وبگردی 04:16 - 28 مهر 1393
یادداشت/ رحمان نعیمی
حالا که ماجرای ناامنی در مرزهای جنوب شرقی دنباله‌دار شده باید تکلیف قضیه را مشخص کرد تا یا دولت پاکستان به تعهد بین‌المللی خود عمل کند یا آن که حق دفاع مشروع ایران را بپذیرد و نگذارد خاکش‌بیش از این در اختیار تروریست‌ها باشد.

پاکستان خانه امن تروریست‌ها!

به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری فارس «رحمان نعیمی» طی یادداشتی در شماره امروز روزنامه «جوان» نوشت:

بالاخره وزارت خارجه دست به کار شد و سفیر پاکستان را احضار کرد تا مدیر کل غرب آسیای این وزارت‌خانه مراتب اعتراض و ناخرسندی ایران نسبت به استفاده و تردد گروه‌های تروریستی واشرار از خاک پاکستان برای حمله علیه نیروهای ایران را به اطلاع سفیر برساند و از او درخواست کند تا با پیگیری جدی و انجام اقدامات لازم مانع تکرار این قبیل حوادث بشود.

جناب سفیر پاکستان هم با ابراز تأسف از کشته و مجروح شدن مرزبان‌های ایرانی اطمینان داد که مراتب نگرانی و ناخرسندی ایران را به دولت متبوعش منتقل و موضوع را پیگیری خواهد کرد.

این احضار و پاسخ درست بر طبق عرف دیپلماتیک انجام شده که از عهده وزارت‌خارجه برمی‌آید و همین مقدار متعارف لفظی هم دیر انجام شد و لازم بود وقتی که چهار مرزبان نیروی انتظامی در مرز سراوان با حمله تروریست‌ها به شهادت رسیدند، وزارت خارجه سفیر پاکستان را احضار کند.

گذشته از احضار سفیر باید پرسید این وزارت‌خانه در قبال فعالیت تروریست‌ها در مرز جنوب شرقی چه کرده، به خصوص اینکه خاک پاکستان از مدت‌ها پیش مبدل به موطن تروریست‌ها شده و با استقرار در آن سوی مرز است که برنامه‌های خود را ساماندهی می‌کنند. حادثه دلخراش حمله این تروریست‌ها به یک پایگاه مرزی در شامگاه 17 بهمن سال گذشته را به یاد بیاوریم که منجر به اسارت پنج مرزبان ایرانی شد.

وزارت خارجه همین برنامه احضار سفیر را انجام داد و حتی قرار شد کمیته مشترکی برای رسیدگی به امور مرزی تشکیل بشود. هر چند مرزبان‌های اسیر با تلاش مقامات دولتی و محلی آزاد شدند اما باید پرسید کار این کمیته مشترک به کجا رسید، چون به نظر می‌رسد که وضعیت مرز تغییری نکرده و تروریست‌ها همچنان با امنیت در خاک پاکستان مستقر هستند.

این سؤال و مسئله به خصوص با توجه به شرایط فعلی اهمیت خاصی دارد و همین شرایط است که باید مورد توجه مسئولان قرار بگیرد تا امنیت مرزهای شرقی با جدیت بیشتری پیگیری بشود. گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه بحران جهانی ایجاد کرده و نباید مجالی به گروه‌های مشابه آن در منطقه داد تا مجالی برای شرارت داشته باشند و نسخه داعش را در منطقه توسعه دهند. این گروه تروریستی مستقر در خاک پاکستان هم از همین جنس است و به همین دلیل، باید همان نوع برخورد قاطع در برابر داعش را در مورد این گروه انجام داد.

مسئله اصلی در اقدام قاطع علیه این گروه تروریستی در توجه به دو نکته اساسی است: مسئولیت دولت پاکستان و دوم حقوق مشروع ایران. بدون تردید، دولت پاکستان در قبال اعمال تروریستی این گروه مسئول است و این مسئولیت به دلیل استقرار تروریست‌ها در خاک این کشور متوجه دولت پاکستان است.

