ورزشی 12:16 - 08 شهریور 1393
تاریخچه دو میدانی ایران در آسیا؛
باشگاه خبرنگاران دو میدانی در آیینه آسیا
رشته دو میدانی یکی از رشته‌هایی است که در مسابقات آسیایی اینچئون حضور دارد، دو و میدانی کارانمان در مسابقات گذشته آسیایی عملکرد نسبتا خوبی داشتند.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران؛ مسابقات آسیایی از سال 1951 آغاز گردید که دهلی نو، میزبان این دوره از بازی‌ها بود. در این دوره تیم ایران با 64 ورزشکار راهی این دیدارها گشت که توانستند 8مدال طلا، 6نقره و 2برنز کسب و در جایگاه سوم قرار گرفتند که از این 16 مدال کسب شده، علی باغبانباشی از تیم دو و میدانی کشورمان توانست یک مدال طلا و یک مدال نقره را از آن خویش کند.



علی باغبانباشی در سومین دوره مسابقات آسیایی موفق به کسب 2مدال برنز شد و دیگر دو و میدانی کارمان، محمود خلیل رضوی، یک مدال طلا و نقره برای کشورمان به ارمغان آورد.



پنجمین دوره مسابقات آسیایی 1966 بانکوک، کاروان ورزشی ایران با 118 ورزشکار عازم این رقابت‌ها گردید و با کسب عنوان ششم به کار خود پایان داد. دو و میدانی کاران ملی پوش نیز 2مدال نقره و 2برنز از 30 مدال را بدست آوردند. مدال‌های نقره و برنز را جلال کشمیری در پرتاب دیسک و وزنه و احمد میرحسینی در ماده دوی سه هزار متر با مانع مدال نقره و تیمور غیاثی بهترین پرنده کشورمان مدال برنز اخذ کردند.

 

در سال 1970، برای بار دوم کشور تایلند میزبان مسابقات آسیایی بود. تیمور غیاثی بار دیگر در ماده پرش ارتفاع مدال طلا، جلال کشمیری در پرتاب‌های دیسک و وزنه 2مدال نقره کسب کردند.



در ایران برای نخستین بار توانست میزبان هفتمین دوره مسابقات آسیایی شود و بهترین نتایج را با 36 مدال طلا، 28نقره و 17 برنز جایگاه دوم را به خود اختصاص دهد. در این میان دو و میدانی‌کاران ملی پوش ایران 8مدال که در پرش ارتفاع،‌تیمور غیاثی طلای خود را تکرار، جلال کشمیری نایب قهرمان دوره گذشته در پرتاب‌های دیسک و وزنه 2مدال طلا، دو نقره توسط محمدرضا انتظاری در دوی 400 و 800 متر، سلمان حسام مدال برنز در ماده پرتاب دیسک، فرامرز آصف در ماده پرس سه گام مدال برنز و در دوی امدادی 4 در 400 متر تیمی نیز مدال برنز را کسب کردند که این بهترین نتیجه تیم ایران در سیزده دوره حضورش در مسابقات آسیایی بوده است اما بانوان دو و میدانی‌کارمان نتوانستند از این موقعیت بهترین استفاده را ببرند و مقامی را کسب نکردند.

 

پس از گذشت سه دوره در سال 1990، تنها منصور قربانی در رشته دو و میدانی و ماده پرتاب دیسک موفق به کسب مدال برنز شد و ایران با کسب 18 مدال رنگارنگ در رده پنجم قرار گرفت.

 

در دوازدهمین دوره مسابقات آسیایی 1994 هیروشیما، تیم ملی دو و میدانیمان نتوانست مقامی را بدست آورد اما در دیگر رشته‌ها 26 مدال کشورمان اخذ نمود.

 

در سال 1998 که برای سومین دوره این مسابقات کشور تایلند میزبان بوده در ماده 3000 متر بامانع حمید سجادی و جعفر باباخانی مقام‌های دوم و سوم را از آن خود کردند.

 

دومین حضور در کشور کره جنوبی،‌ عباس صمیمی که اکنون به عنوان مربی برادرانش محمد و محمود می‌باشد، تنها مدال دو و میدانی را به عنوان نایب قهرمان در پرتاب دیسک بدست آورد و کاروان ورزشی ایران در دهمین جایگاه قرار گرفت.

 

مسابقات قهرمانی آسیایی 2006 دوحه، احسان مهاجر شجاعی در دوی 800 متر، برنز و احسان حدادی در پرتات دیسک مدال طلا را اخذ کردند.

 

در آخرین دوره این مسابقات که در گوانگژو چین برگزار گردید احسان حدادی در ماده پرتاب دیسک مدال طلا، سجاد مرادی دونده نیم استقامت در مواد 800 و 1500 مدال‌های طلا و نقره، کاوه موسوی در پرتاب چکش مدال نقره و محمد صمیمی مدال برنز پرتاب دیسک را کسب کردند.

 

در هفدهمین دوره نیز فدراسیون دو و میدانی 18 ورزشکار خود را به این رقابت‌ها اعزام خواهد نمود که 15 نفر آقایان و سه نفر از بانوان ملی‌پوش، تیم دو و میدانی را تشکیل می‌دهند.











 

انتهای پیام/




4599021
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار ورزشی

ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» در پایان رقابت‌های بوکس جاده ابریشم باکو، ملی پوشان ایران به دو مدال نقره و دو برنز دست یافتند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» باشگاه استقلال که به دلیل دادن ضمانت به سانتاکلارای پرتغال پنجره نقل‌وانتقالاتی خود را بسته می‌بیند، خطری از این بابت احساس نمی‌کند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» ملی‌پوش دسته فوق سنگین وزنه‌برداری ایران گفت: مطمئن هستم اگر با آمادگی کامل و روحیه خوب راهی المپیک شوم، اتفاق‌های خوبی را رقم خواهم زد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» مریم طوسی دونده کشورمان در جریان برگزاری مسابقات دوومیدانی جایزه بزرگ آفریقای جنوبی در ماده ۲۰۰ متر نایب قهرمان شد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» میرزایی بازیکن تیم فوتبال استقلال تهران که به دلیل مصدومیت از ابتدای فصل بازی‌های را از دست داده بود بعد از بهبود هم نمی‌تواند برای استقلال بازی کند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» داور مشهور مسابقه قویترین مردان ایران از پیشنهاد رشوه در دوران برگزاری این مسابقات خبر داد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» تیم‌های بسکتبال شهرداری گرگان و الشرطه عراق در دیدار رفت از مرحله نیمه نهایی سوپر لیگ بسکتبال غرب آسیا به مصاف هم می‌روند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» تیم‌های بسکتبال شهرداری گرگان و الشرطه عراق در دیدار رفت از مرحله نیمه نهایی سوپر لیگ بسکتبال غرب آسیا به مصاف هم می‌روند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» دو بوکسور کشورمان با غلبه بر حریفان خود به فینال تورنمنت جاده ابریشم راه یافتند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» کشیده شدن پای برخی از مربیان سازنده به چرخه انتخابی تیم ملی دعوای زرگری است که شاید برخی در سال المپیک به بهانه‌ای مختلف آن را راه‌اندازی کردند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است