اقتصادی 18:13 - 03 بهمن 1400

ایجاد فضای رقابتی در حوزه کشاورزی ماحصل فعالیت تشکل‌ها است

به گزارش خبرنگار مهر، محمد فرشکاران عصر امروز یک شنبه در نشست هم اندیشی با تشکلهای بخش کشاورزی با بیان اینکه بخش کشاورزی بسیار مهم است چون امنیت غذایی کشور به این بخش متصل است گفت: سهم بخش کشاورزی درGDP سهم معینی است که همیشه در کشور با وجود مشکلات سخت این سهم معمولاً به نسبت تأمین می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در استان ما بخش‌های مختلف درگیر نظام سنتی کشاورزی هستند و نظام سنتی کشاورزی به صنایع تبدیلی اهمیت نمی‌دهد ادامه داد: ما باید اول تفکرمان را نسبت به بخش کشاورزی با توجه به پیشرفتهای علمی انجام شده در این حوزه تغییر دهیم؛ ارزش افزوده‌ای که در بخش کشاورزی هست قطعاً مهم است و اگر بتوانیم در برخی حوزه‌ها پیشرفت کنیم این ارزش افزوده به خوبی خود را نشان می‌دهد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان افزود: باید بررسی کنیم که در مدل‌های مختلف توسعه آیا کشاورزی استان می‌تواند در محور توسعه قرار گیرد؛ اگر دیدگاهمان این باشد که محور توسعه استان به سمت کشاورزی حرکت کند و بتواند از این سمت آورده و ارزش افزوده کافی ایجاد کند، قطعاً می‌تواند محرک سایر بخش‌ها مانند خدمات و به ویژه صنایع تبدیلی که مربوط به صنعت است نیز باشد.

فرشکاران با بیان اینکه قطعاً یک سری اعتبارات برای سال ۱۴۰۱ در مجلس در حال بررسی است و فضا برای استان ایجاد می‌شود که بتوانیم به صورت وجوه اداری شده، استفاده از تسهیلات بانکی و استفاده از صندوق پیشرفت و عدالت در این فضاها استفاده کنیم گفت: باید به صورت سریع به این تصمیم برسیم که در بخش کشاورزی در چه قسمت‌هایی باید سریعاً وارد شده و ارزش افزوده سریع ایجاد کرده و ساختاری ایجاد کنیم که مبانی اش دقیق و رو به رشد و دوام دار باشد.

وی افزود: اگر بازار کشاورزی به صورت عرضه و تقاضا بتواند خود را نشان دهد خیلی خوب است اما مانعی وجود دارد که آن امنیت غذایی است اگر قیمت‌ها در بازار بخواهد تعیین شود از منظر نفع آوری برای ذینفعان و کشاورزان خوب است اما ممکن است قیمت‌ها شکننده شود و اگر شکست بازار اتفاق بیافتد خطرات آن برای امنیت غذایی جبران ناپذیر خواهد بود؛ پس از این جهت دولت باید برای تعیین کف و سقف قیمت حضور داشته باشد ولی اگر فرهنگ سازی شود که بازار به سمت عرضه و تقاضای خود بخش کشاورزی برود و دولت اجازه دهد برنامه ریزان حوزه کشاورزی دقیق برنامه ریزی کنند نه به صورت سنتی بلکه به صورت تکنیکال و علمی وارد شوند در این صورت دولت هم باید آرام آرام از این حوزه خارج شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در پایان با اشاره به اینکه قطعاً ایجاد فضای رقابتی و تولید و ارزش افزوده و ایجاد بازارهای صادراتی در بخش کشاورزی ماحصل فعالیت تشکلهای کشاورزی است خاطرنشان کرد: در حوزه کشاورزی، بهره وری سرمایه و بهره وری نیروی کار کاملاً ملموس است و فقط روش‌های تکنیکی و استفاده تکنولوژی مهم است.

 ایجاد فضای رقابتی در حوزه کشاورزی ماحصل فعالیت تشکل‌ها است

صادرات ۱۰ هزار تن محصولات کشاورزی در سال جاری

مدیر عامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان آذربایجان شرقی نیز گفت: ابتدای سال جاری صندوق حدود ۱۰ هزار تن محصولات کشاورزی شامل سیب زمینی، پیاز و سیب صادر نموده است.

بشیر جعفری گفت: صندوق حمایت از بخش کشاورزی حدود ۱۵ سال قبل در استان شکل گرفته است که ۵۱ درصد آن غیر دولتی بوده و حدود ۲۵۰ تشکل سهامدار آن می‌باشد که شامل صنایع جنبی و مکانیزاسیون و کلیه فعالین بخش کشاورزی که به صورت تشکل اند می‌باشد.

وی ادامه داد: در مورد ۴۹ درصد صندوق که دولتی است، براساس ماده ۱۲ قانون تشکیل جهاد کشاورزی فروش هرگونه املاکی در وزارتخانه بعد از واریز در خزانه باید به سرمایه صندوق برگشت یابد این درحالی است که در طی سال‌های گذشته چندین بار خلاف این موضوع در استان اتفاق افتاده و سرمایه مذکور به صندوق بازگشت داده نشده است. بر این اساس می‌توان گفت میزان سرمایه صندوق در شأن استان آذربایجان شرقی نمی‌باشد.

