اقتصادی 08:45 - 01 اردیبهشت 1393
نایب رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی گفت: مدیریت ناکارآمد و ضعیف سازمان های ذی ربط دولتی، کشاورزی ما را به جایی رسانده اند که ما یک روز جشن خودکفایی گندم را برگزار می کنیم و روزی دیگر مجبور به انجام واردات می شویم.

پول واردات خودرو از کجا می‌آید؟

مختار مهدی زاده اظهار داشت: ایران کشوری دارای چهار فصل، اقلیم و  شرایط آب و هوایی مناسب است.

وی با بیان اینکه امکانات و منابع در کشور  موجود است، افزود: متاسفانه مدیریت ناکارآمد و ضعیف سازمان های ذی ربط دولتی کشاورزی ما را به جایی رسانده اند که ما یک روز جشن خودکفایی گندم را برگزار می کنیم و یک روز دیگر واردات زیادی در این زمینه انجام می دهیم.



مهدی زاده اضافه کرد: متاسفانه سیاست مشخص و معینی در رابطه با محصولات کشاورزی در کشور ما وجود ندارد وگرنه پتانسیل ها، امکانات و منابع به اندازه کافی وجود دارد.



وی با اشاره به اینکه بیش از 25 هزار نفر مهندس کشاورزی در کشور بیکار هستند ، ادامه داد: می توان این جمعیت را به کار گرفت تا دانش روز در زمینه آبیاری و مکانیزاسیون کشاورزی را به روستاها منتقل نمایند .



به گفته مهدی زاده بسیاری از قوانین و مقررات در کشور مربوط به 30، 40 سال پیش و ناسازگاربا شرایط روز است.



وی اضافه کرد: نزدیک به 25 میلیون نفر از جمعیت کشور در بخش کشاورزی فعالیت می کنند و ما باید از طریق این بخش و تولیدات آن  حرفی در دنیا برای زدن داشته باشیم.

مهدی زاده تصریح کرد: حداقل می توانیم در این بخش به خودکفایی دست یابیم که متاسفانه چنین سیاستی در کشور وجود ندارد.



وی با بیان اینکه به بخش کشاورزی  کمکی نمی شود، اضافه کرد:  30 درصد یارانه ای که قرار بود در هدفمندی یارانه ها  به تولید تعلق بگیرد کجاست؟



مهدی زاده ادامه داد: در فاز اول هدفمندی یارانه ها کشاورزی فراموش شده بود یعنی 30 درصد تسهیلات مذکور نیز به بخش صنعت تعلق می گرفت.



وی با اشاره به اینکه  بی اهمیت ترین چیز برای ما تولیداتی است که در داخل کشور باید انجام شود،  اضافه کرد: در طول 8 سال گذشته سیاست بر این بوده که بهترین اقدام واردات است و زود به نتیجه می رسد.

مهدی زاده با بیان اینکه واردات بیش از اندازه آسیب های زیادی به بخش وارد کرده است، افزود:  هم اکنون در باغات مرکبات شمال کشور ویلاسازی  می شود.



وی با اشاره به اینکه  سازمان جنگلها خواب است،گفت: سازمان محیط زیست نیز توجهی به این مسئله ندارد.



مهدی زاده ضمن انتقاد از روند رو به افزایش ویلاسازی در زمینه های کشاورزی تصریح کرد:  متاسفانه هر کدام از دولت ها که بر روی کار می آید تا مشکلات دولت قبل را مرتفع نماید فرصتش تمام می شود .



وی اضافه کرد: بعنوان مثال یک سازمان نظارتی قوی وجود ندارد که اعلام کند سرنوشت سند20  ساله چه شد؟چرا فلان وزیر وزارتخانه ای را که تحویل گرفته بود  با چنین وضعیتی به دیگری  تحویل می دهد؟

مهدی زاده با بیان اینکه  در حال حاضر یکی از مشکلات مهم کشاورزان بحث آب است و برای سال 93 پیش بینی خشکسالی شده ، افزود: در مزرعه ای که ما آنجا کشت داریم ، شهرداری در حال حفر چاهی در کنار چاه ما برای شرب آب است.



