استانی 04:01 - 13 مرداد 1394
نخستین پروانه بهره‌برداری اقامتگاه بوم‌گردی استان مازندران در باداب سورت صادر شد.

را‌ه‌اندازی اقامتگاه بوم‌گردی در نزدیکی نادرترین دریاچه طبیعی جهان

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه مازندران با برشمردن مزایای صنعت گردشگری گفت: از اواخر سال گذشته دستورالعمل مدون از سوی سازمان میراث فرهنگی برای اقامتگاه بوم‌گردی به این نهاد ابلاغ شده است.

مهران حسنی تصریح کرد: در این دستورالعمل ابلاغی که به فرمانداران و بخشداران مناطق استان ارسال شد، برای هر متقاضی دارای طرح توجیهی بابت بازسازی، نوسازی و تجهیزات اقامتگاهی، مبلغ 100 میلیون تومان تسهیلات بانکی با سود کم پرداخت می‌شود.

حسنی افزود: تا الان پیشنهادهای مختلفی از سراسر شهرستان‌ها برای ایجاد اقامتگاه‌های بومی داشتیم که درحال بررسی و ساماندهی این پیشنهادها هستیم.

وی حفظ بافت اصلی روستاها را عامل مهم در ارزیابی و صدور مجوز بوم‌گردی دانست و گفت: نقطه‌ای مانند باداب سورت به دلیل جادبه خاص و بی‌نظیرش و گردش‌پذیر بودن این نقطه، مکان بسیار حساسی است و نباید بافت و اصالت آن از بین برود، بر همین مبنا برای اقامتگاه‌هایی مجوز صادر شد که با حفط اصالت و بافت روستا به کار مشغول شوند.

بهره‌برداری اولین اقامتگاه بومی در کنار نادرترین جاذبه گردشگری جهان

سیدمحمد ساداتی مالک نخستین اقاتگاه بوم‌گردی در نزدیکی باداب سورت نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه مازندران گفت: این اقامتگاه در روستای مالخاست، 120 کیلومتری شهر ساری در ضلع جنوبی چشمه سورت واقع شده و حدودا 4 کیلومتر با چشمه سورت فاصله دارد.

وی درباره این‌که چگونه به فکر ایجاد چنین مکانی افتاده است، گفت: شغل اصلی من کشاورزی و دامداری است، اما در حدود 6-7 سال پیش اتفاقی افتاد که همراه با آن جرقه‌های ایجاد چنین مکانی در ذهن من به وجود آمد.

ساداتی افزود: در آن سال عده‌ای مسافر اتریشی که برای دیدن چشمه باداب سورت به مازندران سفر کرده بودند، به علت سرما و بارش برف قادر به بازگشت به مکان اقامتی خود نشده و مجبور شدند شب را در نزدیک‌ترین مکان اقامتی یعنی روستای مالخاست و در منزل من سر کنند.

مالک نخستین اقاتگاه بوم‌گردی در نزدیکی باداب سورت افزود: موقعیت روستای مالخاست که در مجاورت یکی از نادرترین جاذبه‌های گردشگری جهان قرار داشت، حفظ بافت قدیمی روستا و نوع پوشش مردمان این منطقه که قطعا برای گردشگران جذابیت دارد، نهایتا به دلیل گسترش فرهنگ بومی و محلی از عواملی بود که می‌توانست گردشگران زیادی را به مالخاست بکشاند، بر همین مبنا اقدام به ایجاد چنین مکانی کردم.

وی ادامه داد: در اقامتگاه‌های بوم‌گردی مالخاست تمام مصالح مورد استفاده در بناها متناسب با شرایط این منطقه است، زیرا آنچه که موجب جذب گرشگران به این اقامتگاه‌ها می‌شود لزوم حفظ بافت طبیعی این مکان‌هاست که برآمده از موقعیت جغرافیایی، فرهنگ و شیوه زندگی مردمان این روستاست.

ساداتی در مورد مزایا و ویژگی‌های اولین اقامتگاه در باداب سورت گفت: در این مکان علاوه بر اسکان مسافران در خانه‌هایی با بافت قدیمی، انواع غذاهای محلی برای مسافران فراهم است، هم‌چنین محصولات کشاورزی و دامداری به صورت ارگانیک جهت خرید مسافران عرضه می‌شود.

وی افزود: از مزایای دیگر طرح بوم‌گردی رونق تولید صنایع دستی است که علاوه بر نشان دادن هنر دست مردمان این روستا، در شکوفایی اقتصاد مالخاست نقش مهمی دارد.

این مسئول گفت: عرضه محصولاتی همچون گلیم، جاجیم و تابلوفرش یکی از مشاغلی است که هم اکنون در روستای مالخاست رونق دارد و موجب باروری اقتصاد این منطقه شده است.

پیشرفت و گسترش بوم‌گردی در واقع بازخوانی فعالیت‌های خودجوش محلی است که از سال‌ها پیش در میان مردم و جوامع محلی به ویژه ساکنان مجاور با مناطق طبیعی و تاریخی و فرهنگی رواج داشته و دارد و می‌تواند علاوه بررشد اقتصادی منطقه، انتقال‌دهنده آداب و رسوم و فرهنگ محلی باشد. نوع غذاهای محلی هر منطقه، پوشش مردمان آنجا، صنایع دستی خاص هر منطقه می‌تواند عاملی برای جذب گردشگر به خصوص گردشگران خارجی باشد، خصوصا در استان مازندران که روستاهای آن پتانسیل‌های فراوانی برای جذب و رونق گردشگری دارند.

*عکس تزیینی است.

انتهای پیام


6855029
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است