استانی 04:12 - 03 آذر 1393
فارس گزارش می‌دهد
استان لرستان با وقوع 17 بلا از 34 بلای طبیعی تهدیدکننده ایران در بین 10 استان حادثه‌خیز کشور جای گرفته است که این امر ضرورت اتخاذ راهکارهایی برای مقابله با این بلایا و مدیریت بحران در هنگام وقوع حوادث را دوچندان می‌کند.

لرستان در بین 10 استان حادثه‌خیز کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از بروجرد، استان لرستان به واسطه موقعیت جغرافیایی و زمین‌شناختی در منطقه‌ای واقع شده است که احتمال وقوع بسیاری از بلایای طبیعی نظیر طغیان رودخانه‌ها، سیل، زلزله، خشکسالی و ... در آن وجود دارد، بنابراین با در نظر گرفتن این نکته اقدامات پیشگیرانه از یک سو و آمادگی کامل دستگاه‌های مسئول پیشگیری و مقابله با بحران از سوی دیگر از ضروریات مهمی است که نباید از آنها غافل ماند.

تجربه ثابت کرده است، غفلت از بلایای طبیعی و قهری همواره با تبعات و پیامدهای گسترده و گاه غیر قابل جبرانی همراه است که باید از آنها درس گرفت و اجازه نداد بار دیگر تنها نظاره‌گر جولان حوادث طبیعی و تخریب و کشتار و ویرانی آنها باشیم.

لرستان به واسطه قرار گرفتن بر روی گسل یکی از استان‌هایی است که همواره باید خطر زلزله را بیخ گوش خود احساس کند، چرا که علاوه بر وقوع زلزله‌هایی با نسبت‌های مختلف امواج درونی زمین(ریشتر) در شهرستان‌های مختلف استان، نظیر شهرستان‌های دورود و بروجرد آثار و تلفات انسانی، زیرساختی و عمرانی آن بارها در استان احساس شده است.

از سوی دیگر سیلابی بودن برخی بارش‌ها و بروز پدیده سیل در دیگر مناطق لرستان، توجه ویژه و جدی مسئولان امر را در به حداقل رساندن زیان‌های ناشی از چنین حوادثی می‌طلبد به گونه‌ای که دیگر شهروندان لرستانی شاهد وقوع حوادث تلخی نظیر سیلاب ویسیان و مرگ چندین نفر نباشند.

نباید این نکته تامل برانگیز را از نظر دور داشت که نیمی از 34 بلای طبیعی کشور در لرستان رخ داده‌ است، به گونه‌ای که این استان با وقوع 17 بلای طبیعی در بین 10 استان پرحادثه کشور جای گرفته است.

علاوه بر خسارت انسانی و مرگ ناشی از زلزله سال 85، تخریب و خسارت بیش از 40 هزار واحد روستایی و شهری و خسارت بیش از 550 میلیارد تومانی آنقدر سنگین و قابل توجه است که ضرورت توجه به این موضوع را چندین برابر می‌کند.

وقوع زلزله سال 85 و خسارات وارد شده به دشت سیلاخور و شهرستان‌های بروجرد و دورود زنگ خطر جدی را برای مسئولان به صدا درآورد، چرا که زلزله خیز بودن این منطقه ضرورت مقاوم‌سازی خانه‌های شهری و روستایی را صد چندان می‌کند.

حجم بالای تخریب خانه‌های روستایی در اثر این زمین‌لرزه گویای این واقعیت تلخ بود که خانه‌های روستائی لرستان در شرایط مقاومتی مطلوبی قرار ندارند.

وی اظهار کرد: توجه به حاصلخیز بودن دشت سیلاخور و رونق کشاورزی در آن منطقه از یک سو و قرار گرفتن آن بر روی گسل زلزله از سوی دیگر این سئوال را در ذهن تقویت می‌کند که مسئولان امر پیش از این و با در نظر گرفتن احتمال وقوع زلزله چه اقداماتی را در این راستا انجام داده‌اند؟

همچنین رعایت نکردن موازین و استانداردهای لازم در ساخت واحدهای مسکونی شهری و روستایی و ضعف نظارتی بازرسان نظام مهندسی یکی از ضعف‌های مشهود در استان لرستان و به تبع آن شهرستان بروجرد است.

از سوی دیگر خلاء آموزش و اطلاع‌رسانی در بین اقشار مختلف مردم درباره بلایای طبیعی و راه‌های کاهش اثرات آنها از دیگر عواملی است که موجب افزایش میزان خسارات وارد آمده توسط این عوامل قهری و طبیعی است.

