استانی 07:26 - 02 آبان 1397

فعالیت ۲۷ اکیپ گشت و بازرسی حفاظت از منابع آب در کردستان آغاز شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه ای استان کردستان، آرش آریانژاد در مراسم آغاز به کار گروه های گشت و بازرسی حفاظت از منابع آب استان کردستان اظهارداشت: براساس سیاست ‌های وزارت نیرو و طرح ملی سازگاری با کم آبی و همچنین در راستای اجرای طرح ملی تعادل بخشی منابع آب در سطح کشور ۱۱ پروژه در حال انجام است که تشکیل اکیپ ‌های گشت و بازرسی از منابع آب از جمله این پروژه ‌ها به شمار می‌ رود.

وی افزود: ۲۷ اکیپ گشت و بازرسی شامل اکیپ ‌های آب سطحی، اکیپ ‌های آب زیرزمینی و اکیپ ‌های  نظارت بر برداشت مصالح رودخانه ‌ای در استان فعال شدند و تا پایان سال ۹۸ با شرکت آب منطقه‌ ای استان همکاری خواهند کرد.

معاون حفاظت و بهره‌ برداری شرکت آب منطقه ‌ای کردستان ادامه داد: تمامی منابع مجاز و غیرمجاز توسط اکیپ ‌های یاد شده در فضای جی آی اس بررسی می ‌شوند و اضافه کشت ‌ها و اضافه برداشت ‌ها بررسی خواهند شد و قطعا با این کار، صیانت از منابع آب و حکمرانی وزارت نیرو در این راستا مثمر ثمر است.

آریانژاد یادآور شد: نبود اعتبار و تخصیص دیر هنگام اعتبار در کل کشور منجر شد که این کار با تاخیر چند ماهه انجام شود اما علیرغم این تاخیرها، بازرسی ‌هایی از دشت ‌ها و محدوده‌ های مطالعاتی در طول سال انجام شده است.

وی بیان کرد: در شش ماهه گذشته حدود ۲۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در استان شناسایی و بیش از ۹۵ حلقه چاه غیرمجاز در استان پر شدند.

معاون حفاظت و بهره‌ برداری شرکت آب منطقه ‌ای کردستان با اشاره به تعداد احکام صادره برای پرونده ‌های متخلف در حوزه منابع آب سطحی و زیرزمینی گفت: تعداد احکام صادره قطعی برای منابع آب ۱۸۰ حکم است که توسط گروه های گشت و بازرسی در دو ماه آینده اجرایی خواهند شد.

آریانژاد اظهارداشت: در حال حاضر در سطح استان حدود ۱۳ هزار چاه دارای پروانه بهره ‌برداری داریم که از این تعداد پنج هزار و ۵۰۰ حلقه چاه برقی است و مابقی سوخت ‌های دیزلی مصرف می‌ ‌کنند.

وی افزود: وزارت نیرو  توسط هفت شرکت تولیدکننده داخلی و بومی اقدام به ساخت کنتورهای حجمی و هوشمند کرده تا بروی چاه های آب برای تعیین میزان مصرف آب نصب شوند.

معاون حفاظت و بهره‌ برداری شرکت آب منطقه ‌ای کردستان ادامه داد: مکانیزم کنتورهای هوشمند به این گونه است که  به ازای هر هکتار پنج هزار و ۵۰۰ مترمکعب آب را برنامه ریزی و به ازای حجمی که ذخیره خواهد شد کنتور برای جلوگیری از مصرف بی‌ رویه اقدام به قطع آب خواهد کرد.

آریانژاد یادآور شد: ۹۰ درصد منابع آب زیرزمینی استان در شرق استان یعنی در مناطق قروه، دهگلان و چاردولی است بنابراین به دلیل افزایش فعالیت کشاورزی و صنعتی استان در این مناطق شاهد افزایش مصرف آب زیرزمینی در منطقه شرق استان هستیم.

وی بیان کرد: لوله زایی، فرونشست و فروچاله معضلاتی است که در منطقه شرق استان مشهود است و این بیانگر پایین رفتن سطح آب های زیرزمینی است که به نابودی زمین و فرونشست آن می ‌انجامد.

معاون حفاظت و بهره‌ برداری شرکت آب منطقه ‌ای کردستان فرهنگسازی در مصرف آب را ضروری دانست و گفت: رسانه‌ ها می‌ توانند در این راستا فعالیت کنند و به شفاف‌ سازی و آگاه بخشی بپردازند.

آریانژاد کل چاه های غیرمجاز استان را هفت هزار حلقه عنوان کرد و اظهارداشت: سه هزار حلقه از چاه های عمیق و نیمه عمیق استان پر شده ‌اند.

وی همچنین به رفع تصرف ۷۰ هزار هکتار از بستر رودخانه ‌های استان در سال جاری اشاره کرد و افزود: رفع تصرف بستر رودخانه ‌ها نیز از دیگر اقدامات شرکت آب منطقه‌ ای استان به شمار می ‌رود.


9952754
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است