علمی فناوری 08:25 - 08 اسفند 1395
سه شهر ایتالیا در جدول رتبه‌بندی سازمان جهانی بهداشت درباره آلوده‌ترین شهرهای اروپا قرار گرفتند.

به گزارش ایرنا، سازمان جهانی بهداشت با انتشار جدولی از آلوده‌ترین شهرهای اروپا در سال 2016 که متشکل از 50 شهر است، نام سه شهر ایتالیا که تنها شهرهای اروپای غربی به شمار می‌روند را نیز گنجانده است.

سازمان جهانی بهداشت با در نظر گرفتن "PM 2,5"که خطرناک‌تر از "PM 10" است این جدول را منتشر کرده است.



این نوع ریزگردها ذرات معلقی هستند که توان عبور از مانع "آلوئول‌های ریوی" را دارند و می‌توانند وارد گردش خون شوند.

شهرهای ایتالیایی "سورزینا" در رتبه 24 جدول، "ستیمو تورینزه" در مکان 38 و "برشا" در مکان 48 این فهرست جای گرفته‌اند. در میان 50 شهر آلوده در اروپا، 33 شهر لهستانی، 9 شهر بلغارستانی و 5 شهر چکسلواکی هستند.

لهستان آلوده‌ترین در اروپا محسوب می‌شود. سطح آلودگی شهر "اسکالا" در ماه دسامبر 2016 میلادی به 979 میلی‌گرم ذرات معلق در متر مکعب رسید که بدین ترتیب از 737 میلی‌گرم در متر مکعب آلودگی شهر پکن نیز سبقت گرفت. این آلودگی ناشی از سیاست انرژی این کشور است که بر پایه استفاده از ذغال به عنوان منبع اصلی انرژی می‌باشد.

منطقه "وال پادانا" در شمال ایتالیا از جمله آلوده‌ترین‌ها در اروپاست، چرا که شهری بشدت صنعتی است و ترکیب کوهستان‌های بسته نیز مانع گردش هوا می‌شود. علاوه بر این در سال‌های اخیر وجود طولانی "پادچَرخَندها" نیز مانع گردش هوا شده است و در نهایت هوای این منطقه در فصل زمستان بسیار آلوده و در فصل تابستان از آلودگی آن کاسته می‌شود.



در پی تداوم آلودگی هوا در شهرهای بزرگ ایتالیا، تردد خودروها در شهر رم پایتخت ایتالیا برای روز یکشنبه کاملا ممنوع اعلام شد.

تداوم ذرات معلق در هوا به به صدا در آمدن زنگ خطر آلودگی و ممنوعیت کامل تردد خودروها منجر شده است. در رم طرح موسوم به "یکشنبه‌های محیط زیست" به اجرا گذاشته می‌شود، که شامل سیستم‌های گرمایشی در منازل نیز می‌شود.

طرح مبارزه با آلودگی هوا روز یکشنبه در رم، از ساعت 7:30 تا 12:30 به وقت محلی و سپس از ساعت 16:30 تا 20:30 به اجرا گذاشته می‌شود. این در حالیست که خودروهای کم‌آلاینده، گازی، برقی و با استاندارد یورو 6 اجازه تردد دارند.

تغییرات اقلیمی و کمبود فضای سبز در شهرهای بزرگ باعث تشدید آلوگی هوا شده است. بنا به اعلام انجمن ملی کشاوران "کولدیرتی" هر شهروند ایتالیایی بطور میانگین تنها 31 متر مربع فضای سبز دارد و مجموعا 567 میلیون متر مربع فضای سبز در شهرها وجود دارد.

ایتالیا جزو 10 کشور در صدر فهرست اروپا از نظر تراکم خودروهای شخصی است و بطور متوسط در قبال هر 100 شهروند، 61 خودرو در این کشور تردد می‌کند.

آژانس محیط زیست اروپا (AEA) اخیرا اعلام کرده بود که ایتالیا رکورددار مرگ و میر زودرس ناشی از آلودگی هوا در میان کشورهای اتحادیه اروپا به شمار می‌رود و بیش از 84 هزار تن در سال 2012 میلادی در این کشور بدین علت جان باخته اند. شمار کل قربانیان ناشی از آلودگی هوا در 40 کشور اروپایی به 491 هزار تن می‌رسد، در حالی که این میزان در 28 کشور اتحادیه اروپا 403 هزار تن است. 


8857228
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: علت مرگ پزشک جوان هنوز از سوی پزشکی قانونی تعیین نشده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: از آغاز طرح سلامت نوروزی تاکنون ۴۰ هزار و ۶۵۵ عمل جراحی اورژانسی در کشور انجام شده است.  
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرد که در سال گذشته بیش از ۴۰ هزار تغییر کاربری غیرمجاز توسط سامانه پنجره واحد زمین، شناسایی شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اداره پایش زنجیره مصرف دارو، از توزیع ۲۰ میلیون عدد وارفارین وارداتی طی ۴ ماه خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش جدیدترین آمار ثبت نام نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۳ را اعلام کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سیاه‌چاله مرکزی کهکشان راه شیری جرمی حدود ۴.۳ میلیون برابر خورشید دارد و یک سیاه‌چاله فعال است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف روزانه سرکه به افراد دارای اضافه وزن کمک می‌کند تا هشت کیلوگرم وزن کم کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شیائومی در اولین حضور خود در بازار پرطرفدار خودرو‌های برقی چین، رشد خود را تقویت می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رژیم گرفتن به امری رایج تبدیل شده؛ اما اغلب افرادی که وارد پروسه رژیم می‌شوند، شکست می‌خورند و دلایل متعددی سبب شکست افرادی می‌شود که وارد پروسه رژیم گرفتن شده‌اند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون درمان وزارت بهداشت گفت: برای بیماران صعب العلاج ۵۷ بسته خدمتی جهت پوشش بیمه ای تدوین شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است