وبگردی 20:48 - 02 مرداد 1393
بادمجان خواص زیادی دارد به طوری که کم کالری بوده و برای افرادی که می خواهند وزن کم کنند بسیار مناسب است. ضمن اینکه حاوی ویتامین و مواد معدنی به میزان زیادی است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،  بادمجان یکی از محصولات صیفی است که به وفور در بازار یافت می شود. این در حالی است که برخی از افراد چندان علاقه ای به آن ندارند و گمان می‌کنند که محصولی بی خاصیت است، بنابراین نیاز نیست آن را چندان در فهرست برنامه غذایی شان لحاظ کنند. اما بادمجان خواص زیادی دارد به طوری که کم کالری بوده و برای افرادی که می خواهند وزن کم کنند بسیار مناسب است. ضمن اینکه حاوی ویتامین و مواد معدنی به میزان زیادی است.



 البته در مصرف آن باید به چند نکته توجه کنید؛ اینکه بادمجان را باید زمانی مصرف کنید که به طور کامل رسیده باشد زیرا خام آن طعم تلخ دارد و برای افرادی که آسم و برونشیت دارند باعث تحریک این بیماری‌ها می شود، ضمن اینکه به علت دارا بودن آهن در رفع کم خونی داروی موثری است .



همه اینها را گفتم تا بگویم که این بار قصد داریم چند نوع غذا را برای آخر هفته شما پیشنهاد کنیم که هم به سرعت و در زمان کوتاهی آماده می‌شوند و هم می توانند تا حدی رژیمی باشند. درست حدس زده اید پیشنهادهای آخر هفته ما این بار دستور طبخ انواع غذا با بادمجان است.



  لازانیای بادمجان



اگر حدود یک ساعت فرصت دارید تا غذایی لذیذ را برای اعضای خانواده 6 نفره خود آماده کنید، نگران نباشید می توانید در این فرصت، یک غذای ایتالیایی متفاوت را با آنچه تا کنون خورده‌اید آماده کنید. تعجب نکنید، ماجرا جدی است. دیگر اینکه برای آماده‌سازی مواد اولیه این لازانیا که البته غذایی مناسب گیاهخواران است، شما به حدود ۳۰ دقیقه زمان نیاز دارید.



بنابراین می توانید ابتدا بادمجان‌ها را برای 20 تا 30 دقیقه با مقداری سس سرکه داخل یخچال بگذارید تا به خوبی ترد و خوشمزه  شوند. بنابراین همه زمانی که به آن نیاز دارید تا غذایتان را روی میز بچینید حدود 60 دقیقه است.



همچنین برای تهیه این غذا به مواد زیر نیاز دارید: بادمجان یک عدد، نمک یک قاشق چایخوری، تخم مرغ زده شده با آب 2عدد، خرده نان ساده یک و یک دوم پیمانه، پنیر پارمژان رنده شده یک پیمانه، فلفل سیاه تازه آسیاب شده به مقدار دلخواه، آویشن خشک شده 2 قاشق غذاخوری، برگ جعفری خشک شده 2 قاشق غذاخوری، پودر سیر 2قاشق غذاخوری و کره یا روغن زیتون برای سرخ کردن 2قاشق غذاخوری.



البته برای تهیه سس این غذا هم باید یک دوم پیمانه سرکه قرمز، یک پیمانه روغن زیتون، یک چهارم پیمانه فلفل سبز شیرین خردشده، 2 قاشق غذاخوری شکر، یک قاشق چایخوری آویشن، یک تا 2 حبه سیرله شده، یک دوم پیمانه برگ نعنا، 2 قاشق غذاخوری برگ جعفری، فلفل سیاه تازه آسیاب شده به مقدار دلخواه و450 گرم پنیر موتزارلای تازه آماده کنید. علاوه بر این باید 500 گرم لازانیا، یک دوم پیمانه برگ ریحان، کمی سیر خرد شده، نمک به میزان لازم کنار بگذارید. اگر هم دوست داشتید می توانید از پنیر پارمژان رنده شده نیز استفاده کنید.



