اجتماعی 00:44 - 02 مرداد 1398
معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره سرانجام لایحه «اعطای تابعیت از مادر ایرانی به فرزندان دارای پدر خارجی» و صدور اوراق هویتی برای کودکان بدون شناسنامه گفت: اکنون این مصوبه به شورای نگهبان رفته و باید تا ۱۰ روز دیگر پاسخ دهند که اصلاحیه مجلس کفایت می‌کند یا خیر؟. به نظر می‌رسد خواسته شورای نگهبان تامین شده باشد و منتظریم تا تاییدیه نهایی را دریافت کنیم.

مشکلات صدور اوراق هویتی برای بی‌شناسنامه‌ها/ چشمانی که به شورای نگهبان  دوخته شده

احمد میدری در گفت‌وگو با ایسنا، درباره سرانجام لایحه «اعطای تابعیت از مادر ایرانی به فرزندان» و صدور اوراق هویتی برای کودکان بدون شناسنامه اظهار کرد: اکنون این مصوبه به شورای نگهبان رفته و باید تا ۱۰ روز دیگر پاسخ دهند که اصلاحیه مجلس کفایت می‌کند یا خیر. به نظر می‌رسد خواسته شورای نگهبان تامین شده باشد و منتظریم تا تاییدیه نهایی را دریافت کنیم.

وی درباره شمار افراد مشمول اظهار کرد: کسانی که آمدند و به ما درخواست داده و ثبت نام کردند ۴۹ هزار کودک هستند. با وزارت کشور مراحلی را برای اعطای کارت اقامت به این افراد طی کرده‌ایم و موفق شدیم برای تعدادی از آنها اوراق هویتی بگیریم. ولی در مجموع دسترسی‌ها به شکلی نیست که اینها بتوانند به راحتی کارت اقامت بگیرند.

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه امیدواریم با اصلاحیه قانون بتوانیم به سرعت مسئله تابعیت این خانواده‌ها را حل کنیم، اظهار کرد: درباره مشمولان واقعی تخمینی در کشور وجود ندارد. قبلا وزارت کشور  آمار ۶ هزار نفر را ثبت کرده بود ولی ما در یک مرحله اطلاعاتی از ۴۹ هزار نفر را ثبت کردیم.

به گزارش ایسنا، وزارت رفاه دو سال گذشته از زنانی که ازدواج فراملی داشتند، درخواست کرد تا کد ملی خود را به سامانه اعلام شده از سوی این وزارتخانه، پیامک کنند. آمارهای به دست آمده از تعداد کودکان فاقد شناسنامه رقم قابل تاملی را نشان می‌داد و  حدود ۱۴ هزار و ۶۱۸ کد ملی از سوی زنان ارسال شد که ۴۹ هزار و ۹۶ فرزند داشتند که فاقد شناسنامه بودند. همچنین ۱۴ ملیت شناسایی شدند که با زنان ایرانی ازدواج کرده‌اند و در ایران هستند، اما فرزندانشان شناسنامه ندارند.

با توجه به اینکه بر اساس برآوردهای اولیه تا سال ۱۳۹۴، حدود ۱۵۰ هزار زن ایرانی با اتباع خارجی ساکن ایران ازدواج کرده و حاصل این ازدواج‏‌ها حدود بیش از ۵۰۰ هزار کودک فاقد هویت رسمی است که اغلب از کلیه حقوق اجتماعی، آموزش، بیمه، یارانه، و اقامت پایدار محرومند و در شرایط فقر مطلق به سر می‌‏برند و در معرض انواع آسیب‌‏های اجتماعی قرار دارند، اردیبهشت امسال، معاون اول رئیس جمهور لایحه "اعطای تابعیت از مادر ایرانی به فرزندان" را به مجلس ارسال کرد تا فرزندان بتوانند از مادر خود نیز تابعیت بگیرند که این امر اکنون در انتظار تایید نهایی شورای نگهبان است.

انتهای پیام


10187089
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» نشست مشترک معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و پلیس راهور پایتخت برای بررسی مسائل مربوط به حمل و نقل پایتخت برگزار شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه از برگزاری آزمون استخدامی شورا‌های حل اختلاف در سال جاری خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس آگاهی گفت: همکاران من در پایگاه یازدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ به تازگی موفق به کشف پرونده اذیت و آزار و اخاذی از زنان شدند که نقطه شروع آن شبکه اجتماعی اینستاگرام بوده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر کشور از پروژه شهید بروجردی در منطقه ۱۸ بازدید کرد و در جریان آخرین وضعیت آن قرار گرفت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» همزمان با هفته زمین پاک پویش فرهنگی «زنده‌باد درخت» در فضای تبلیغات شهری تهران اجرا شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون استاندار تهران گفت: میزان خودکفایی تولید مرغ در استان تهران از ۴ درصد به ۱۲ درصد رسیده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل بنیاد حیات و معاون کمیته امداد از برنامه کمیته‌امداد برای ایجاد ۳۰۰ هزار طرح اشتغال در سال ۱۴۰۳ خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، میانگین کیفیت هوای پایتخت هم‌اکنون (۶ اردیبهشت) در شرایط قابل قبول قرار دارد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس راهور فراجا از کاهش ۱۴/۳ درصدی جانباختگان تصادفات جاده‌ای در سفر‌های نوروزی ۱۴۰۳ خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» طرح انضباط شهری سد معبر سیار از جمله وانتی‌ها و چرخی‌ها در ۱۲ منطقه تهران با مشارکت پلیس راهور تهران در حال اجراست.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است