اقتصادی 09:10 - 08 اسفند 1393
مهلت یک هفته ای‌مجلس به ربیعی تا استیضاح،لغو جلسه شورای عالی کار با عدم حضور طیب نیا و نعمت زاده،جزئیات پایه سنوات کارگران در سال ۹۴ وجزئیات ۳ پیشنهاد نهایی کارگران؛ درخواست مزد ۸۹۰هزار تومانی مهمترین اخباراین هفته تعاون و اشتغال بود.

هفته مزدی بدون نتیجه برای کارگران





، جزئیات 3 پیشنهاد نهایی کارگران؛ درخواست مزد 890هزار تومانی مهمترین خبر این هفته کار بود. این روزا با توجه به اینکه در ماه‌های پایانی سال به سر می‌بریم،اسفند فصل تعیین دستمزد است.



 فرامرز توفیقی، مشاور مجمع عالی نمایندگان کارگران درباره جزئیات 3 پیشنهاد نهایی مزد 94 کارگران گفت: جبران 73درصدی قدرت خرید کارگران طی 5 سال، حداقل حقوق 890هزار تومان و جبران افت 350هزار تومانی قدرت خرید سه پیشنهاد نهایی است.



مشاور عالی مجمع عالی نمایندگان کارگران درباره دومین پیشنهاد بسته مزدی کارگران در سال 94 افزود: دومین پیشنهاد ما این است که با توجه به اینکه کارفرمایان معتقدند که از سال 57 تا 93 حقوق کارگران مطابق نرخ تورم افزایش یافته است، در محاسباتی ساده مشخص می‌شود که سال 93 کارگران باید به‌میزان 890هزار تومان حقوق دریافت می‌کردند که این حقوق به 608هزار تومان ختم شد.



وی  ادامه داد: علی‌رغم تأکید کارفرمایان بر اینکه حقوق کارگران مطابق نرخ تورم افزایش یافته است. طبق بررسی‌های صورت گرفته از سال 84 تا سال 92 مبنی بر تعیین حداقل دستمزد کارگران، عقب‌افتادگی 73درصدی وجود دارد. در حال حاضر با وجود این، کارفرمایان امسال تأکید دارند که حقوق مطابق نرخ تورم افزایش یابد. باید بگوییم اگر کارفرمایان همان 890هزار تومان سال 93 را برای سال 94 در نظر بگیرند، کارگران شرایط کارفرمایان را درک کرده و حتی تقاضای افزایش دستمزد جدید 94 را نمی‌کنند.



 * صدور 6.5 میلیون دعوت‌نامه سهام عدالت برای کارگران فصلی و ساختمانی



ازدیگر اخبار این هفته تعاون و اشتغال صدور 6.5 میلیون دعوت‌نامه سهام عدالت برای کارگران فصلی و ساختمانی بود. غلامرضا بستان منش، مدیرکل امور اجتماعی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی با اشاره به فرآیند شناسایی و توزیع سهام عدالت بین کارگران فصلی و ساختمانی گفت:بر اساس آمار اعلام شده از سوی سازمان خصوصی سازی تا کنون 2 میلیون و 335 هزار و 300 فرم توزیع شده است.



مدیر کل امور اجتماعی وزارت تعاون با اعلام اینکه از سال 89 که ثبت نام سهام عدالت آغاز شده است آمارها ثبت شده است,گفت: بر اساس آمار اعلام شده از سوی سازمان خصوصی سازی ، تعداد 2 میلیون و 335 هزار و 300 فرم  ثبت نام برای کارگران فصلی و ساختمانی در کلیه استان‌ها ارسال گردیده که تعداد یک میلیون و 968 هزار و 169 فرم، تکمیل و تحویل گردیده است که  با توجه به فرم های تکمیل شده،  تعداد 6 میلیون و 551 هزار و 982 دعوت نامه برای مشمولین صادر وتوزیع گردیده است.



*جزئیات پایه سنوات کارگران در سال 94



 بعد از اینکه در هفته گذشته شورای عالی کار افزایش دو برابری پایه سنوات کارگران در سال 94 را نهایی کرد. این هفته جزئیات پایه سنوات کارگران در سال 94 مشخص شد.



نمایندگان کارگران معتقدند که در جلسه بعدی شورا مجدداً‌ باید پایه سنوات به بحث گذاشته شود. اما اگر فرض را بر این بگذاریم که این میزان افزایش تأیید شده است و سال آینده پایه سنوات روزانه برای گروه یک شغلی از 500 تومان به 1000 تومان و برای گروه 20 روزانه 1560 تومان یعنی از 1060 تومان به 1560 تومان در سال آینده برسد مطابق با جدول زیر تغییرات پایه سنوات کارگران را خواهیم داشت.



دریافت پایه سنوات کارگران به این صورت است که کارگران هر ماه متناسب با گروه شغلی‌شان مزد پایه سنوات را به‌صورت ماهیانه دریافت می‌کنند. علاوه بر این آن دسته از کارگرانی که یک سال سابقه کاری دارند، پایان هر یک سال به‌اندازه یک ماه پایه حقوق پایه سنوات دریافت می‌کنند.



