سیاسی 23:08 - 30 مهر 1393
سورنا ستاری در گفتگوی ویژه خبری:
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و رئیس بنیاد علمی نخبگان به منظور بررسی برنامه های دولت برای توانمندسازی نخبگان و استفاده از توانایی استعدادهای برتر در بخش های مختلف در برنامه چهارشنبه 30 مهرماه در گفتگوی ویژه خبری حضور پیدا کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران؛سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و رئیس بنیاد علمی نخبگان که به منظور بررسی برنامه های دولت برای توانمند سازی نخبگان و استفاده از توانایی استعداد های برتر در بخش های مختلف در برنامه امشب چهارشنبه 30 مهر ماه در گفتگوی ویژه خبری حضور یافته بود در پاسخ به اولین سوال مجری برنامه مبنی بر این که نخبه از منظر رئیس بنیاد علمی نخبگان به چه کسی گفته می شود و چه تعریفی دارد،اظهار داشت: در ابتدا ارتحال آیت الله مهدوی کنی را تسلیت عرض می کنم،برای اینکه وارد بحث نخبگان در جامعه شویم همان طور که گفته شد یکی از بحث های اصلی تعریف نخبگی است،که این تعریف در سند جامع راهبردی نخبگان به صورت مشخص تعریف شده است.





وی ادامه داد: ما یک استعداد برتر داریم و این استعداد برتر جوانی است که پتانسیل نخبگی را داراست و وظیفه بنیاد علمی نخبگان این است که این استعداد برتر را تبدیل به نخبه کند و در واقع زمینه های لازم برای رشد و شکوفایی این عزیزان باید توسط دولت فراهم شود و دولت زمینه ساز و تسهیل گر این موضوع است به این معنی که این ها باید بیشتر تلاش کنند و در اهدافشان ثابت قدم باشند؛بیشتر تلاش کنند برای این که بتوانند به آن درجه نخبگی برسند.

 

نخبه کسی است که بتواند در جامعه اش تاثیر گذار باشد



معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با طرح این سوال که درجه نخبگی چگونه تعریف می شود اظهار کرد: و بتواند مشکلی از مشکلات کشور را حل کند این آن تعریفی است که از نخبه می شود و نخبگی به امتحان کنکور و المپیاد نیست گرچه این اتفاق اتفاقی خوبی است که جوانی رتبه اول کنکور شود و قطعاً این پتانسیل در او وجود دارد که بتواند در آینده یک نخبه خوب شود و معنی اش این است که بتواند یک دانشمند طراز اول شود و یا بتواند افرادی را تربیت و یا یک شرکت دانش بنیان احداث کند و افراد مشابه خود را بتواند تربیت کرده و تاثیر بزرگی بر اقتصاد کشور داشته باشد.



ستاری در ادامه در پاسخ به این سوال که تعداد نخبگان در کشور به چه میزان است اظهار داشت: آن چه از طرف بنیاد علمی نخبگان به عنوان نخبه شناسایی می شود به طور مشخص  برندگان جوایز علامه طباطبایی هستند و در حال حاضر این عزیزان چیزی بیش از 100 نفر هستند،ولی واقعاً دایره نخبگی به یک جایزه ختم نمی شود، ما الان در بنیاد علمی نخبگان حدود 15 هزار عضو داریم و از سیاست های جدید بنیاد توسعه ورودی نخبگان است، تسهیلات بنیاد حداقل در دوره های کارشناسی ارشد و تسهیلات تکمیلی هم نزدیک به 4 برابر شده است اما معنی اش این نیست که ما پولی را ماهیانه به افراد بدهیم.



سیاست بنیاد علمی نخبگان در حوزه توانمندسازی آن هاست



رئیس بنیاد علمی نخبگان کشور ادامه داد: ما جوایزی را اهدا می کنیم افراد باید بتواند ورودی های لازم را برای دریافت این جوایز داشته باشند و سیاست ما به گونه ای طراحی شده است که بتوانیم آن ها را در راستای علم و دانش هدایت کنیم. سیاست ما این گونه است که این جوایز بتواند در بروز استعداد این افراد کمک کند. در واقع عمده فعالیت های بنیاد علمی نخبگان در حوزه توانمندسازی نخبگان است و دید قبلی نسبت به بنیاد باید عوض شود، بنیاد یک موسسه رفاهی نیست؛بلکه بنیاد علمی نخبگان جایی است که باید بتواند زمینه های توانمندسازی این افراد را در جامعه فراهم کند.



