اقتصادی 16:30 - 03 آبان 1393
رییس مرکز تجارت جهانی ایران ضمن انتقاد از مدیریت بانکی:
رییس مرکز تجارت جهانی ایران ضمن انتقاد از عملکرد نادرست مدیران غالب بانک ها و مؤسسات اعتباری، گفت: اغلب مدیران بانک ها و مؤسسات مالی و اعتباری استاندارد جدید مدیریتی را برای خود خلق کرده و در آن قالب کار می کنند که اگر با ذره‌بین دور تا دور دنیا را بگردیم نمونه آن را نمی توانیم پیدا کنیم.

اغلب مدیران بانک‌ها استاندارد جدیدی برای خود خلق کرده‌اند

به گزارش ایسنا،‌ محمدرضا سبزعلیپور در حاشیه دیدار با جمعی از فعالان اقتصادی و صادرکنندگان کشور اظهار کرد: باتوجه به اینکه سوء مدیریت در بانک ها زمینه انحراف و نهایتا نابودی اقتصاد را رقم خواهد زد از همین رو زنگ خطر به صدا درآمده را می بایست جدی گرفت و چاره‌ای برای آن اندیشید.

وی اظهار کرد: با بهم خوردن اوضاع پولی و انضباط مالی کشور طی چند سال گذشته و اعمال سیاست انقباظی و بروز بیماری هلندی و در نتیجه افزایش معوقات بانکی، نوعی مدیریت خاص و منحصر بفردی در عرصه پولی کشور ظهور کرد که آثار و تبعات آن صنعت بانکداری کشور را زیر سؤال برده است. مدیریتی که اگر با ذره‌بین دور تا دور دنیا را بگردیم نمونه آن را نمی توانیم پیدا کنیم.

رییس مرکز جامع صادراتی ایران افزود: وقتی که اسمی از مدیران صنعت بانکداری کشور به میان می آید همه توقع دارند حداقل با شخصی محترم، موجه، باسواد، کاردان، باحوصله، مدیر و مدبر، به روز، با اخلاق و حافظ منافع مشتری و بانک رو برو شوند اما غالب مدیران بانک ها و مؤسسات مالی و اعتباری کشور استاندارد جدید مدیریتی را برای خود خلق کرده و در آن قالب کار می کنند.

علیپور در ادامه به علل و دلایل این معضل اشاره کرد و گفت: مدیریت ناکارآمد بانکی دلایل خاصی از جمله ضعف فرهنگی و نبود آموزش صحیح، نبود نظارت بر عملکرد مدیران

عدم شایسته سالاری و گزینش مدیران بر حسب دوستی و یا وابستگی جناحی، وجود اقتصاد مریض و نابسامان، اعمال سیاست های غلط پولی و اعتباری، وجود سیاست های انقباظی، عرضه کم پول (تسهیلات) و برعکس درخواست بالا برای دریافت پول (تسهیلات)، بنگاه داری بانکها و دور شدن از وظایف اصلی خود دارد.

به گفته وی حجم بالای نقدینگی در جامعه، وجود رانت خواری و رفیق بازی، بالا بودن حجم معوقات بانکی و تعداد بالای بدهکاران خرد و کلان، بی توجهی بانک مرکزی بر عملکرد بانک ها بخشی از علل و دلایل رشد و ظهور مدیریت ناکارآمد در صنعت بانکداری کشور است.

سبزعیپور تصریح کرد: برخی از مدیران بانک ها به جای اینکه در این ایام حساس بفکر باشند و طرحی نو دراندازند تا شاید با کاهش مشکلات اقتصادی، باری از روی دوش مردم، فعالان اقتصادی و دولت بردارند، با بی توجهی و انجام کارهای جالب و سوأل برانگیز اعتنایی به بانک مرکزی نمی کنند.

رییس مرکز جامع صادراتی ایران برخی از عملکردهای سوأل برانگیز غالب مدیران بانک ها را انجام هزینه های گزاف برای رفاه و کارهای خصوصی مدیران، شرکت داری و انجام معاملات خصوصی تحت نام بانک، عدم اعتقاد به اصل مشتری مداری و اخلاق حرفه ای و استفاده از شرخرهای حقوقی به جای ادارات وصول مطالبات معوق بانک ها عنوان کرد.

وی افزود: در این اوضاع و احوالی که کشور با مشکلات اقتصادی شدید دست و پنجه نرم می کند وظیفه همه ما علی الخصوص مدیران ارشد کشور تلاش و زحمت شبانه روزی برای رفع مشکلات و بهبود اوضاع اقتصادی کشور است اما عده ای از مدیران ارشد بانک ها جدای از دریافت مبالغ کلان بعنوان حقوق و پاداش، هزینه های گزاف دیگری را برای بانک می تراشند تا خود بیش از پیش در رفاه باشند. بطور مثال یکی از بانک های بزرگ کشور برای آموزش زبان انگلیسی مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره خود مبادرت به عقد قرارداد با تعدادی مدرس از کشور انگلیس کرده تا با حضور بلندمدت شان در یکی از هتل های گران قیمت تهران و اخذ مبالغ سنگین به این حضرات زبان انگلیسی آموزش دهند. یا اینکه هیأت مدیره بانکی دیگر برای آرامش و استراحت خود با مجموعه ورزشی و سونا و استخر گران قیمتی در تهران قرارداد منعقد کرده و دسته جمعی بهمراه جمعی راننده و بادی گارد به آن مکان می آیند و ساعتها تفریح میکنند.

