فرهنگی‌هنری 09:09 - 09 مهر 1393
محمد باریکانی:«نه گزارش می‌خواهیم، نه مراسم‌هایمان شبیه به مجلس ختم است».

این پاسخ رئیس سازمان میراث فرهنگی به 2سرمایه‌گذار صنعت گردشگری بود که در مراسم تجلیل از سرمایه‌گذاران صنعت گردشگری خطاب به حاضران و در انتقاد از رسیدگی‌نکردن به مشکلات سرمایه‌گذاران بخش گردشگری از سوی دولت عنوان کرده بودند. مسعود سلطانی‌فر اما یک خبر دیگر هم داد. «رئیس‌جمهور به شکل ویژه‌ای پیگیر طرح‌های گردشگری کشور است و به‌صورت مداوم در جریان پیشرفت پروژه‌های گردشگری در کشور قرار دارد.»

سرمایه‌گذاران صنعت گردشگری دوشنبه‌شب در مراسم تجلیل دولت از آنها که در مجموعه باغ دربند تهران و با حضور نمایندگان مجلس، رئیس‌کل بانک مرکزی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و رئیس سازمان میراث فرهنگی برگزار شد، در انتقاداتی بحق، به سازمان میراث فرهنگی و بانک‌های کشور تاختند و از رئیس‌کل بانک مرکزی خواستند تا به درخواست‌شان مبنی بر استمهال در بازپرداخت تسهیلات بانکی توجه کند.

بهرام ایزدی یکی از سرمایه‌گذاران صنعت گردشگری از منطقه نمونه گردشگری روانسر در استان کرمانشاه که مورد تقدیر نیز قرار گرفت، اعلام کرد که مشکل سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری کشور بهره‌های بانکی و وام‌های معوقه است. او از مسئولان خواست تا همچون سرمایه‌گذاران بخش گردشگری که به گفته او، با دست خالی از آنچه نیست، هست می‌سازند، موانع سرمایه‌گذاری در این بخش را برطرف کنند.

سیدمهدی حسینی، از دیگر سرمایه‌گذاران در بخش گردشگری نیز با گلایه از رتبه96 ایران در برخورداری از امکانات گردشگری به شیوه ارائه تسهیلات بانکی انتقاد کرد و گفت:در بحث معافیت 50درصدی مالیاتی سرمایه‌گذاران بخش گردشگری که مصوب هم شده، دیگر بخش‌های دولتی کارشکنی می‌کنند. مثلا شرکت توزیع برق هنوز نمی‌پذیرد که براساس مصوبه دولت نرخ مصرف برق تاسیسات گردشگری باید صنعتی محاسبه شود.

سرمایه‌گذاران گردشگری گرفتار سیستم بانکی

کیهانفر، رئیس اتاق بازرگانی آذربایجان‌غربی و یکی از سرمایه‌گذاران گردشگری این استان در کنار دریاچه ارومیه نیز با کنایه به مسئولان دولتی جلسات تشریفاتی را به مجلس ختم تشبیه کرد که حاضران در آن هیجان زده‌اند اما یک هفته بعد حتی شماره قطعه و قبر متوفی را فراموش می‌کنند. به گفته کیهانفر، اگر حمایت سازمان میراث فرهنگی از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به درستی انجام شده بود بانک‌ها به سراغ سرمایه‌گذاران این بخش می‌رفتند نه آنکه سرمایه‌گذاران به دریوزگی از بانک‌ها بیفتند. او همچنین به ارزیابی نادرست کارشناسان بانکی از پروژه‌های گردشگری اشاره کرد و گفت: در یک مورد که اسناد آن وجود دارد کارشناس بانکی 23درصد اشتباه محاسباتی در ارزیابی یک پروژه گردشگری دارد.

سعید شیرکوند، معاون سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز به نمایندگی از سرمایه‌گذاران بخش گردشگری از ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی خواست تا موانع سرمایه‌گذاری بخش گردشگری در سیستم بانکی کشور را برطرف کند.شیرکوند گفت: سرمایه‌گذاران پروژه‌هایی را آغاز کردند اما تورم 50درصدی 3سال گذشته اثر خود را در این پروژه‌ها گذاشت و اکنون نیاز است تا بانک‌ها با تجدیدنظر در بازپرداخت تسهیلات به درخواست استمهال سرمایه‌گذاران صنعت گردشگری پاسخ مثبت بدهند.

همکاری بانک مرکزی با سرمایه‌گذاران گردشگری

ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی اما در سخنانی اعلام کرد: رئیس‌جمهور تأکید ویژه‌ای بر گردشگری دارد.او با اشاره به چشم‌انداز مثبت صنعت گردشگری در اشتغال و درآمدزایی برای کشور، شرایط کنونی اقتصاد ایران برای سرمایه‌گذاران را آرام و متعادل خواند.

او البته تأکید کرد که نظام بانکی کشور قادر نیست تا پایان سال‌جاری به یاری پروژه‌های جدید بیاید اما می‌تواند به تکمیل پروژه‌های ناتمام کمک کند.

سیف به بانک‌های کشور نیز تأکید کرد تا درصورت بالابودن بدهی‌های بانکی سرمایه‌گذاران گردشگری درصورتی که تأمین مالی منجر به رونق در بخش گردشگری شود، اقدام به تأمین مالی طرح‌های ناتمام کنند. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در جمع سرمایه‌گذاران بخش گردشگری گفت: در توافق با معاون اول رئیس‌جمهور 10موضوع اصلی در برنامه ششم توسعه در دستور کار قرار گرفت که یکی از آنها گردشگری است.