وی در ادامه در پاسخ به این سوال که با توجه به پیشرفت های بالایی که به دست آمده چرا ایران در آن جایگاه شایسته ای که باید باشد قرار ندارد؟ گفت: فضای کلی کشور باید متحول شود، زمانی که ما درباره اقتصاد دانش بنیان صحبت میکنیم که امروز هم همان طور که در فرمایشات مقام معظم رهبری  و اظهارات بنده اشاره شد اقتصادی که پایه اش فروش منابع زیر زمینی باشد هیچ زمانی ظرفیت های بالقوه آن از جمله نخبگی شناسایی نمی شود  و رشد پیدا نمی کند؛چرا که نیازی به نخبه ندارد و این موضوع در اولویتش قرار ندارد،لذا اگر ما می خواهیم اقتصاد دانش بنیان را توسعه دهیم دیگر نباید بر روی منابع زیر زمینی خود فکر کنیم ،چرا که کشوری که نفت را 5، 6 دلار به ازای هر بشکه کسر می کند و آن را به مبلغ بالاتری می فروشد هیچ وقت به فکر آن نمی افتد که از نخبگان یا دانشش استفاده کند و اینجا شروع عقب ماندگی است و پیشینه این موضوع به چند صد سال قبل بر می گردد.

 

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور،افزود: شتاب فعلی شتاب فوق العاده مناسبی است ولی عقب ماندگی های گذشته مانع این کار می شود،حرکت جدیدی در دنیا شروع شده که اگر الان ما بتوانیم به این حرکت بپیوندیم و بتوانیم در این حوزه درست سرمایه گذاری کنیم می توانیم یکی از پیشگامان آن باشیم.



به لحاظ تعداد دانشجو جزء 10 کشور اول جهان قرار داریم



ستاری تصریح کرد: یکی از خصوصیات اقتصاد دانش بنیان جوانی جمعیت و دانش است و ما در حال حاضر بیش از 4 میلیون دانشجو داریم که هر زمان در ملاقات های خود با مسئولین خارجی این آمار را ارائه می دهند هیچ کس این موضوع را باور نمی کند و ما از لحاظ تعداد دانشجو یکی از 10 کشور اول جهان هستیم. و همین طور نیروی جوان که این نیرو محرک اقتصاد دانش بنیان است، شرکت های دانش بنیان شامل شرکت هایی است که مدیران آن سنین کمتر از 30 سال دارند و شرکت های دانش بنیان شرکت هایی است که به واسطه نخبگانی ایجاد می شوند که می توانند تکنولوژی را وارد زندگی روزمره مردم کنند و باعث افزایش ارزش افزوده فراوان حتی برای خود شوند.

 

رئیس بنیاد علمی نخبگان کشور در ادامه در پاسخ به این سوال که باید چه کار کنیم که به این نقطه برسیم اظهار داشت:من همیشه گفته ام بزرگ ترین مشکل، مشکل فرهنگی است. در کل جامعه باید این موضوع رسوخ پیدا کند، دانسته های ما راه های اشتباهی را در حوزه پژوهش می روند. ارائه مقاله در دانشگاه ها فرهنگ بدی نیست ولی وقتی مقاله هدف شود این جای بازنگری دارد، فرهنگ ثبت اختراع خصوصاً ثبت اختراع بین المللی در هر 820 مقاله یک اختراع بین المللی داریم که یکی از پایین ترین آمارهای جهانی در حوزه پژوهش است در برخی از کشورها که پژوهش خیلی صنعتی است و به کمک حال کشور آمده است مانند ژاپن این عدد یک به یک است، ضمن این که این موضوع مورد قبول ما نیست چون توجه به علوم پایه یکی از بحث های اساسی است ولی نه به این شکلی که ما در دانشگاه آن را توسعه بدهیم؛ لذا باید اصلاحاتی صورت بگیرد ولی اگر ما نتوانیم به آن دست پیدا کنیم و درست پیوند بخوریم از این شتاب حرکت علم در جهان عقب می مانیم.