اما اگر طرحی که در شورای عالی کار مبنی بر افزایش دوبرابری پایه حقوق کارگران که بدون امضای نمایندگان کارگر بوده به نتیجه برسد مبلغ پایه سنواتی گروه یک شغلی در سال آینده برای هر ماه 30هزار تومان تعیین می‌شود. کارگران در گروه یک شغلی سنوات 1000 تومان برای هرروز کارکرد و کارگران گروه 20 شغلی نیز 2070 تومان برای هرروز کارکرد در سال 94 دریافت خواهند کرد.



* نهایی شدن آیین نامه بنگاه های پشتیبان



 از دیگر اخبار این هفته تعاون و اشتغال در راستای حمایت از مشاغل خانگی بود. مهناز امامدادی، رئیس دبیرخانه ستاد مشاغل خانگی با اشاره به اینکه هدف اصلی در ارائه تسهیلات توسعه مشاغل پشتیبان است، گفت:یکی از سیاست‌های شورای عالی اشتغال رفتن به‌سمت فعالیت‌های گروهی و شبکه‌ای است به همین دلیل آیین نامه حمایت از بنگاه‌های پشتیبان نهایی شد.



 * مهلت یک هفته ای مجلس به ربیعی تا استیضاح



 اما خبر دیگری که در روزهای پایانی این هفته اعلام شد. درباره استیضاح وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی و مهلت یک هفته ای مجلس به ربیعی بود.



محمدرضا پورابراهیمی در این باره گفته است: بازنشستگان شرکت فولاد مدت‌هاست که با مشکلات مالی مواجهند و حقوق آنها پرداخت نمی شود. طی چند هفته گذشته برای چندمین بار در مقابل ساختمان مجلس تجمع کرده اند. شرکت تعاونی بازنشستگان فولاد مدت‌هاست که از وزارت صنعت معدن و تجارت به وزارت کار رفاه و امور اجتماعی واگذار شده است. اما در این مدت شرکت تعاونی بسیار بد عمل کرده است.



پور ابراهیمی گفت: درخواست استیضاح وزیر رفاه تهیه شده و بیش از 50 امضا برای آن جمع آوری کردیم. این درخواست فردا به هیات رئیسه داده می شود و در صورتی که تا یک هفته مشکل بازنشستگان فولاد حل نشود استیضاح انجام می شود.



* لغو جلسه شورای عالی کار با عدم حضور طیب نیا و نعمت زاده



از دیگر خبرهای این هفته تعاون و اشتغال برگزار نشدن جلسه شورای عالی کار به دلیل عدم حضور وزیر اقتصاد و صنعت بود. پیش از این محمد رضا بقاییان، عضو شورای عالی کار تشکیل جلسه را منوط به حضور سه وزیر کرده بود. وی با بیان اینکه مطابق بررسی ها هزینه یک ماه سبد خانوار کارگری 2 میلیون و 95 هزار تومان برای یک ماه است گفت:جلسه این هفته شورا به شرط حضور وزرای کار، اقتصاد و صنعت با دستور جلسه بررسی بن خواروبار برگزار خواهد شد.



 اما سه شنبه هفته جاری پیگیری های خبرنگاران حاکی از این بود که جلسه شورای به دلیل عدم حضور وزار کنسل شده است./تسنیم/110


5933671
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بنابر اعلام مسئولان، طرح کهربا(طرح پرداخت با گوشی به جای کارت بانکی)در شش بانک عملیانی شده که عملیاتی شدن این پروژه و حذف کارت‌های بانکی به صورت فیزیکی آمار کلاهبرداری از طریق دسترسی به اطلاعات کارت‌های بانکی اشخاص به شکل قابل توجهی کاهش پی...
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بانک مرکزی ضمن تکذیب گمانه‌زنی‌های نادرست رسانه‌ای اعلام می‌کند برنامه‌ای برای انتشار قطوع (دنو) پنج میلیون ریالی ندارد. 
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بانک مرکزی ضمن تکذیب گمانه‌زنی‌های نادرست رسانه‌ای اعلام می‌کند برنامه‌ای برای انتشار قطوع (دنو) پنج میلیون ریالی ندارد. 
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر کل پیش بینی سازمان هواشناسی کشور گفت: بارش های اخیر در برخی مناطق جنوبی بی سابقه بوده و این بارش ها تا پایان هفته در این مناطق تشدید خواهد شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر کل پیش بینی سازمان هواشناسی کشور گفت: بارش های اخیر در برخی مناطق جنوبی بی سابقه بوده و این بارش ها تا پایان هفته در این مناطق تشدید خواهد شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر کل پیش بینی سازمان هواشناسی کشور گفت: بارش های اخیر در برخی مناطق جنوبی بی سابقه بوده و این بارش ها تا پایان هفته در این مناطق تشدید خواهد شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ۲۵ هزار واحد مسکونی فرسوده در مرحله نوسازی است که با پرداخت تسهیلات ساخت و مشارکت مردمی به مرحله بهره‌برداری رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» عضو شورای هماهنگی تشکل های بخش کشاورزی گفت: سالانه حداقل ۱۵ تا ۲۰ همت اعتبار با بهره کمتر از ۱۰ درصد باید به توسعه مکانیزاسیون اختصاص یابد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بانک مرکزی «دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی ‏- ریالی» را به شبکه بانکی ابلاغ کرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت توانیر گفت: از ۴۴۵ روستای بی‌برق در ابتدای سیل در سیستان و بلوچستان مشکل ۳۸۰ روستا رفع شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است