استانی 15:06 - 23 آبان 1398
رئیس سازمان صمت خراسان رضوی:
ایسنا/خراسان رضوی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در حوزه معدن بزرگترین کاری که قرار است آغاز شود انعقاد یک پروتکل سه جانبه با استانداری، سازمان صمت استان و شرکت ملی صنایع مس ایران است که بر این اساس آزادسازی 10 هزار کیلومتر مربع از جنوب خراسان برای استخراج کانی‌های فلزی به خصوص مس صورت خواهد گرفت.

بهره‌برداری از 10 هزار کیلومتر اراضی استان برای استخراج کانی‌های فلزی

محمدرضا مس فروش در سی و دومین اجلاس سراسری خانه‌های صنعت، معدن و تجارت در نمایشگاه بین‌المللی مشهد اظهار کرد: استان ما استان مهمی در حوزه‌های صنعت، معدن و بازرگانی است که 30 میلیون زائر در سال دارد، این یک ویژگی خاصی است که همه فعالیت‌ها در همه بخش‌های این استان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، خراسان رضوی از نظر صنعتی استانی ویژه‌ای است و 6000 واحد صنعتی با 20 هزار میلیارد تومان ارزش دفتر و 200 هزار اشتغال دارد.

وی ادامه داد: میانگین تحقق جواز تاسیس در این استان با 19.5 درصد از میانگین کشور با 11.5 درصد بالاتر است. همچنین بخش معدن یکی از محورهای اساسی توسعه اقتصادی خراسان رضوی است. اساسا در حوزه صنعت آنچه که برنامه اصلی ماست، رفع نیاز واردات از طریق پروژه‌های تعریفی است. همکاران ما با همکاری تشکل‌ها روی این ماجرا کار کرده‌اند و متد آن تهیه شده است. در حوزه معدن بزرگترین کاری که قرار است آغاز شود انعقاد یک پروتکل سه جانبه با استانداری، سازمان صمت استان و شرکت ملی صنایع مس ایران است که بر این اساس آزادسازی 10 هزار کیلومتر مربع از جنوب خراسان برای استخراج کانی‌های فلزی به خصوص مس صورت خواهد گرفت. 

مس فروش بیان کرد: همزمان با این قضیه شرکت ایمیدرو از ما درخواست 30 هزار کیلومتر از اراضی استان را برای اکتشاف و سرمایه گذاری را داشت که تفاهم نامه مربوط به آن را امضا نکردیم و امضای آن منوط به آزادی پهنه ای شد که بر اساس آن فعالیت‌های ما پیش رود. 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در حوزه بازرگانی نیز سوغات جزو مهم ترین برنامه های ما در این استان است که بایستی برای آن اقدامات لازم صورت گیرد. حدود 5000 میلیارد تومان مبادلات ریالی سوغات در سال در این استان صورت می گیرد که با توجه به ویژگی خاص مشهد باید به آن توجه کرد.

مس فروش عنوان کرد: دولت و تشکل‌های غیردولتی قائل به وجود موانعی بر سر راه فعالیت‌های اقتصادی هستند که موجب انجام نشدن کارها می‌شود. با این مساله از دو طریق در استان‌ها پیگیر موضوع هستیم که آن را به مسئولان منعکس کرده‌ایم. بر این اساس قرار شده اختیارات لازم به استان‌ها تفویض شود که امیدواریم این فرایند سرعت بگیرد. ما برای انجام کار به برخی ضوابط بر می‌خوریم که ناشی از دستورالعمل‌های دستگاه‌های اجرایی است،  برخورد با این دستورالعمل‌ها باید به سرعت صورت گیرد.

وی با بیان اینکه همکاران ما در وزارتخانه نیازمند تعریف روش‌های متفاوت تامین منابع مالی هستند، گفت: براساس اجرای تبصره 18 قانون بودجه، به میزان 480 هزار میلیارد تومان در حوزه صنعت طرح‌های مختلف بررسی شده که تنها 603 میلیارد تومان آن تخصیص یافته است که این ارقام با یکدیگر تناسبی ندارد، به اعتقاد ما اگر 1.5 تا 2 درصد به تخصیص منابع آب به حوزه صنعت اضافه شود، شرایط این حوزه تغییر خواهد کرد.

سیاست‌های پول محور بانک‌ها باید تبدیل به سیاست‌های اعتبارمحور گردد

در ادامه این نشست سیدمحمدرضا مرتضوی، دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، اضافه کرد: شرایط استثنایی کشور بر کسی پوشیده نیست. امروز ایران اسلامی در مقابل زورگویی مستکبران ایستاده و آسمان، دریا و زمین خود را با تولیدات صنعتی کشور امن کرده است. نقش تولیدگران و کشاورزان در این ایستادگی نقشی ویژه است. امروز ارز مصرفی کشور نه از راه فروش نفت و دست درازی به بیگانه بلکه از راه فروش و صادرات فرآورده‌های صنعتی و صنایع بومی کشور تامین می‌شود که در تاریخ ایران بی‌سابقه است. 

وی بیان کرد: 4 سال حمایت مستمر مقام معظم رهبری از تولید ملی نشان از نقش تک تک فعالان اقتصادی در استقلال ایران دارد. همه در راستای عارضه یابی و رفع مشکلات واحدهای صنعتی باید همراه باشند. در شرایطی که بحران سراسر اقتصاد ایران را به چالش می کشد، نقش ستادهای تسهیل در این اثنا بی نظیر است و همه دستگاه ها موظف هستند برای حل مشکلات واحدهای صنعتی تلاش کنند. آنچه که در این 2 سال در ستادهای تسهیل انجام شده بیان گر لزوم و ادامه فعالیت آن است.

مرتضوی افزود: با این حال ستادهای تسهیل در همکاری با سایر دستگاه‌ها اثرگذاری لازم را ندارد. نباید با استفاده غلط از دستورالعمل‌ها مشکلی به مشکلات واحدهای تولیدی کشور اضافه کرد. سیاست‌های پول محور بانک‌ها باید تبدیل به سیاست‌های اعتبارمحور گردد. ما توانایی تامین بهره‌های سنگین را نداریم چون کمر تولید زیر آن می شکند. باید بانک‌ها از منافع زودگذر خود بگذرند. ستانده‌های مالیاتی خرج هزینه‌های جاری می شود و بودجه‌های عمرانی به صفر رسیده است. توسعه زیرساخت ها وظیفه دولت است و باید از ستانده‌های مالیاتی برای توسعه زیرساخت ها بهره برد.

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران عنوان کرد: بیش از 60 درصد تولید ناخالص ملی در بخش خدمات است. چرا باید یک کارگر مالیات بپردازد ولی برخی از ثروتمندان چنین کاری نمی کنند؟ عدالت مالیاتی یک مساله مهم است و باید ستانده‌های مالیاتی را در جایی به غیر از بودجه ناچیز واحدهای تولیدی جستجو کرد. وجود دولت‌های بزرگ و غیرمولد نمی‌تواند به حل مشکلات کشور کمک کند. 

مرتضوی گفت: منابع محدود مالی کشور اعم از درآمد ارزی و ریالی باید به سمت تولید ملی هدایت شود و مسیر استقلال کشور از این راه تامین شود. پست‌ها، سمت‌ها و عناوین می‌آید و می‌رود ولی آنچه می ماند، خدمت به کشور و رفع مشکلات آن است، تنها راه مبارزه با بیکاری، فساد و مشکلات کشور ایجاد اشتغال و حرکت به سمت توسعه پایدار و تولید ملی است.

انتهای پیام


10293731
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است