وی ادامه داد: آنها با این اقدام خود در واقع می گویند اولویت با آب و فاضلاب است به این معنا که کشاورزی باید در آن قسمت تعطیل شود.

مهدی زاده ضمن انتقاد از این امر که  در هیچ کدام ازاستانهای کشور سیاست کشت مشخصی وجود ندارد، اضافه کرد:  تا براین اساس سازمان جهاد کشاورزی هر استان اعلام کند فلان محصول به دلیل عدم ارزش اقتصادی در استان ما کشت نشود و واردات آن به صرفه تر است.



وی افزود: در کنار این موضوع محصولات استراتژیک مانند گندم ، جو و ... که نیاز اساسی مملکت هستند  و مشکلات ما را درمان می کنند باید کشت شود.



مهدی زاده با بیان اینکه بعنوان مثال  برنج را نباید در مناطقی جز شمال کشور کشت کرد، اضافه کرد:  چرا این محصول در اصفهان و خوزستان دیگر مناطق کشت می شود؟ برنج محصولی است که به آب فراوانی نیاز دارد.

مهدی زاده تصریح کرد:  وزارت جهاد کشاورزی طی 8 سال گذشته در خواب خرگوشی به سر برده است و تا دولت جدید بخواهد مشکلات را رفع کند 4 سال طول می کشد. 



وی ادامه داد:بنده به بحث اقتصاد مقاومتی بسیار بها می‌دهم ولی عرضم این است که اگر دقت ونظارت دقیق نشود اتفاقی رخ نمی دهدبه قول معروف  دو صد گفته چون نیم کردار نیست.



مهدی زاده با اشاره به اینکه  سالهای گذشته چنین نام گذاری هایی انجام شد اما اقدامی صورت نگرفت، تاکید کرد: چرا کسانی که سهل انگاری کردند مواخذه نشدند؟ به چه دلیل از آنان سوال نشد که چرا کوتاهی کردید؟ چرا پول کشاورزی را صرف واردات اتومبیل کردید؟



وی ادامه داد: مشکل ما این است وگرنه اقتصاد مقاومتی هدف مطلوبی است و کشور ما تمام پتانسیل های تحقق این امررا (از نیروی انسانی تا سایر منابع) داراست.

مهدی زاده با بیان اینکه  در کشورما کشاورزی می تواند حرف اول را بزند، اضافه کرد: متاسفانه ما در این زمینه در حال عقب نشینی هستیم .



وی با اشاره به اینکه  زمانی ما محصولاتمان را در فصل زمستان به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می کردیم،  ادامه داد: اما هم اکنون نمی توانیم یک مثقال صادرات به این کشورها انجام دهیم چرا که کشورهای مزبور در حال حاضر خود به تولیدات کشاورزی روی آورده اند و قیمت محصولاتشان نیز ارزان تر از تولیدات ما است.



به گفته مهدی زاده هم اکنون عربستان در زمینه کشاورزی از ما پیشی گرفته است .

وی تاکید کرد: متاسفانه ما دچار خودشیفتگی شده ایم و نتیجه این امر آن می شود که با نگاهی به  آمار و ارقام واردات گریه مان می گیرد.



مهدی زاده اضافه کرد:  ما می توانیم با بهره گیری از امکانات موجود در زمینه تولیدات  کشاورزی  به خود کفایی برسیم و حتی صادرات انجام دهیم اما متاسفانه به این مسائل توجه جدی  نمی شود.



نایب رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با بیان اینکه  مشکلات موجود در زمینه های  گمرکی ، واردات ماشین آلات کشاورزی ، بذور و... باید مشکلات حل شود،گفت: اما متاسفانه ما همیشه با در بسته روبرو می شویم.



مهدی زاده افزود: سازمان های نظارتی متعددی (از جمله سازمان بازرسی کل کشورو سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده) در ایران فعالیت می کنند ، اما تنیجه وجود این سازمان ها چیزی به جز این نیست که آنها  تنها به جریمه فلان مورد بسنده کنند و بس .

وی تصریح کرد:  در صورتی که این سازمان ها باید ناظر باشند کار به کاردان و محصول به مصرف کننده واقعی برسد.



