اجتماعی 20:11 - 06 فروردین 1398
مجید فراهانی در نامه‌ای به شهردار تهران خواستار شد:
رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران در نامه‌ای به پیروز حناچی - شهردار تهران - خواستار بهنگام‌سازی گزارش آسیب‌شناسی ریسک‌ها و جایگزینی پیشگیری، برنامه‌ریزی و مدیریت ریسک به جای واکنش‌های مقطعی و مدیریت بحران شد.

پیشگیری، برنامه‌ریزی و مدیریت ریسک، جایگزین واکنش‌های مقطعی و مدیریت بحران شود

به گزارش ایسنا، مجید فراهانی با اشاره به ساخت‌وسازهای غیر اصولی در رود دره‌های پایتخت و با تاکید بر احتمال وقوع مشکلات در پی بارندگی‌های اخیر در نامه‌ای به شهردار تهران خواستار آسیب‌شناسی جدی برای پیشگیری از بحران طی سال‌های آینده شد.

وی در این نامه با عنوان «تهران شهر بی‌دفاع در مقابل سیل و بلایای طبیعی» می‌نویسد:

«جناب آقای دکتر حناچی

شهردار محترم تهران

با سلام و تحیت

با آرزوی موفقیت در سال جدید، همانگونه که مطلعید وقوع سیلاب‌های فراگیر در روزهای ابتدایی فروردین ۹۸ باعث شد تا شمار زیادی از هموطنان، شهرها و روستاهای کشورمان آسیب جدی دیده و نتایج و خسارت‌های دهشتناک برجای گذاشته که در هشدارهای مسؤولان نیز همواره شهر تهران به عنوان یکی از فضاهای احتمالی مخاطرات مشابه اعلام و هشدارباش داده شده است. اکنون که زمان درس‌آموزی از این حوادث غم‌انگیز است ضروری است با آسیب شناسی دلایلی که باعث این وقایع گردید به شناسایی و برنامه‌ریزی برای مدیریت پیشگیرانه وقوع این مخاطرات برای شهر تهران بپردازیم که ذیلاً به برخی از شواهد درخصوص چالش‌های مشابه پیش رو اشاره می‌کنم:

۱- روز یکشنبه ۴ مرداد ۶۶ سیل بزرگ تجریش باعث شد تا بیش از سیصد نفر از شهروندان تهرانی کشته و بیش از یکهزار نفر مجروح شوند. جاری شدن سیلاب در رود دره‌های دربند و گلاب دره عملاً بیش از یکصد تن گل و لای و سنگ را در مسیر رودخانه گلابدره، دربند و جعفرآباد به سمت میدان تجریش به حرکت درآورد و خسارات جانی و مالی فراوان به مردم، خانه‌ها و خودروهای ایشان وارد نمود. در بازدیدی که حدود سه ماه پیش از برخی رود دره‌های شمال تهران داشتم مشاهده کردم که برخلاف قانون توزیع آب مصوب سال ۶۱ مجلس که هرگونه دخل و تصرف در مسیر رودخانه‌ها و مسیل‌ها را ممنوع بر می‌شمرد در بسیاری از رود دره‌ها ساخت و ساز صورت گرفته که عملاً این رود دره‌ها را در زمان سیل به دره مرگ تبدیل می‌کند. (در یک مورد در بازدید از رود دره ولنجک چهار فروشگاه تغذیه با مجوز شهرداری منطقه داخل رود دره و بر روی رودخانه زیر بستر پل در حال ساخت مشاهده کردم که با پیگیری بعدی خوشبختانه عملیات ساخت و ساز متوقف و سازه‌ها جمع‌آوری گردید.)

۲- شهرداری تهران برای ساخت برخی بزرگراه‌ها همچون نیایش و امام علی (ع) و برخی بوستان‌ها همچون نهج‌البلاغه و جوانمردان عیناٌ همان اشتباه ساخت جاده و بوستان بر روی "مسیل دروازه قرآن شیراز" را تکرار کرده است. برای ساخت بزرگراه نیایش عملاً مسیل فرحزاد مسدود و با خاک پر شده و بخشی از اتوبان نیایش بر روی مسیل مسدود شده احداث شده است. همچنین احداث بوستان‌های نهج‌البلاغه در منطقه ۲ داخل رود دره فرحزاد و بوستان جوانمردان در منطقه ۲۲ داخل رود دره کن که کاملاً قابل پیش بینی است با وقوع هر گونه سیل و سیلاب در بالادست این بزرگراه‌ها و بوستان‌ها جان و مال شهروندان رهگذر در خطر جدی خواهد بود.