اکنون بادمجان را پوست کنده و دو نیم کنید. آن را در آبکش قرار داده و به آن نمک بزنید. روی آن را با دستمال آشپزخانه پوشانده و یک کتری پر و سنگین را روی آن قرار دهید. یک ساعت بگذارید بماند تا رطوبت آن گرفته شود. این کار بسیار مهم است زیرا باعث خارج شدن تلخی بادمجان می‌شود. بادمجان‌ها را نخست در تخم مرغ زده شده فرو کرده سپس در خرده نان حاوی نمک، فلفل، آویشن، جعفری و پودر سیر بغلتانید.  روغن زیتون را در تابه‌ای گود داغ کنید. کمی کره به آن اضافه کرده و بادمجان‌ها را سرخ کنید تا اندازه‌ای که طلایی شوند.



 آنها را روی دستمال آشپزخانه قرار داده تا روغن اضافی را جذب کند و کنار بگذارید.برای تهیه سس سرکه، سرکه قرمز، روغن زیتون، فلفل سبزشیرین، شکر، اورگانو و سیر را مخلوط کنید. باتوجه به ذایقه‌تان به آن نمک و فلفل بزنید. جعفری و نعناع را خرد کنید. 2 قاشق غذا خوری از سس سرکه را ته کاسه‌ای بزرگ بریزید. تکه‌های بادمجان را به همراه نعناع و جعفری خرد شده یک لایه در کاسه ریخته، سپس روی آنها سس سرکه بریزید و روی آنها را بپوشانید. حداقل یک ساعت بگذارید در یخچال بماند. اکنون نوبت تهیه لازانیای بادمجان است.



لازانیا را بجوشانید برای اینکه به هم نچسبند، کمی روغن و برای طعم دار شدن آنها کمی نمک به آب اضافه کنید. در یک ظرف مناسب سرو غذا و فر، یک لایه از بادمجان‌ها را که در سس خوابانده بودید و یک لایه لازانیا بچینید و سپس روی آنها مقداری پنیر پارمژان و بعد پودر ریحان خشک شده بپاشید و در آخرسس سرکه را نم نم روی آن بریزید. به همین نحو چیدن لایه‌های بعدی را ادامه دهید تا مواد تمام شود اما حواستان باشد که لازانیا آخرین لایه نباشد. ظرف را به مدت 15دقیقه با حرارت 175 درجه سلسیوس در فر قرار دهید. روی آن را با گوجه فرنگی گیلاسی تزیین کرده و سرو کنید.

 

   دلمه بادنجان بقچه ای ایتالیایی



اگر دوست دارید غذایی متفاوت را تجربه کنید تا سلیقه و دست پخت‌تان را به قضاوت بگذارید ما به شما دلمه بادنجان بقچه ای ایتالیایی را پیشنهاد می کنیم. تعجب نکنید این غذا آنقدرها هم سخت نیست و در یک چشم به هم زدن می توانید آن را تهیه کنید به‌شرطی که مواد غذایی مورد نیاز برای طبخ آن را از قبل آماده کرده باشید. اگر تصمیم گرفته اید و مصمم هستید ابتدا باید 6 عدد بادمجان، ۲۵۰ گرم گوشت چرخ کرده، یک عدد پیاز متوسط، جعفری خرد شده، نمک، فلفل سیاه و رب گوجه فرنگی به میزان لازم را آماده کنید.



تا فراموش نکرده ام این را هم بگویم که علاوه بر این مواد برای تزیین باید ماست و سیر را نیز آماده کنید.حالا آستین‌هایتان را بالا بزنید، بادنجان ها را پوست کنده و ورقه ورقه کنید. سپس نمک زده و بگذارید آب تلخ خود را پس بدهد. پیاز را هم چهار گوش ریز خرد کرده و در روغن پنج دقیقه تفت بدهید، بعد از روی حرارت برداشته گوشت، نمک و فلفل سیاه را اضافه کرده و روی حرارت بگذارید. اکنون نوبت رب گوجه فرنگی و جعفری خرد شده است تا به این مواد اضافه شوند.بادنجان ها را که از قبل شسته و خشک کرده اید با حرارت ملایم سرخ کنید. زمانی که به خوبی تفت داده شد آنها را به صورت به علاوه روی هم قرار داده از مواد گوشتی، وسط به‌علاوه قرار بدهید و به صورت بقچه بپیچید. اکنون آنها را با ماست تزیین کنید.

