فرهنگی‌هنری 01:04 - 07 آذر 1393
/یادداشت/
گرانی کاغذ بهانه‌ای است که مدت مدیدی است تبدیل شده به دست‌آویزی برای نهادها، گروه‌ها و افراد متفاوت تا سرانه پایین مطالعه را به واسطه آن توجیه کنند.

بهانه‌های کاغذی برای کتاب نخواندن

خبرگزاری فارس - حسام آبنوس: گرانی کاغذ بهانه‌ای است که مدت مدیدی تبدیل شده به دست‌آویزی برای نهادها، گروه‌ها و افراد متفاوت تا سرانه پایین مطالعه را به واسطه آن توجیه کنند. این افراد در توجیه کتاب نخواندن و میزان پایین مطالعه در جامعه، گرانی کاغذ و به تبع آن گرانی کتاب را بهانه‌ کرده تا راه حل مناسبی برای این موضوع نداشته باشند.

دلایل بسیاری در عدم کتاب‌خواندن جامعه وجود دارد که شاید گرانی کاغذ یک دلیل بی اهمیت در بین چندین دلیل موجود باشد.

اولین دلیلی که می‌توان در این بین به آن اشاره کرد عادت نداشتن جامعه به مطالعه است. این در حالی است که اگر مردم به کتاب خواندن عادت داشته باشند گرانی کتاب و بالا بودن قیمت آن بی اهمیت می‌شود و برای مطالعه کتاب هر مبلغی را پرداخت خواهند کرد.

کمبود کتاب خوب در میان تولیدات نشر نیز یکی از دلایلی است که از سوی مخاطبان به عنوان دلیلی برای عدم کتاب خواندن آنها مطرح می‌شود. همین مسئله موجب می‌شود که گرانی کتاب بیشتر به چشم آید زیرا خواننده وقتی با کتاب بی کیفیت و گران قیمت روبرو می‌شود چندان راغب نیست تا کتابی گران و بی‌کیفیت را تهیه کند. پس عدم تولید و تالیف کتاب ارزشمند نیز می‌تواند به عنوان دلیلی برای کتاب نخواندن جامعه تلقی شود.

یکی دیگر از دلایلی که شاید بتوان در کتاب نخواندن جامعه آن را موثر دانست عدم توزیع مناسب کتاب و در دسترس نبودن کتاب عنوان کرد به این معنی که گاهی کتاب خوب و با کیفیت نیز تولید می‌شود اما به خاطر عدم وجود یک سیستم توزیع مناسب کتاب به هدف نهایی که همان مخاطب نباشد نمی‌رسد و از همین رو کتاب مناسبی که پدید آمده از دسترس مخاطب دور مانده و مخاطب نبودن کتاب خوب را عاملی برای کتاب نخواندنش تلقی کرده و همین موجب می‌شود میزان مطالعه کتاب با کاهش روبرو شود.

زیرا همانطور که می‌دانیم کتاب‌فروشی و توزیع کتاب حلقه وسط میان پدیدآورنده و خواننده است و در صورتی که این حلقه اصلاح نشود جریان کتاب خوانی به سرانجام درست نخواهد رسید.

ویترین کتاب، دیگر دلیلی است که تلویحا در مورد قبل به آن اشاره شد. اهمیت وجود ویترین کتاب و به عنوانی کتاب‌فروشی به اندازه‌ای است که از نقش آن در جریان کتاب‌خوانی نمی‌توان چشم پوشید. ایجاد کتاب‌فروشی‌ها در نقاط مختلف شهر و وجود کتاب‌های مختلف در ویترین آنها می‌تواند در جلب و جذب مخاطب به کتاب‌فروشی‌ها و نهایتا کتاب‌خوانی آنها مفید و اثربخش باشد.

یکی از نکاتی که شاید در این میان موثر باشد پرداختن رسانه‌ها به کتاب است. این ابزارهای اطلاع رسانی در افزایش شناخت و یافتن کتاب مورد نظر و همچنین معرفی کتاب خوب به مخاطبان خود نقش بسیار گرانی دارند که بر هیچکسی پوشیده نبوده و فعالان حوزه کتاب نیز بر آن اذعان دارند. رسانه‌ها تا آنجا موثر هستند که می‌توانند در ایجاد عادت کتاب‌خوانی در مردم نقش تاثیرگذاری داشته باشند.

این موارد تنها چند دلیل بودند که به صورت گذرا و دم‌دستی به آنها اشاره شد تا دریابیم که بهانه گرانی کاغذ، تبدیل به دست‌آویزی برای کار نکردن‌های نهادها و متولیان و مخاطبان شده و از این حربه برای فرار از مسئولیت‌های خود استفاده می‌کنند و تنها چیزی که در این میان مهجور واقع شده کتاب است.


5286779
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» طی سی روز، بیش از ۴۶۹۰ ساعت از سوی کاربران کتابخانه‌های عمومی به طرح بهار در بهار اختصاص یافت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجموعه‌ای از مستند‌های تک قسمتی یا مجموعه مستند با موضوعات اجتماعی، فرهنگ مقاومت و تاریخی در این هفته از شبکه افق سیما پخش می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جامعه صنفی تهیه‌کنندگان علیه برخی سینمادارانی که بیشتر از قدرالسهم توافقی، عایدی دارند، بیانیه‌ای صادر کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مستند «ایستاده با گرگ» نامزد دریافت جایزه جشنواره محیط زیستی آسیا CMS VATAVARAN در سال ۲۰۲۴ در دهلی نو هند شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» صحرا اسدالهی جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن را از جشنواره بین‌المللی زنان بیروت دریافت کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس کمیته گردشگری و میراث فرهنگی شورای شهر تهران گفت: حریم کوشک امیر سلیمانی واقع در منطقه ۱۵ تهران پس از مدت‌ها تعیین شده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» آمار فروش نمایش‌های مجموعه تئاترشهر، تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۳ اعلام شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» معاون صدای رسانه ملی، برنامه‌های شبکه‌های رادیو برای نمایشگاه کتاب را اعلام کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برخی از هنرمندان موسیقی در نیمه اول اردیبهشت ماه کنسرت‌هایی را تدارک دیده‌اند که بیشتر آنها همچنان در گونه موسیقی پاپ است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سعدی یکی از شاعران نامدار پارسی است که غزلیاتش شهرت فراوانی دارند و به باور بسیاری از استادان زبان و ادبیات پارسی، تصحیح آن‌ها کار ساده‌ای نیست.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است