فرهنگی‌هنری 18:05 - 26 آذر 1397
مدیر کل موزه‌ی ملی ایران از انجام حدود ۱۰ طرح پژوهشی در طول یک سال گذشته خبر داد.

تشریح فعالیت‌های پژوهشی موزه ملی ایران

جبرئیل نوکنده در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در یک سال گذشته پژوهشگران با مدارک تحصیلاتی دکتری، کارشناسی ارشد، کارشناسی و پژوهشگران آزاد از ۵۲ مرکز تحقیقاتی و ۲۲ رشته دانشگاهی از موزه، خدمات پژوهشی دریافت کرده‌اند.

وی با بیان این‌که در این مدت پژوهشگران ۴۰ مرکز تحقیقاتی و ۲۳ رشته دانشگاهی برای انجام طرح‌های پژوهشی و پایان‌نامه‌های خود به موزه مراجعه کرده‌اند، افزود:‌ علاوه بر این ۴۶ نفر از ۹ موسسه علمی در هشت رشته دانشگاهی کارآموزی خود را در موزه ملی ایران گذرانده‌اند که از آنها غالباً برای راهنمایی بازدیدکنندگان در فضاهای نمایشگاهی کمک گرفته شده است.

او همچنین درباره‌ی حفاظت و مرمت اشیاء فرهنگی ـ تاریخی توضیح داد:‌ در طول یک سال گذشته این موزه بیش از ۵۰۰ شیء تاریخی را مرمت و بیش از ۴۰۰ صد شیء را بررسی و پایش کرده است.

وی در ادامه به انتشارات موزه ملی اشاره کرد و گفت: کارشناسان موزه و پژوهشگرانِ همکار این موزه در طول یکسال گذشته علاوه بر انتشار ۱۵ مقاله، در تالیف ۱۳ عنوان کتاب هم مشارکت داشته‌اند، مانند «نمایشگاه لوور در تهران»، «مارلیک»، «شکوه فرهنگ دوره آهن گیلان»، «باستان‌شناسی و هنر هلند»، «بررسی باستان‌شناختی آجرهای لعابدار معبد مانایی قلایچی بوکان».

نوکنده همچنین از آغاز مراحل نهائی چندین عنوان کتاب دیگر مانند «نمایشگاه ایران در هلند»، «باستان شناسی دریای پارس» و «باستان شناسی پارینه سنگی ایران، عراق و قفقاز» خبر داد.

 رئیس موزه ملی همچنین در خصوص طرح‌های پژوهشی در دست اقدام در موزه گفت: در حال حاضر موزه ۱۷ طرح پژوهشی شامل چند طرح در زمینه سکه‌های سلوکی و اشکانی، مهرها و اثر مهرهای دوران اسلامی، نقره‌های ساسانی، مطالعه یافته‌های قومس، بازبینی گوی‌های اورارتویی بسطام، بررسی مجموعه آثار فلزی محوطه حسنلو، سفالینه‌های کاشان، پروژه تهیه بانک اطلاعاتی کاوش‌های تخت سلیمان، پروژه تدوین مجموعه اسناد بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی، دیجیتال‌سازی اسناد موجود در بخش‌های موزه ملی ایران، راه‌اندازی پایگاه داده‌های موزه ملی ایران، پروژه مستندنگاری مجموعه یافته‌های قیطریه، بررسی بقایای مرد نمکی به شیوه سی تی اسکن و بافت شناسی، مطالعه ابزارهای استخوانی، صدفی و شاخی نوسنگی و طرح بازسازی موزه ایران باستان در دست اجرا دارد.

به گفته‌ی نوکنده، موزه ملی ایران در یک سال گذشته، ۲۰ نشست تخصصی را برگزار کرده که عمدتاً مربوط به نتایج مطالعات پژوهشگران روی مجموعه‌های این موزه بوده است. ساماندهی مجموعه‌های مطالعاتی، اعزام کارشناسان موزه به خارج از کشور، مشارکت در کاوش‌های باستان‌شناسی و برگزاری نخستین کنفرانس ملی باستان‌شناسی هورامان با همکاری اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سنندج، پژوهشکده باستان‌شناسی، پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری از دیگر فعالیت‌های موزه بوده است.

موزه ملی ایران از آذر سال گذشته تا آذر امسال که از آن به عنوان نوروز پژوهشگاه میراث فرهنگی یاد می‌کند، مطالعات پژوهشی خود را ۱۰ بخش در قالب فعالیت‌های پژوهشی انجام می‌دهد.

انتهای پیام


10002729
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک فعال و پژوهشگر حوزه رسانه با اشاره به اهمیت سواد رسانه در دنیای مدرن و همین طور، روش‌های راستی‌آزمایی اخبار توضیحاتی داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» بکتاشیان گفت: من نتوانستم آنچه ایده‌آلم در تصویر است، در متن پیاده کنم. هنوز مشکلم بر سر جزئیات متن «مشاور» است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رسانه ملی برنامه و سریال‌های مختلفی را برای ماه مبارک رمضان و نوروز ۱۴۰۳ تدارک دید که می‌توانید آمار بازدید آن‌ها را مشاهده کنید.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جلد هشتم مجموعه کتاب «طعم شیرین خدا» با عنوان «لال باید بشوم از تو اگر دم نزنم» با استناد به آیات قرآن به معرفی خدا می‌پردازد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» شاعر و داور مسابقه سرزمین شعر گفت: سرزمین شعر برنامه‌ای است که در ادامه جشنواره بین‌المللی شعر فجر تعریف شده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دبیر چهاردهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان و نمایش عروسکی رضوی، برنامه اجرای آثار این جشنواره را اعلام کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» پیامبر اکرم (ص) در حدیثی به حضرت علی (ع) فرمودند: یا اباالحسن! به درستی که خدای تعالی قبر تو و فرزندان تو را بقعه‌هایی از بقعه‌های بهشت قرار داده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نمایشگاه بنا‌های تاریخی ایران به مناسبت روز جهانی بنا‌های تاریخی در عمارت مسعودیه گشایش یافت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس رسانه ملی گفت: سندتحول، میثاق‌نامه دوره مدیریتی جدید است و با قاطعیت دنبال خواهد شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران»  تولید و رونق تاریخ شفاهی در دهه اخیر، اتفاق مبارکی است که باید آن را با فال نیک گرفت و از آن استقبال کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است