در اقتصاد دانش بنیان فواصل بین علوم در حال از بین رفتن است



معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان این که علوم بین رشته زایده اقتصاد دانش بنیان است گفت: وقتی راجع به نانو، علوم شناختی و سرویس های بنیادی صحبت می کنیم دیگر فواصل بین این رشته ها از بین رفته و فواصل بین علوم در حال از بین رفتن است که این موضوع قطعاً در آینده دنیا را متحول می کند.



ستاری در پاسخ به این که اگر دانشگاه ها متحول شوند مشکلات مرتفع خواهند شد یا خیر پاسخ داد: برخی از تحول مربوط به دانشگاه ها و برخی دیگر مربوط به سیستم اقتصادی کشور است،هیچ یک از  شرکت های دانش بنیان نمی توانند از بانک وام بگیرند و دلیلش این است که بانک ها نمی توانند روی دانش واختراع قیمت گذاری کنند و سرمایه گذاری روی این موضوعات در سیستم بانکداری ما موضوعیت ندارد و برای همین است که در قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان صندوق نوآوری و شکوفایی پیش بینی شده است و هدف از تاسیس این صندوق این بود که این صندوق بتواند در آینده جهت گیری اقتصاد کشور را به سمت شرکت های دانش بنیان سوق دهد و این صندوق جایی است که روی دانش، اقتصاد  و بحث اقتصاد دانش بنیان قیمت می گذارد.



رئیس بنیاد علمی نخبگان کشور درادامه  در پاسخ  به وضعیت شرکت های دانش بنیان در استان های کشور ،اظهارداشت: ما در حال حاضر بیش از 900 شرکت دانش بنیان را تایید کردیم ، البته در ابتدای امر ما در تعاریفی که چه شرکتی می تواند شرکت دانش بنیان باشد یا نباشد مسائلی داریم که باید اصلاح شود، گمان می کنم حدود 1500 شرکت در کارگروه مربوطه مورد ارزیابی قرار گرفتند.

5018416
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: اجرای حکم بهینه‌سازی مصرف انرژی در برنامه هفتم توسط دولت سالانه بیش از صد میلیارد دلار درآمد برای کشور دارد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» حسین امیرعبداللهیان عصر پنجشنبه به وقت محلی با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل دیدار و گفتگو کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» حسین امیرعبداللهیان عصر پنجشنبه به وقت محلی با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل دیدار و گفتگو کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه دیدار‌های دیپلماتیک خود در نیویورک، روز پنجشنبه با ایمن الصفدی وزیر خارجه اردن دیدار و گفتگو کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سردار رمضان شریف انتشار اخباری از یک رسانه صهیونیستی مبنی بر آسیب دیدن ساختمان نیروگاه دیمونا در حمله ایران علیه رژیم صهیونیستی را کذب دانست.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: رژیم اسرائیل باید وادار شود از تکرار هرگونه ماجراجویی نظامی بیشتر علیه منافع ایران دست بردارد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: رژیم اسرائیل باید وادار شود از تکرار هرگونه ماجراجویی نظامی بیشتر علیه منافع ایران دست بردارد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس‌جمهور در گفتگو با استاندار سیستان و بلوچستان بر تداوم و تسریع خدمات‌رسانی به مردم و سیل‌زدگان تاکید کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه ایران امروز در دیدار با وزیر خارجه مالت در نیویورک ضمن هشدار نسبت به هرگونه ماجراجویی توسط رژیم صهیونیستی، تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی این رژیم پاسخ خواهد داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران»  معاون اول رئیس جمهور به نخست‌وزیر سوریه گفت: ما به دنبال تنش نیستیم ولی اگر رژیم صهیونیستی مرتکب خطای دیگری شود، به شدت پاسخ خواهیم داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است