استانی 14:55 - 19 آذر 1397
‌مدیرکل ورزش و جوانان فارس گفت: سال آینده عملیات اجرایی احداث زورخانه‌ی بین‌المللی در مجموعه ورزشی پارس شیراز آغاز می‌شود.

شیراز صاحب زورخانه‌ بین‌المللی می‌شود

‌به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی ورزش و جوانان استان فارس، حیدرعلی کامیاب در گردهمایی دوستداران و حامیان ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی فارس با اشاره به ثبت جهانی این ورزش در سال 2010 توسط یونسکو بنام کشورمان، افزود: این فرهنگ و آیین از دیرباز درسرزمین ایران رواج داشته اما در دوران صفویه همراه با اوج گرفتن مذهب تشیع در کشورمان، ورزش زورخانه ای و آیین‌های پهلوانی به بلندترین مرتبه خود دست یافت و ترقی و پیشرفت بسیاری کرد.

کامیاب با بیان اینکه پهلوانان ایرانی هیچگاه در اختیار شاهان و امیران نبودند، افزود: تاریخ ایران را که مطالعه کنیم به این نتیجه می رسیم که پهلوانان همواره حامی مردم و زورخانه مامن و پناهگاه مظلومان بوده است‌.

مدیر کل ورزش و جوانان استان فارس با بیان اینکه براساس اسناد معتبر تاریخی ایرانیان باستان به چابکی و تنبلی گریزی و راستگویی و درستکاری معروف بوده‌اند، گفت: تلفیق این خصائل انسانی با آیین مسلمانی از ورزش باستانی ایرانیان، مکتبی معنوی در ورزش ساخته است‌.

کامیاب افزود: اینکه امروز ضرب و زنگ مرشد و نوای یا علی در دهها کشور دنیا طنین انداز شده نشان از ضریب نفوذ فرهنگی از طریق ورزش دارد.

وی مهمترین بخش موضوع فرهنگ و ورزش در کشور را جنگ نرم و تهاجم فرهنگی علیه نسل جوان عنوان و اضافه کرد: بهترین راه واکسیناسیون نسل جوان در مقابل چنین تهاجماتی که منتج به هویت گریزی نسل آینده ساز کشور می‌شود توسعه ورزش‌های همگانی، خصوصا ورزشی‌هایی است که ریشه در فرهنگ و تمدن ما دارند، است.

مدیرکل ورزش و جوانان استان فارس با بیان اینکه در 4 سال گذشته چندین زورخانه در شهرستان‌ها احداث شده و به بهره برداری رسیده است، گفت: عملیات احداث زورخانه بین‌المللی شیراز سال آینده در مجموعه ورزشی پارس احداث می‌شود.

کامیاب بیان کرد: با غنا و زیبایی زورخانه ها و آیین های پهلوانی و همچنین برنامه ریزی برای توسعه این اماکن ورزشی و تشویق جوانان به روی آوردن به ورزش های باستانی ایران می توان آینده خوبی را برای نسل جوان رقم زد .

دبیر شورای عالی ورزش استان فارس ورزش را یک صنعت دانست و با دعوت از فعالان اقتصادی و صنعتی برای حضور در عرصه ورزش گفت: در شهر شیراز حدود هزار واحد صنعتی وجود دارد که اگر این واحدها به صورت برنامه ریزی شده و با هزینه اندکی وارد میدان ورزش شوند؛ کارهای بزرگی می توان انجام داد.

کامیاب یکی از بزرگترین مشکلات ورزش باستانی را مشکلات مالی دانست و افزود: باید با برنامه ریزی و کمک‌های نهادهای مردمی خون تازه‌ای در رگ‌های این ورزش که میراثی ملی است، به گردش درآوریم.



انتهای پیام


9996016
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است