مدیر کل ستاد مدیریت بحران استان لرستان در این باره نبود شیب مناسب کانال‌های هدایت آب و انباشت زباله در آنها را از عوامل آب‌گرفتگی معابر و بروز مشکلات تبعی آن هنگام بارش باران عنوان کرد.

رضا آریایی گفت: پوشش گیاهی نامناسب و خشکسالی‌های چندین ساله برخی از عواملی است که به بروز سیلاب دامن می‌زند.

وی با اشاره به در پیش‌ بودن فصل بارش‌ها، ادامه داد: شناسایی مناطق حادثه‌خیز جاده‌ای در محورهای مواصلاتی شامل مناطق برف‌گیر، نقاطی که احتمال وقوع سیلاب در آنها وجود دارد، لایروبی رودخانه‌ها، آمادگی کامل نیروهای امدادی نظیر اورژانس جاده‌ای، جمعیت هلال احمر و راهدارخانه‌ها مواردی است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی سیل، زلزله، خشکسالی، لغزش زمین، یخبندان، سرمازدگی، گرمازدگی، گرد و غبار و آتش‌سوزی را مهم‌ترین بلایای طبیعی دانست که همه ساله خساراتی را به لرستان وارد می‌کنند.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استان لرستان تصریح کرد: سیلاب اخیر در لرستان که پنج کشته نیز به همراه داشت، 43 میلیارد تومان خسارت بر جای گذاشته است.

آریایی یادآور شد: در سال جاری تاکنون بر اساس مصوبات هیئت دولت 70 میلیارد تومان در زمینه مقابله با اثرات زیان‌بار خشکسالی در اختیار دو وزارت نیرو و جهاد کشاورزی قرار گرفته است که توزیع آن در استان لرستان در حوزه‌های تامین آب شرب شهری، روستایی، عشایری، کانال‌های آب‌بر کشاورزی و تامین ایستگاه‌های پمپاژ آب کشاورزی انجام شده است.

وی اضافه کرد: این میزان اعتبار بین ادارات جهاد کشاورزی، امور آب، شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی و امور عشایری توزیع و کار اجرایی آنها نیز آغاز شده است.

این مسئول با اشاره به در پیش‌ بودن فصل سرما و احتمال وقوع پدیده‌های طبیعی متناسب با آن در لرستان، ادامه داد: جلساتی با مسئولان دستگاه‌های اجرایی و امدادی مرتبط با پدیده‌هایی که ممکن است، منطقه را تهدید کند، برگزار و تصمیماتی در راستای کاهش اثرات ناشی از پدیده‌های طبیعی اتخاذ شده است.

آریایی عنوان کرد: با توجه به مشکلات ناشی از سرمای هوا شامل انسداد محورهای مواصلاتی، لغزش زمین، وقوع سیلاب، آب‌گرفتگی معابر و طغیان رودخانه‌ها جلساتی با دستگاه‌های متولی برگزار شده و راهکارهایی در اختیار آنان قرار گرفته است.

وی گفت: در همه شهرستان‌های استان جلسات شورای عالی مدیریت بحران تشکیل شده است و دستگاه‌های مسئول در حال انجام فرآیندهای پیشگیرانه هستند.

این مسئول با اشاره به زلزله‌خیز بودن لرستان، افزود: تجربه زلزله‌های گذشته نشان داده است که واحدهای مسکونی که حداقل مقاومت و استحکام لازم را داشته باشند، به هنگام وقوع پدیده‌های طبیعی دچار خسارت نمی‌شوند، به گونه‌ای که عمده خسارات در سال‌های گذشته در واحدهای مسکونی خشتی و گلی روستایی بوده است.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استان لرستان با اشاره به اینکه واحدهای مقاوم‌سازی شده روز به روز در حال افزایش هستند، خاطر‌نشان کرد: در مناطق شهری سازمان نظام مهندسی و دفاتر نظارتی زیر نظر آن وظیفه نظارت بر ساخت و سازها را بر عهده دارند و در روستاها نیز این کار با نظارت ناظران فنی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی انجام می‌شود.

آریایی تصریح کرد: واحدهای در حال ساخت از استحکام نسبی لازم برخوردارند، البته در این حوزه مشارکت مردمی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، بنابراین صاحبان این واحدها باید همکاری خوبی را با عوامل ساخت داشته باشند، تا موارد تذکر داده شده، به آنها رعایت و اجرایی شوند.

وی توضیح داد: استحکام ساخت و سازها نسبت به گذشته روندی رضایت‌بخش را طی کرده و در حال حرکت در این مسیر رو به جلو است.

-----------------------------

گزارش از حسین کردی

-----------------------------


5254359
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ شنبه ۱ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ شنبه ۱ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است