بنا بر این، دولت پاکستان باید به وظیفه خود بر مبنای حقوق و تعهدات شناخته شده بین‌المللی عمل کند و به تروریست‌ها اجازه ندهد تا از خاک خود علیه ایران استفاده بکنند. باید توجه داشت که دولت افغانستان بارها پاکستان را متهم به حمایت از تروریست‌ها کرده و نباید اجازه داد تا پرونده این اتهامات قطورتر شود و به مرزهای پاکستان با ایران کشیده شود. جنبه دیگر در حقوق مشروع ایران است که حق دفاع مشروع در صدر هر حق و قاعده بین‌المللی است.

حق دفاع مشروع اصل بدیهی مورد قبول جامعه جهانی است که به هر کشوری اجازه می‌دهد برای دفع تعرض از خود دفاع کند ولو اینکه لازم باشد این تعرض در خاک کشور همسایه تعقیب و سرکوب شود. بنابر این، کوتاهی دولت پاکستان در تأمین امنیت مرزی، خود به خود چنین حقی را برای ایران ایجاد می‌کند تا تروریست‌ها نتوانند به راحتی از خاک پاکستان به عنوان پایگاهی امن استفاده بکنند.

حالا که ماجرای ناامنی در مرزهای جنوب شرقی دنباله‌دار شده باید تکلیف قضیه را مشخص کرد تا یا دولت پاکستان به تعهد بین‌المللی خود عمل کند یا آن که حق دفاع مشروع ایران را بپذیرد و نگذارد خاکش‌بیش از این در اختیار تروریست‌ها باشد. از آنجایی که پدیده شوم تروریست در این اوضاع کل منطقه را به آشوب کشیده، تعیین تکلیف این قضیه اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده و از این جهت دیگر نباید به احضارهای دیپلماتیک و ابراز نگرانی‌های لفظی بسنده کرد بلکه باید اقدامی جدی و قاطع انجام داد تا این معضل در مرز جنوب شرقی کشور به نحو اصولی حل شود. 


4987884
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار وبگردی

وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» حرف‌های روزنامه‌نگار صهیونیست در یک برنامه تلویزیونی باعث تمسخر و خنده‌های مکرر کارشناس آمریکایی شد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» خواب یک عملکرد حیاتی است که به بازسازی بدن کمک می‌کند. به‌اندازه کافی نخوابیدن می‌تواند عملکرد ادراکی مغز را مختل کند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» در ظاهر باتری به باتری خودروها ساده به نظر می‌رسد؛ اما اگر با فرایند استاندارد آن آشنا نباشیم ممکن است به خودروها آسیب زده و هزینه‌های زیادی در پی داشته باشد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» دین مبین اسلام همواره جلوتر از علم است و بسیاری موارد بر علوم مشهود گشته و بخشی هنوز فراتر از حد دانش امروزیست.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» ارائه دو دیدگاه جنگ‌خواهی و پرهیز از جنگ و انتساب اولی به حاکمیت و دومی به مردم، تلاش رسانه‌های معاند برای قطبی‌سازی میان مردم و نظام جمهوری اسلامی بود.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» یکی از دوستان شهید شاهرخ ضرغام تعریف می‌کند:شاهرخ قد بلند و چهره خشنی داشت. با این حال صورتش را سیاه کرده و در کمین فرماندهان بعثی می‌نشست.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» یک رسانه صهیونیستی مطرح کرد انتظار نداشتیم کاپیتان سابق تیم ملی ایران به کشور خود به خاطر عملیات علیه اسرائیل حمله کند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» نمایش ریاکاری بهترین توصیفی بود که نماینده روسیه در افشای پشت صحنه نمایش دیپلماتیک یکشنبه شب شورای امنیت درباره حمله نظامی ایران به کار گرفت.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» خیلی از افراد هم کف روی گوشت را دور می‌ریزند، اما این کف شامل پروتئین‌هایی است که در مراحل اولیه از گوشت خارج می‌شود و یکی از ویژگی‌های پروتئین‌ها این است که امکان فومینگ یا کف کردن دارند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» ایران از همان ساعات اول در تولید پیام معتبر موفق بود. یعنی صهیونیست‌ها و متحدانش شکی نداشتند که ایران انتقام خواهد گرفت. بخشی از این تولید پیام توسط مقامات نظامی، سیاسی و رسانه‌های ایران تولید شد و بخش مهمی نیز در تولید پیام‌های پنهانی ارسا...

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است