ورزشی 04:29 - 11 مرداد 1393
گزارش فارس از میزبانی تهران در بازی‌های آسیایی
ایران میزبانی هفتمین دوره بازی‌های آسیایی را در سال 1974 برعهده داشت که در جایگاه دوم قرار گرفت.

وقتی ایران بالاتر از چین قرار گرفت/ عنوانی که هیچ‌گاه تکرار نشد

به گزارش خبرگزاری فارس، بازی‌های آسیایی همیشه برای کشورهای این قاره کهن بزرگ‌ترین رقابت محسوب می‌شده و همه کشورها در تلاش هستند در این مسابقه که هر 4 سال یکبار برگزار می‌شود قدرت ورزشکاران‌شان را به نمایش بگذارند.

تاکنون 16 دوره بازی‌های آسیایی برگزار شده و هفدهمین دوره نیز قرار است از 28 شهریور به میزبانی اینچئون کره‌جنوبی آغاز شود و 45 کشور در رشته‌های مختلف به رقابت خواهند پرداخت. در طول این 16 رقابتی که برگزار شده ایران هم شانس میزبانی را داشته است که این میزبانی در هفتمین دوره این بازی‌ها رخ داد.

در سال 1974 در زمان سلنطت محمدرضا شاه پهلوی ایران میزبانی این بازی‌ها را برعهده گرفت. این مسابقه از 16 سپتامبر آغاز شد و ایران در بین کشورهای غرب آسیا تا آن زمان تنها کشوری بود که میزبانی چنین رقابت بزرگی را عهده‌دار می‌شد.  در این مسابقات 3010 ورزشکار از 25 کشور آسیایی در 16 رشته به رقابت پرداختند و این دوره تا آن زمان بیشترین شرکت‌کننده را شامل می‌شد. در این دوره بود که رشته‌های شمشیربازی، ژیمناستیک و بسکتبال بانوان اضافه شدند.

دوومیدانی، بدمینتون، بسکتبال، بوکس، دوچرخه، شیرجه، شمشیربازی، هاکی، فوتبال، ژیمناستیک، تیراندازی، شنا، تنیس روی میز، تنیس، والیبال، واترپلو، فوتبال، وزنه‌برداری و کشتی رشته‌های شرکت‌کننده بودند.

افغانستان، بحرین، میانمار، چین، هنگ‌کنگ، هند، اندونزی، عراق، اسرائیل، ژاپن، کویت، لائوس، مالزی، مغولستان، نپال، کره شمالی، پاکستان، فیلیپین، سنگاپور، کره جنوبی، ویتنام، سریلانکا، تایلند و کامبوج کشورهای شرکت‌کننده در بازی‌های آسیایی تهران بودند.

 

 

* میهمانان افتتاحیه

رئیس سازماندهی بازی‌های آسیایی در تهران بر عهده امیرعباس هویدا نخست‌وزیر وقت ایران بود. در این دوره میهمانان زیادی هم حضور داشتند که می‌توان به رئیس جمهور رژیم صهیونیستی، رئیس جمهور کره‌جنوبی، پادشاه تایلند، گروه دیپلماتیک و نمایندگان شورای المپیک آسیا اشاره کرد.

* خودداری برخی کشورها از رویارویی با رژیم صهیونیستی

دراین دوره از بازی‌ها رژیم صهیونیستی هم حضور داشت که به دلیل درگیری‌های مختلف و ناراضی بودن بسیاری از کشورهای آسیایی برای حضور اسرائیل در این مسابقات، کشورهای عربی، پاکستان، چین و کره شمالی از بازی مقابل تیم‌های تنیس، بسکتبال، شمشیربازی و فوتبال سر باز زدند. البته چین ده ماه قبل از بازی‌های آسیایی وقتی چین‌تایپه کنار گذاشته شد، در این بازی‌ها شرکت کرد.

* ژاپن قهرمان شد، ایران نایب‌قهرمان

در این دوره از بازی‌ها در مجموع 609 مدال بین ورزشکاران توزیع شد که ژاپن با 75 طلا، 49 نقره و 51 برنز در جایگاه نخست قرار گرفت. ایران میزبان این بازی‌ها با 36 طلا، 28 نقره و 17 برنز دوم شد و بالاتر از چین قرار گرفت. چین با 33 طلا، 46 نقره و 27 برنز سوم شد. کره جنوبی، شمالی، اسرائیل، هند، تایلند، اندونزی و مغولستان هم عناوین چهارم تا دهم را به خود اختصاص دادند.

 

 

جدول مدال‌آوران ایران به شرح زیر است:

 

رشته طلا نقره برنز کل
واترپلو 1 0 0 1
دوومیدانی 3 2 3 8
بوکس 3 2 5 10
دوچرخه‌سواری - جاده 2 1 1 4
دوچرخه‌سواری - تراک 0 1 1 2
شمشیربازی 3 4 3 10
فوتبال 1 0 0 1
تنیس 0 2 0 2
وزنه‌برداری 10 11 3 24
کشتی 13 5 1 19
کل 36 28 17 81

 


4367962
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار ورزشی

ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» باشگاه استقلال که به دلیل دادن ضمانت به سانتاکلارای پرتغال پنجره نقل‌وانتقالاتی خود را بسته می‌بیند، خطری از این بابت احساس نمی‌کند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» ملی‌پوش دسته فوق سنگین وزنه‌برداری ایران گفت: مطمئن هستم اگر با آمادگی کامل و روحیه خوب راهی المپیک شوم، اتفاق‌های خوبی را رقم خواهم زد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» مریم طوسی دونده کشورمان در جریان برگزاری مسابقات دوومیدانی جایزه بزرگ آفریقای جنوبی در ماده ۲۰۰ متر نایب قهرمان شد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» میرزایی بازیکن تیم فوتبال استقلال تهران که به دلیل مصدومیت از ابتدای فصل بازی‌های را از دست داده بود بعد از بهبود هم نمی‌تواند برای استقلال بازی کند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» داور مشهور مسابقه قویترین مردان ایران از پیشنهاد رشوه در دوران برگزاری این مسابقات خبر داد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» تیم‌های بسکتبال شهرداری گرگان و الشرطه عراق در دیدار رفت از مرحله نیمه نهایی سوپر لیگ بسکتبال غرب آسیا به مصاف هم می‌روند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» تیم‌های بسکتبال شهرداری گرگان و الشرطه عراق در دیدار رفت از مرحله نیمه نهایی سوپر لیگ بسکتبال غرب آسیا به مصاف هم می‌روند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» دو بوکسور کشورمان با غلبه بر حریفان خود به فینال تورنمنت جاده ابریشم راه یافتند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» کشیده شدن پای برخی از مربیان سازنده به چرخه انتخابی تیم ملی دعوای زرگری است که شاید برخی در سال المپیک به بهانه‌ای مختلف آن را راه‌اندازی کردند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» ذوب آهن اصفهان یکی از برترین باشگاه‌های ورزش و فوتبال کشور در سال ۱۴۰۲ درگیر حاشیه‌های عجیبی شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است