بین‌الملل 15:49 - 31 تیر 1393
عصر ایران غزه کجاست؟
منطقه غزه از شبکه ابتدایی تلفن همراه و از خدمات تلفن همراه موبایل که توسط شرکت های فلسطینی پل تل با نام برند جوال یا اسرائیلی به نام سلکام برخوردار است. همچنین شرکت های متعددی در منطقه غزه در حال ارائه اینترنت هستند.

با آغاز جنگ خونین غزه و کشته شدن صدها نفر، نام منطقه غزه دوباره مورد توجه قرار گرفت. غزه به لحاظ جغرافیایی و جمعیتی دارای شرایط استثنایی و تقریبا بی همتا در جهان است.



به گزارش عصر ایران، برخی از نکات درباره وضعیت غزه به شرح زیر است:



- سرزمین فلسطین شامل دو منطقه جدا از هم به نام های کرانه باختری رود اردن و منطقه غزه است.



- طول منطقه غزه 41 کیلومتر (فاصله تهران تا فرودگاه امام) و عرض آن بین 5 تا 15 کیلومتر است. (طول خیابان ولیعصر تهران بین تجریش تا میدان راه آهن 13 کیلومتر است.)



- منطقه غزه به مساحت 360 کیلومتر مربع در جنوب سرزمین اشغالی فلسطین قرار دارد. مساحت این منطقه 4 برابر مساحت جزیره کیش (90 کیلومتر مربع) است.



غزه کجاست؟



منطقه غزه شامل شهرهای کوچک و بزرگ از جمله شهر غزه است.



- منطقه غزه از جنوب با مرز مصر، از شرق و شمال با اسرائیل و از غرب با دریای مدیترانه روبه رو است.



- هر گونه ورود و خروج کشتی ها به منطقه غزه از راه دریا ممنوع است و نیروی دریایی اسرائیل مانع از عبور و مرور کشتی های می شود.

راه ورود کالا به غزه نیز از طریق گذرگاه رفح در جنوب غزه و هم مرز با مصر و 5 گذرگاه در مرز اسرائیل است.



علاوه بر این در جنوب غزه، افرادی با حفر تونل انواع کالاها را از مصر وارد منطقه غزه می کنند.



- منطقه غزه با داشتن یک میلیون و 800 هزار نفر جمعیت، متراکم ترین منطقه مسکونی جهان است. بخش عمده ساکنان غزه را آوارگانی تشکیل می دهند که از سایر شهرها و روستاهای اشغال شده فلسطین به دست اسرائیل، به منطقه غزه آمدند.



- 99 درصد جمعیت غزه، مسلمان و بقیه فلسطینی های مسیحی هستند. نرخ رشد جمعیت در غزه 8 درصد است.



- تا قبل از تابستان 2005، منطقه غزه در اشغال نظامی اسرائیل بود اما در این سال، اسرائیلی ها به طور یکجانبه از غزه عقب نشینی کردند. 7700 اسرائیلی در چند شهرک در غزه زندگی می کردند اما پس از عقب نشینی از منطقه غزه، این شهرک ها تخلیه شدند و کنترل منطقه غزه به دولت خودگردان فلسطین سپرده شد.



- تا قبل از سال 2007، کنترل کامل منطقه غزه در اختیار دولت خودگردان فلسطین بود اما در این سال، نیروهای حماس با حمله نظامی علیه نیروهای دولت خودگردان، آنها را از این منطقه اخراج کردند و کنترل این منطقه را به دست گرفتند. از آن زمان تاکنون اسرائیل گذرگاه های مرزی با غزه را بست و حمل و نقل کالا و افراد به غزه را به حداقل کاهش داد.



فرودگاه غزه



غزه کجاست؟



- منطقه غزه دارای راه آهن تک خطه شمالی - جنوبی است که هم اکنون مورد استفاده نیست. این خط آهن قبلا از جنوب به راه آهن مصر و از شمال به راه آهن اسرائیل متصل می شد.



