌ها، زبان‌ها و مذاهب مختلف است و هر از گاهی با تحریک بیگانکان این گونه داعیه‌های استقلال‌طلبی نمایان می‌شوند.

نماینده مردم پیشوا، قرچک و ورامین در مجلس شورای اسلامی با اشاره مخالفت آمریکا با روند جدایی‌طلبی اقلیم کردستان عراق گفت: مخالفت آمریکا با تجزیه عراق و جدا شدن اقلیم کردستان از دولت بغداد نوعی عوام ‌فریبی است چرا که طرح تجزیه عراق را خود آمریکایی‌ها طرح ‌ریزی کرده اند.

عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس نهم ادامه داد: تجزیه عراق به کشورهای کوچک‌تر با هدف تضعیف و انزوای اکثریت شیعه طرح بلند مدتی است که از سوی آل ‌سعود، صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها دنبال می‌شود.

وی در مورد دلایل مخالفت کشورهای ترکیه و مصر با جدایی‌ طلبی کردستان عراق گفت: دولت‌های ترکیه و دولت فعلی مصر سیاست‌ خارجی خود را منطبق با موضع‌گیری‌های کاخ سفید تنظیم می‌کنند از این رو در موضوع استقلال کردستان عراق نیز از آمریکا پیروی کردند.

 

کلید جدایی طلبی کردستان عراق از جای زده شد که " پیش‌مرگه‌ها" یا همان نیروی نظامی اقلیم کردستان عراق در در اثر خلع نیروهای امنیتی - نظامی حاصل از خیانت برخی از فرماندهان ارتش عراق وارد شهر نفت‌خیز کرکوک شده و با خارج کردن نیروهای داعش و دست‌یابی به منابع غنی نفتی به جد مسئله استقلال از دولت مرکزی عراق را مطرح کردند. اما ادعای استقلال‌طلبی اقلیم کردستان عراق چندان به مذاق کشورهای حامی آنها همچون آمریکا، ترکیه و مصر خوش نیامد و هر یک روسای کشورهای مذکور مخالفت خود را ( حداقل در ظاهر) با این مسئله ابراز کردند.

در این بین تنها رژیم منحوس صهیونیستی بود که از ابتدای طرح استقلال کردستان عراق از این طرح حمایت قاطع کرد چرا که عراق در دوره نخست وزیری نوری مالکی در صف نخست جبهه مقاومت قرار گرفته و از بیداری اسلامی وقوع یافته در خاورمیانه و همچنین انتفاضه ملت فلسطین حمایت صریحی کرده بود.

مخالفت ظاهری آمریکا در وهله نخست تامل بسیاری از کارشناسان و تحلیل‌گران عرصه سیاسی خاورمیانه را غافل گیر کرد و آنها را به تامل وا داشت ولی عطف توجه به چند مسئله در درک این موضع‌گیری دولت آمریکا راهگشا خواهد بود. نخستین مسئله مورد ذکر این است که امروز دیگر بر کسی پوشیده نیست که دولت‌های غربی و به خصوص آمریکا در تجهیز و حمایت مادی و معنوی از گروه تروریستی داعش سنگ تمام گذاشته اند و این موضوع را اسناد و مدارکی که ارتش سوریه و عراق در طی روزهای درگیری با این گروه تروریستی کشف کرد اند به وضوح نشان می‌دهد.

 

ملت عراق باید از هویت ملی خود در برابر توطئه‌ بین‌المللی تجزیه دفاع کند

سید باقر حسینی، عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت‌ ملی و سیاست ‌خارجی مجلس با بیان اینکه پیشروی داعش در عراق زمینه‌ساز ادعای استقلال کردستان است، گفت: همزمانی طرح استقلال کردستان عراق همزمان با هجوم تروریست‌های داعش تامل ‌برانگیز است و نشان از نوعی ارتباط و همکاری بین‌ این دو جریان دارد.

نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی مخالفت آمریکا با طرح استقلال اقلیم کردستان را بی‌صداقتی در مواضع دولت مذکور خواند و تصریح کرد: مخالفت آمریکا با تجزیه عراق و استقلال اقلیم کردستان از بغداد صرفاً برای انحراف افکار عمومی از مقاصد اصلی این دولت است.

عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس نهم با تاکید بر اینکه غرب و صهیونیست‌ها عراق را ضعیف و چندپاره می‌خواهند گفت: به سود هیچ یک از اقوام و مذاهب عراق نیست که با ادعای استقلال‌طلبی آب به آسیاب دشمنان بریزند.

این نماینده مجلس نهم ادامه داد: کردها، شیعیان و اهل سنت باید دست در دست یکدیگر حافظ هویت ملی عراق باشند پرا که منافع آنها تنها در گرو حفظ انسجام داخلی کشورشان است.

عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس تصریح کرد: آینده سیاسی عراق باید به دست مردم این کشور رقم بخورد و ملت عراق نیز نباید فضا را برای تحرکات غرب‌گرایان و قو‌گرایان این کشور فراهم کنند.