مهدی زاده با اشاره به اینکه حال حاضر مشکلی که تولید کنندگان بخش کشاورزی دارند بحث حمل و نقل است، اظهار داشت: حمل و نقل بسیار گران شده اما نظارتی روی آن نیست.



وی با بیان اینکه تعرفه های موجود  براساس دلاری که زمانی 5 هزار تومان بوده نوشته شده اما هم اکنون دلار 3هزار تومان است ، ادامه داد: از زمان کاهش قیمت دلار هیچ قیمتی در مورد نهاده های کشاورزی پایین نیامده که بالا هم رفته است.



مهدی زاده تصریح کرد: با این وضعیت کشاورز باید چه کاری انجام دهد جز این است که باید  زمینش را بفروشد و دنبال کار دیگری برود؟

وی با بیان اینکه ما  زیر ساخت هایمان را درست نساختیم و در این زمینه درست عمل نکردیم، ادامه داد: همین عوامل است که مانع پیشرفت مملکت ما می شود .



مهدی زاده با بیان اینکه ما  در داخل دستگاهی برای برداشت محصول ذرت نداریم و  قیمت این دستگاه در خارج از کشور نیز بسیار گران است، اظهار داشت: حدود شش‌ماه پیش یک نمونه از این دستگاه دست را از طریق دوبی خریداری و در اوج تحریم وارد کردیم.



وی ادامه داد: چند ماهی است که  ما میان سازمان استاندارد و گمرک گرفتار هستیم و طی این مدت بابت کانتینری که دستگاه مذکور در آن قرار دارد جریمه می پردازیم.



مهدی زاده تاکید کرد:  ما این دستگاه را صرفا جهت نمونه سازی ازروی آن و تولید انبوه در کشور وارد کرده ایم اما دو برابر قیمت این کالا ما باید به گمرک جریمه بپردازیم.



وی افزود: نامه نگاری ها و پیگیری های ما تاکنون به جایی نرسیده است.



منبع:تسنیم

3534077
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سازمان بین‌المللی وسایل نقلیه موتوری تولید خودرو در ایران را در سال ۲۰۲۳ یک میلیون و ۱۸۸ هزار و ۴۷۱ خودرو اعلام کرد که رشد ۱۲ درصدی داشته است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» در هفته کاری که گذشت شاخص کل بورس با افزایش ۳.۰۲ درصدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار واحدی ایستاد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس مسکن گفت: دست دلالان و سوداگران با راه اندازی سامانه خودنویس کوتاه و بازار اجاره به سمت ثبات هدایت می شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس شورای تامین کنندگان دام گفت: بنابر آخرین آمار جمعیت دام پروار گوساله به ۱۵۰ هزار راس رسیده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: با توجه به افزایش حجم تولید در برابر تقاضا، نوسانی در بازار مرغ ایام پرتقاضای ماه رمضان نخواهیم داشت.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر پروژه رفع تداخلات اراضی کشاورزی گفت: گرچه قرار بود تا پایان سال گذشته ۱۰۰ درصد اراضی کشاورزی رفع تداخل شوند، اما بدلیل نقض عکس‌های هوایی و نقشه‌های منابع طبیعی تا پایان سال گذشته تنها ۶۸ درصد اراضی رفع تداخل شدند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: براساس آخرین آمار سطح زیرکشت زعفران در کشور ما ۱۳۳ هزارهکتار است که با افزایش عملکرد در هکتار، امکان تولید هزارتن محصول در کشور ما وجود دارد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک صنعتی گفت: با توجه به افزایش حجم تولید در ماه‌های اخیر، بیش از ۴۵ هزارتن شیرخشک در کارخانجات دپو شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» برای نخستین بار در حوزه صدور تجهیزات پیشرفته پالایشی از جمله کمپرسور و کاتالیست به پروژه‌های فراسرزمینی و دستیابی به دانش فنی ارتقای کیفی نفت‌کوره واحد‌های پالایشی گام برداشته شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون امور سازمان جنگل گفت: براساس آمار سالانه ۱۲ میلیارد متر مکعب چوب مورد نیاز است که ۲۲ درصد آن از طریق واردات تامین می شود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است