- تنها بندر نوار غزه پس از انتفاضه سال 2000 میلادی، نیمه کاره رها شد.



- فرودگاه غزه با هزینه 86 میلیون دلاری ژاپن، مصر، عربستان سعودی، اسپانیا، آلمان و مراکش در جنوب منطقه غزه ساخته شد. این فرودگاه ظرفیت حمل و نقل 700 هزار نفر در سال را داشت. این فرودگاه برپایه توافقنامه اسلو در سال 1994 افتتاح شد اما در سال 2000  به دستور اسرائیل بسته و تاسیسات و باند آن هم درسال 2001 در حمله ارتش اسرائیل تخریب شد.



- منطقه غزه از شبکه ابتدایی تلفن همراه و از خدمات تلفن همراه موبایل که توسط شرکت های فلسطینی پل تل با نام برند جوال یا اسرائیلی به نام سلکام برخوردار است.

همچنین شرکت های متعددی در منطقه غزه در حال ارائه اینترنت هستند.

 

- در بخش هایی از منطقه غزه، کشاورزی انجام می شود. نظامیان اسرائیل مانع کشاورزی در بخش هایی از منطقه غزه می شوند.



ساحل غزه



غزه کجاست؟

- در ساحل منطقه غزه، ماهیگیری انجام می شود. ارتش اسرائیل به ماهیگیران غزه تنها اجازه می دهد در فاصله 5.5 کیلومتری از ساحل، ماهیگیری کنند. این فاصله قبل از این 11 کیلومتر بود اما در ابتدای سال جاری میلادی، کاهش یافت.



- مرکبات و گل مهمترین صادرات منطقه غزه است. منطقه غزه دارای کارگاه ها و کارخانه های سبک است. این منطقه دارای رستوران های مختلف، هتل، شهربازی ، شهر آبی و چند دانشگاه هاست.



- بخشی از برق غزه توسط اسرائیل و بخشی دیگر در نیروگاه هایی مستقر در غزه تامین می شود. سوخت این نیروگاه نیز از سوی اسرائیل با هزینه سازمان ملل یا دولت محلی غزه  تامین می شود.



- آب، برق، سوخت و بنزین منطقه غزه از طریق اسرائیل و با هزینه دولت محلی یا کمک های خارجی تامین می شود.


4299225
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه مصر در دیدار با وزیر مشاور انگلیس در امور خاورمیانه و شمال آفریقا از لندن خواست تا کشور مستقل فلسطین را به رسمیت بشناسد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» تلویزیون سوریه از حملات موشکی رژیم صهیونیستی به اطراف شهر دمشق پایتخت این کشور خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) با اشاره به شرایط وخیم نوار غزه تأکید کرد که خوابیدن در این منطقه مانند دراز کشیدن در تابوت است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا به شورای امنیت سازمان ملل جهت «افزایش اختیارات متخصصان ناظر بر تحریم‌های کره شمالی به مدت یک سال» را وتو کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رسانه های محلی گزارش دادند که نیروهای امنیتی تاجیکستان تمامی بستگان یکی از عوامل حمله تروریستی به مجتمع «کروکوس» را دستگیر کردند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یکی عضو پارلمان انگلیس، تمایل نداشتن دولت لندن برای استرداد موسس پایگاه افشاگر «ویکی لیکس» به آمریکا را تایید کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» با حکم ریاست تشکیلات خودگردان، «محمد مصطفی» به عنوان نخست وزیر جدید فلسطین کابینه خود را معرفی کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» بنا به گزارش یک رسانه عبری، رژیم صهیونیستی قصد دارد با ایجاد منطقه حائل و کریدور مناطق شمالی نوار غزه را از دیگر بخش‌های این باریکه جدا سازد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سرگی ناریشکین در سفر به پیونگ یانگ با وزیر امنیت کره شمالی دیدار و در مورد مسائل امنیت منطقه ای گفتگو کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دفتر رسانه‌ای دولت غزه از جنایات جدید رژیم صهیونیستی در بیمارستان الشفا پرده برداشت.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است