3- کمتر از چهار سال پیش در روزی تعطیل در تیرماه 94 سیلابی مهیب رودخانه کن در شمال شهران در مسیر منتهی به امام زاده داوود را درنوردید و شهروندان اطراق کننده در سفره خانه‌های حاشیه رودخانه و نیز خودروهای عبوری را با خود برد . چهارده کشته و بیش از یکصد زخمی و مجروح بر جا مانده از این حادثه نشان می‌دهد که تا چه حد گسترش ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم شهر تهران تحت عنوان سفره خانه و رستوران می‌تواند خسارت آفرین باشد رستوران‌های غیر مجاز و بدون پروانه که تخت‌های استراحت خود را بعضاٌ تا لب آب گسترانیده‌اند چگونه دعوت کننده و میزبان رهگذران خود در سیلابی ناخواسته‌اند.

۴- شرکت خاکریزآب ذیل معاونت فنی عمران شهرداری تهران متولی احداث شبکه جمع‌آوری و اجرای زیرساخت‌های مربوط به کنترل سیلاب و مدیریت و هدایت آب‌های سطحی در شهر تهران است.

اگرچه بر اساس نقشه جامع مسیرها و کانال‌های جمع‌آوری و کنترل سیلاب در شهر تهران لازم است مجموعاً ۵۳۰ کیلومتر کانال زیرزمینی در قالب ۲۱۰ پروژه کوچک و بزرگ با اعتباری بیش از سه هزار میلیارد تومان برای تحقق این نقشه جامع اجرا شود لیکن سوگمندانه باید گفت امروز که بیش از ۲۵ سال از فعالیت این شرکت می‌گذرد بدلیل مشکلات اعتباری و تخصیص بودجه کمتر از پانزده درصد از پروژه‌های لازم برای هدایت سیلاب و آب‌های سطحی بر مبنای نقشه جامع مذکور ساخته شده است و بدیهی است با عدم تکمیل این شبکه، هر زمان و هر نقطه تهران می‌تواند دستخوش سیلاب و آب گرفتگی گردد.

جناب آقای دکتر حناچی؛

رفع حصر تهران از حصار بی تدبیری‌های موروثی که حاصل نگرش‌های کوتاه مدت و پوپولیستی مدیران گذشته شهری بوده است وضع شهر تهران را به اینجا کشانده که به جز عبارت "شهر بی‌دفاع" عبارت بهتری را برای تهران نمی‌تواند یافت و سکوت امروز ما در قبال این همه بی مسئولیتی و بی کفایتی و عدم برنامه‌ریزی برای جبران مافات و عقب ماندگی‌ها اگر نگوییم خیانت قطعاً بی تفاوتی نسبت به جان و مال شهروندان خواهد بود. این سیل نیز بگذرد اما بیایید یک بار هم که شده پیشگیری، برنامه‌ریزی و مدیریت ریسک را جایگزین واکنش‌های مقطعی و مدیریت بحران نمائیم. لذا خواهشمندم دستور فرمائید ضمن بهنگام‌سازی گزارش آسیب شناسی ریسک‌ها بیایید یک بار هم که شده پیشگیری، برنامه‌ریزی و مدیریت ریسک را جایگزین واکنش‌های مقطعی و مدیریت بحران نمائیم کار قرار گرفته و وظایف دستگاه‌ها و مدیریت‌های اجرایی مختلف در تکمیل سبد پروژه‌های ضروری برای مدیریت این مخاطرات در هیأت دولت و نیز شورای معاونان شهرداری تهران پیگیری و گزارش مربوطه به شورای اسلامی شهر تهران ارائه گردد.»

انتهای پیام


10087658
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مرد جوان که برای ۵۰ میلیارد تومان تتر از سوی ۳ نفر ربوده شده بود با اقدام به موقع پلیس آزاد شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» با حکم شهردار تهران امیر شهرابی فراهانی به‌عنوان سرپرست جدید شهرداری منطقه ۱۴ منصوب شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس قوه قضاییه گفت: مسئولان قضایی در جهت تحکیم آرامش و امنیت مردم و شهروندان در همه شوؤن و ابعاد، اقدامات و تدابیر مقتضی را اتخاذ کنند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» استاندار تهران با تاکید بر آگاه سازی آحاد جامعه و جوانان در خصوص فتنه‌های فرهنگی دشمنان، گفت: دستگاه‌های استان تهران در حوزه عفاف و حجاب از موازی کاری بپرهیزند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مرد جوانی که با همدستی دو نفر از دوستانش به اتهام قتل پای میز محاکمه ایستاده بود، مدعی شد فقط قصد داشته مقتول را بترساند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس آگاهی پایتخت گفت:به هیچ عنوان به سارقان مرخصی داده نمی‌شود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ گفت:سرعت زیاد در معابرخلوت برابر با حادثه است پس با سرعت مقرره برانید.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» طبق اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، شاخص کیفیت هوا در حال حاضر بر روی عدد ۷۷ قرار گرفته و کیفیت هوا در شرایط قابل قبول قرار دارد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس قوه قضاییه با صدور حکمی حجت‌الاسلام والمسلمین حمزه خلیلی را به عنوان معاون اول قوه قضاییه منصوب کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» شفیقی از به تعویق افتادن آزمون استخدامی طرح «شهید زین الدین» خبر داد و گفت: زمان آزمون به ۱۱ خرداد ماه موکول شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است