 

آمریکا در سوریه سیاست حمایت قاطع از این گروه تروریستی را در پیش گرفت و در صحنه عراق نیز با انزوا و انفعال خود خواسته تنها چند صد نظامی را صرفاً برای محافظت از سفارتخانه‌های خود در عراق ارسال کرد و این نکته نشانگر حمایت تلویحی دولت آمریکا از اقدامات داعش است. از این رو آمریکا هدف دولت آمریکا از مخالفت با استقلال کردستان عراق حمایت از دولت مرکزی بغداد نیست چراکه سودای دیگری را در سر دارد.

هدف اصلی آمریکا از مخالفت با طرح استقلال عراق در واقع جا باز کردن برای جریان‌های اپوزیسیون عراق است تا از این طریق بتواند جریان سیاسی شیعی که جریان غالب در عراق است و همچنین شخص نوری مالکی را تضعیف کرده و به حاشیه براند. "جان کری" بعد از اتمام مذاکراتش با بارزانی بر سر استقلال کردستان عراق پس از اعلام مخالفت با این طرح اعلام کرد که "کردها باید برای تشکیل دولت آتی عراق تلاش کنند و مشارکت داشته باشند". این موضع‌گیری در واقع نوعی خط‌ دهی به جریان‌های سیاسی مخالف دولت مرکزی عراق است چرا که با ورود این نیروهای سیاسی عراق وارد نبردها و تنازعات سیاسی کمر شکن خواهد شد.

در این برهه زمانی که عراق مورد هجوم داعش واقع شده جریان اصلی رسانه‌ای غرب سعی دارد تا با پیروی از سیاست خارجی کشورهای غربی دولت نوری مالکی را مقصر اصلی تهاجم داعش معرفی کند تا از حجم محبوبیت وی بکاهد و جریان شیعی منفعل شود.

بعد از سرنگونی رژیم بعثی صدام، آینده سیاسی عراق با ابزارهای دموکراتیک مثل انتخابات بدست مردم این کشور رقم خورد. ملت عراق با رای خود به جریان سیاسی شیعی که شخص نوری مالکی در عرصه سیاسی رهبری آن را به عهده دارد توانست طی این سال‌ها نیروهای ناتو و نظامیان آمریکایی را از کشور خارج کند و استقلال این کشور را تضمین نماید.

شکست تروریست‌های داعش در سوریه و سرازیر شدن آنها به مرزهای عراق فضا را مجددآ برای غرب جهت خدشه‌دار کردن استقلال عراق و دخالت در فضای سیاسی این کشور فراهم کرد ولی هوشیاری دولت مالکی در عدم درخواست کمک نظامی به آمریکا مانع از باز شدن پای آنها به عراق شد از این رو دغدغه امروز غرب و به ویژه آمریکا انفعال در برابر تحرکات داعش و در عین حال تحریک اپوزیسیون دولت بغداد جهت شرکت در فرایند تشکیل دولت جهت ایجاد تشنج و عدم انسجام در عراق است. /


4221154
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» روزنامه‌های امروز به موضوعاتی نظیر حمله ادعایی رژیم صهیونیستی به اصفهان با استفاده از ریز پرنده‌ها پرداختند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» عملیات وعده صادق دستاورد‌ها و ابعاد مختلفی دارد که رژیم صهیونیستی را به نابودی نزدیک‌تر کرده است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سفیر جمهوری اسلامی ایران در فرانسه توضیحاتی را درباره حادثه امنیتی امروز در محل کنسولگری کشورمان در پاریس ارائه داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» بروجردی گفت: ‌نکته مهم این است که الگو انتخاب شده در عملیات وعده صادق الگوی ابر قدرتی بود. ما اعلام کردیم که در بالاترین سطح می‌زنیم و همین کار را هم کردیم.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس دستگاه سیاست خارجی کشورمان در دیدار با همتای الجزایری خود بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای ارتقای روابط دو کشور در تمام سطوح سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و همچنین اجرایی شدن توافقات فی‌ما‌بین تاکید داشت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در دیدار با همتای برزیلی خود گفت: اقدام نظامی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به جنایات رژیم صهیونیستی در چهارچوب دفاع مشروع و وفق حقوق بین‌الملل صورت گرفت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در دیدار با همتای برزیلی خود گفت: اقدام نظامی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به جنایات رژیم صهیونیستی در چهارچوب دفاع مشروع و وفق حقوق بین‌الملل صورت گرفت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» نشست امیرعبداللهیان با سفرای کشور‌های عضو سازمان همکاری‌های اسلامی در محل سازمان ملل متحد برگزار شد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیرعبداللهیان در واکنش به ساقط شدن چند ریز پرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان، گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند؛ در حالی که ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارت مالی و جانی در بر ن...
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» ایمن الصفدی گفت: اردن مصمم است که در تحولات غزه، آسمان این کشور مورد سوءاستفاده اسرائیل قرار نگیرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است