وی تصریح کرد: کار بانک ها فقط بانکداری است اما سالهاست که در ایران، اکثر بانک ها بنگاهداری و شرکت داری را هم در صدر برنامه های خود قرار داده اند. اگر شرکت هایی در راستای بحث بانکداری و یا مکمل فعالیت های مالی و اعتباری باشند اشکالی ندارد اما برخی از بانک ها شرکت هایی را مالکیت می کنند که هیچ سنخیتی با فعالیت آنها ندارد. سهامدار یکی از بانک های خصوصی زمینی را می خرد و برای ساختمان مرکزی بانک خود، زمین را چند برابر قیمت به بانک می فروشد کلی تیرآهن و مصالح هم با قیمت های گزاف برای بانک می خرد وقتیکه بخشی از ساخت و ساز انجام می شود تازه می فهمند که زمین کوچک است و به درد این بانک نمی خورد در نتیجه دوباره زمین جدید و بزرگتری در بالای شهر توسط همین سهامدار خریداری و به قیمت گزاف به بانک فروخته می شود و دوباره روز از نو روزی از نو، این سریال همینطور در زمینه های مختلف ادامه دارد؛ آیا این رسم بانکداری است؟

رئیس شورای سیاستگذاری اقتصاد مقاومتی و بخش خصوصی تأکید کرد: با بهم خوردن اوضاع پولی و انضباط مالی کشور طی چند سال گذشته و افزایش معوقات بانکی که البته دلایل خاص خود را دارد، به ناگه تعدادی شرکت نوظهور تحت عنوان وصول کنندگان معوقات بانکی قارچ گونه متولد و فعالیت خود را آرام آرام و بی سر و صدا آغاز کردند. در ابتدای کار نیات و هدف اصلی این شرکت ها برهمگان پوشیده و کاملا مخفی بود تا اینکه رفته رفته چهره واقعی خود را نمایان و اهداف پلید آنان بر صاحب نظران اقتصادی و مردم هویدا شد و همگان متوجه شدند که اینان گرگهایی هستند که در قالب میش به جان و مال مردم افتاده و هر بلائی را که خود صلاح بدانند جهت وصول طلب بانکها بر سر بدهکاران آنها درمی آورند، در اصل شرخرهای مدرنی هستند که به شکل حقوقی و مثلا با مجوز فعالیت می کنند.

وی افزود: شرخرهای حقوقی طرف قرارداد برخی از بانک ها و مؤسسات مالی و اعتباری جهت دستیابی سریع به کمیسیون و حق الزحمه خود، با بهره جستن از پرسنل جوان و بی تجربه و همچنین سوء استفاده از اوضاع نابسامان اقتصادی جامعه، مردم و فعالان اقتصادی بدهکار را به هر شیوه ای که خود صلاح می دانند تحت فشار قرار داده و با آزار و اذیت کارمندان و حتی خانواده بدهکاران، زندگی آنها را فلج و بعضا در سراشیبی سقوط قرار داده اند.

انتهای پیام


5036267
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» به گفته مسئولان، در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ده هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های در دست احداث اضافه شد و تاکنون اقداماتی موثر در خصوص اخذ و ابلاغ مصوبات و صدور مجوز‌های مرتبط با ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر صورت گرفته است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مجری طرح گندم گفت: برآورد‌ها حاکی از آن است که امسال میزان خرید به ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزارتن و در صورت شرایط مساعد رطوبت و دما به ۱۱ میلیون تن برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه های کشور گفت: ترافیک سنگین در آزادراه تهران _کرج _ قزوین و محور چالوس گزارش شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اتحادیه مرغداران میهن گفت: برآوردها حاکی از آن است که تولید تخم مرغ با افزایش حداقل ۱۰۰ هزارتنی به بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزارتن برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» براساس اعلام گروه صنعتی ایران خودرو؛ ظرفیت تولید محصول پژو پارس، از روزانه ۴۰۰ دستگاه در ابتدای سال ۱۴۰۳، به ۷۰۰ دستگاه در روز خواهد رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران گفت: با توجه به فراوانی عرضه و شرایط رقابتی، مغازه‌داران انواع میوه و صیفی را زیر نرخ مصوب عرضه می‌کنند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی گفت: فردا جمعه شاهد وزش باد شدید و بارش باران در نواحی شرقی کشور خواهیم بود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس اقتصادی گفت:موضوع پرداخت یارانه‌ها و از جمله یارانه انرژی به مردم و تولیدکنندگان یک ضرورت است به طور کلی یارانه باید در راستای حمایت از کالای داخلی باشد و یارانه به دست مصرف کننده نهایی یعنی افراد برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» با تصویب‌ افزایش ضریب حقوق سال ۱۴۰۳ کارمندان و بازنشستگان دولت در جلسه هیئت وزیران، حداقل و حداکثر حقوق آن‌ها مشخص شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از توزیع و مصرف ۱۲۶ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر بنزین در هشتمین نوروز با رشد ۲۲ درصدی در مقایسه با مدت مشابه پارسال خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است