 

  سالاد بادمجان مراکشی



خوراک بادنجان با عطر لیمو یا همان سالاد بادمجان مراکشی یک خوراک سبزی لذیذ است که برای هر فردی در هر سنی جذاب خواهد بود. این خوراک هم برای طبخ فقط به یک ساعت زمان نیاز دارد. غذایی که در مدت 30 دقیقه آماده می‌شود می توان آن را با نان سرو کرد. قلم کاغذ را آماده کنید.



شما برای تهیه این غذا به 900 گرم بادمجان با پوست،2 عدد لیمو ترش، 4 حبه سیر پوست کنده و له شده، یک قاشق چایخوری زیره سبز کوبیده شده، 2 قاشق سوپ‌خوری فلفل دلمه‌ای ریز خرد شده، یک چهارم قاشق چایخوری فلفل قرمز، یک قاشق غذاخوری رنده پوست لیمو ترش و 2 قاشق سوپ‌خوری جعفری ساتوری شده نیاز دارید و باید ابتدا این مواد را آماده کنید. در مرحله بعد فر را در دمای 190 درجه سانتیگراد گرم کنید.



 بادمجان‌ها را به شکل مکعب‌های 12 میلیمتری ببرید. بعد سینی فر را با روغن زیتون چرب کنید و بادنجان‌ها را اضافه کنید. کمی از روغن زیتون را بر روی بادنجان‌ها ریخته و 30 دقیقه در فر قرار دهید، هر 10 دقیقه یک بار بادمجان‌ها را هم بزنید تا به طور کامل نرم شوند و همه قسمت های آن گریل شود. پس از 30 دقیقه بادنجان‌ها را از فر خارج کرده؛ آب لیمو، سیر، زیره، فلفل دلمه‌ای ریز خرد شده، فلفل قرمز تند و رنده پوست لیمو را با بادمجان پخته شده مخلوط و در ظرف پذیرایی بریزید. ظرف را درون یخچال نگه دارید تا به خوبی خنک شود.


4318468
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار وبگردی

وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» در این خبر به نام و ترتیب سوره‌های قرآن پرداخته‌ایم.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» تغییر عادات غذایی، کم آبی بدن و گرسنگی ناشی از روزه‌داری ممکن است روی خلق و خوی ما اثر بگذارد و زود عصبانی شویم.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ۲۸ آبان‌ماه سال گذشته طیف جدیدی از دستاوردهای خود را به نمایش گذاشت.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» حل معما‌های ریاضی در کنار گذراندن وقت از جمله بهترین گزینه‌ها برای به چالش کشیدن مغز و تقویت آن محسوب می‌شوند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» حقیقت شب‌قدر منشأ و سرچشمه ولایت و حلقه اتصال بین نبوت و امامت حضرت زهرای‌اطهر (سلام الله علیها) است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» برخورد، شناسایی و دستگیری مالخران از جمله برنامه‌های اصلی پلیس آگاهی فراجا است زیرا بی‌شک مالخران در ایجاد انگیزه سارقان نقش مهمی دارند و به چرخه سرقت دامن می‌زنند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» در روز‌های ماه مبارک رمضان برخی از افراد در وعده افطار و سحری زیاده روی می‌کنند و بعد از این ایام دچار چاقی و اضافه وزن می‌شوند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» سال ۱۴۰۲ درحالی به پایان رسید که شوک‌آورترین حادثه جنایی آن با قتل فجیع داریوش مهرجویی رقم خورد و تلخ‌ترین حادثه آن جنایت تروریستی در چهارمین مراسم شهادت شهید سلیمانی بود.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» شهرستان خاتم و شهرستان مروست» در استان یزد از مناطق بکری هستند که کمتر بدان توجه شده است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» بحث تغییر مالکیت استقلال و پرسپولیس و انتقال دو باشگاه به بانک‌های ملت و تجارت در روز‌های اخیر بسیار جدی شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است