وی ضمن تقدیر و تشکر از سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: این سازمان در سال گذشته حدود ۱۰ میلیارد تومان اعتبار به صورت اوراق در جهت افزایش سرمایه به صندوق توسعه بخش کشاورزی اختصاص داد که این امر صندوق را قادر ساخت تا افزایش سرمایه‌ای در حدود ۵۰ میلیارد تومان داشته باشد.

وی افزود: اگر تولیدات کشاورزی استان را ۵ میلیون تن در نظر بگیریم، با احتساب کیلویی ۴۰ هزار تومان، ارزش تولیدات کشاورزی استان حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود که صندوق برای اینکه بتواند از این بخش پشتیبانی لازم را به عمل آورد می‌بایستی سرمایه‌ای معادل حداقل ۱۰ درصد این مبلغ را دارا باشد.

جعفری با بیان اینکه مهمترین موضوعی که وجود دارد این است که در شرایط بحرانی کنونی کمبود نهاده‌های دامی بخش کشاورزی را در تنگنا قرار داده است افزود: از ابتدای سال جاری صندوق حدود ۱۰ هزار تن محصولات کشاورزی شامل سیب زمینی، پیاز و سیب صادر نموده است و هرگاه مشکلی در بازار این محصولات پیش آمده است صندوق جهت تنظیم بازار به قضیه ورود نموده و با صدور مازاد محصولات به کشورهای همسایه قیمت محصولات را تعدیل نموده است.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته این امر در ارتباط با توزیع شکر و نهاده‌های دامی نیز صورت پذیرفته است ادامه داد: اما در حال حاضر برای ورود به موضوع نهاده‌های دامی سرمایه صندوق بسیار اندک بوده و بانک خصوصی این بخش که بانک کشاورزی می‌باشد توان همراهی و یاری صندوق در این زمینه را نداشته است و در عملکرد ارائه شده آورده شده است که مجمع نمایندگان، وزارتخانه و سازمان و تشکل‌ها به طور کلی در مورد لزوم دریافت خط اعتباری ۱۰۰ میلیارد تومانی متفق اند که متأسفانه تاکنون محقق نگردیده است.

وی افزود: در صورت دریافت این خط اعتباری به یقین می‌توان گفت امکان وارد کردن نهاده‌های مورد نیاز استان به طور کامل وجود خواهد داشت و در توزیع این نهاده‌ها نیز مشکلی وجود نخواهد داشت و تمامی تشکلهای سهامدار صندوق به راحتی خواهند توانست نهاده مورد نیاز خود را از صندوق دریافت نمایند.


11423450
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت:۱۱۰ هزار میلیارد تومان فرار و معوقات مالیاتی در سال ۱۴۰۲وصول شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر نفت در امور گاز اعلام کرد: ایران طبق دو قرارداد گازی با عراق از ژوئیه ۲۰۱۷ تاکنون حدود ۵۲ میلیارد مترمکعب گاز صادر کرده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل بازرسی و نظارت بر کالا‌های اساسی وزارت جهاد کشاورزی، هرگونه گران‌فروشی و افزایش قیمت را تضییع حقوق مردم دانست و از برخورد قانونی با متخلفان خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون بهره برداری و فروش سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی گفت: حراج‌های خرده فروشی در سال ۱۴۰۳ به صورت روزانه از شنبه تا سه شنبه هر هفته برگزار خواهد شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی، نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به چهارشنبه ۸ فروردین به ۲۳.۶۲ درصد رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مصطفی رجبی مشهدی گفت: توسعه کنتور‌های هوشمند در ادارت در دستور کار قرار دارد و پیش‌بینی می‌کنیم امسال از سوی ادارات ۱۵۰۰ مگاوات صرفه جویی داشته باشیم.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر جهاد کشاورزی گفت: در سال ۱۴۰۲ علاوه بر تولید و تنظیم بازار تخم مرغ به صادرات بیش از ۱۳۶ هزار تن تخم مرغ دست یافتیم.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مشاور وزیر اقتصاد گفت: کاهش هزینه‌ای که در دوسال گذشته به واسطه طرح هوشمندسازی در حوزه عرضه نان صورت گرفت؛ ۳ میلیون تن معادل ۵۴هزار میلیارد تومان و مصرف ۴۰ میلیون نفر بوده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سازمان توسعه تجارت، بخشنامه حقوق ورودی گوشی‌های با قیمت بالاتر از ۶۰۰ دلار را ابلاغ کرد که بر اساس آن، این نرخ برای واردات تجاری ۱۵ درصد تعیین شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس بازار سرمایه گفت: صنعت دارو ۴۳ نماد در بازار سرمایه دارد که سهم شناور این صنعت حدود ۱۶.۵ درصد است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است