او گفت: دولت هیچ چاره‌ای جز درآمدزایی از صنعت گردشگری ندارد.به گفته رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، ‌تمام نگاه مجلس این است که اقتصاد کشور از نفت نجات پیدا کند که بهترین راه آن گردشگری است.

80هزار میلیارد تومان معوقه بانکی میراث فرهنگی

اما مسعود سلطانی‌فر، رئیس سازمان میراث فرهنگی نیز بار دیگر به گزارش مجمع جهانی اقتصاد اشاره کرد و گفت: براساس این گزارش، رقابت‌پذیری سفر، به 3شاخص رویکرد دولت‌ها به گردشگری، که ایران رتبه 112در بین 140کشور جهان را به‌خود اختصاص داده، زیرساخت‌ها و فضای کسب و کار گردشگری که ایران رتبه96 را به‌خود اختصاص داده و منابع انسانی و فرهنگی است که ایران رتبه 74را در شاخص رقابت پذیری سفر به‌خود اختصاص داده است. او جایگاه ایران در شاخص رقابت‌پذیری سفر با میانگین زیرشاخه‌های اعلام شده را در رتبه98 جهانی خواند که نشان از بهبود وضعیت گردشگری کشوردارد.

سلطانی فر از نمایندگان مجلس نیز خواست به رفع مشکلات صنعت گردشگری کمک کنند.سلطانی‌فر گفت: در کدام بخش از صنایع کشور غیراز صنعت گردشگری این امکان وجود دارد که 300میلیارد تومان در سال اعتبار به آن داده شود و 20هزار میلیارد تومان درآمدزایی داشته باشد؟ او از تشکیل کارگروهی با حضور وزرا و نمایندگان مجلس با عنوان یک+پنج خبر داد که به توسعه گردشگری و رفع مشکلات این بخش در کشور می‌پردازد.

او با اشاره به اینکه سازمان میراث فرهنگی هم‌اکنون 80هزار میلیارد تومان معوقات بانکی دارد، خطاب به سرمایه‌گذاران صنعت گردشگری گفت که گمان نکنید مشکلات سرمایه‌گذاری در این بخش ظرف یک‌سال گذشته با باز شدن تمام درها مرتفع می‌شود.او گفت:‌ شأن و جایگاه گردشگری در کشور این نیست که هم‌اکنون وجود دارد. گردشگری ایران نیاز به ساخت 30هتل در سال دارد.

ناتوانی کارشناسان بانکی از ارزیابی پروژه‌های گردشگری

جدل سرمایه‌گذاران بخش گردشگری با دولت و مجلس مشخص کرد که بانک‌های کشور در پرداخت تسهیلات برای طرح‌های گردشگری نه‌تنها از کارشناسی درست برخوردار نیستند که حتی در برخی طرح‌ها به کارشکنی در پرداخت تسهیلات بانکی به سرمایه‌گذاران بخش گردشگری نیز اقدام کرده‌اند.آنطور که برخی سرمایه‌گذاران صنعت گردشگری کشور اعلام کردند ایران اگرچه براساس تأکید رئیس سازمان میراث فرهنگی رتبه دهم جاذبه‌های طبیعی در جهان را دارد ولی به لحاظ امکانات گردشگری رتبه96جهان را به‌خود اختصاص داده است.

 


4844424
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» اولین قسمت از مینی سریال «مامان اشتباه می‌کند» در ژانر خانوادگی جمعه ۷ اردیبهشت ماه ساعت ۲۳ از قاب شبکه تهران تقدیم نگاه مخاطبان می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دبیرخانه جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک، تا ۱۵ اردیبهشت ماه، آماده دریافت آثار شبکه‌ها و صدای مراکز با موضوع «عملیات تنبیهی وعده صادق» است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» پویانمایی «در سایه سرو» جایزه بخش آثار انیمیشن با عنوان «جوزفه ماستری» جشنواره بین‌المللی فیلم کورتی دا سوگنی کشور ایتالیا را دریافت کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تهران، شیراز، مشهد و کرج پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در نخستین ماه سال ۱۴۰۳ بودند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان صدا و سیما ضمن ارائه توضیحاتی پیرامون وضعیت نظارت ساترا بر محتوا و فرایندهای اقتصادی شبکه نمایش خانگی خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نویسندگان وابسته به انجمن قلم آمریکا (PEN) که از زمان شروع جنگ رژیم صهیونیستی و حماس بار‌ها این سازمان را برای کم اهمیت جلوه دادن جنایاتی که علیه نویسندگان و روزنامه نگاران انجام داده است، محکوم کرده بودند؛ در نهایت از حضور در این رویداد ان...
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دو قطعه از آثار عکاسی دانش آموز ایرانی، مورد پذیرش گروه داوری چهارمین دوره مسابقه و نمایشگاه بین المللی عکس ۲۰۲۴ Youth Photo Contest Noframes در کشور روسیه قرار گرفت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» با انتشار غزلی از رهبر انقلاب، برخی از هنرمندان و شاعران کشور به استقبال از این اثر رفتند و تازه‌ترین آثار خود را منتشر کردند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: در نمایشگاه دستاورد‌های سازمان اوقاف و امور خیریه شاهد تبلور موقوفات منفعتی هستیم، که واقف گفته درآمد حاصل ملک وقفی صرف امور منفعتی مانند ایتام، قرآن، علم و ... شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: در نمایشگاه دستاورد‌های سازمان اوقاف و امور خیریه شاهد تبلور موقوفات منفعتی هستیم، که واقف گفته درآمد حاصل ملک وقفی صرف امور منفعتی مانند ایتام، قرآن، علم و ... شود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است