استانی 04:25 - 12 فروردین 1394
تبریز؛
مدیر دفتر محیط زیست و توسعه پایدار سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: بقایای گیاهی در اثر جذب انرژی، قطرات باران از فشار تخریبی آن می‌کاهد و درنهایت نفوذناپذیری آب بیشتر و سِله‌بندی کمتر می‌شود.

  

به گزارشخبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریزاحمد بایبوردیجلوگیری از تبخیر سطحی را از مزایای وجود بقایای گیاهی دانست و افزود: وجود بقایای گیاهی و کاه و کلش از فرسایش آبی، بادی و تبخیر سطحی جلوگیری کرده و باعث نفوذپذیری بهتر خاک و افزایش تراکم میکروارگانیسم ها و فعالیت های بیولوژیک می شود.

وی تصریح کرد: وجود بقایای گیاهی همچنین در کنار بهبود خواص فیزیکی خاک مانع از فرسایش خاک شده و به این ترتیب خاک با ارزش زراعی در اراضی کشاورزی حفظ می‌شود، بنابراین وجود این بقایای گیاهی در مزارع موجب افزایش تولید محصولات کشاورزی و کاهش هزینه‌ها و در نهایت بهره‌وری بیشتر در بخش کشاورزی می‌شود و از معایب وجود بقایای گیاهی غلات در اراضی کشاورزی، بوجود آمدن یک اکوسیستم زراعی یا کشاورزی یک اکوسیستم مصنوعی و انسان ساخت است که در محیط حالت طبیعی نداشته و منجر به جلب آفات می‌شود.

بایبوردی ادامه داد: در بسیاری از موارد کشاورزان ترجیح می‌دهند که بقایای گیاهی در مزرعه آنها باقی بماند اما این کار در کنار مزایا، معایبی هم دارد، از منافع این کار می‌توان به تولید گیاه خاک (هوموس) که در اثر باقیماندن گیاهان در خاک به مرور زمان و با طی شدن فرآیند پوسیدگی حاصل می‌شود، نام برد که این عمل به غنی شدن خاک کشاورزی کمک می‌کند.

وی اظهار داشت: استفاده از بقایای گیاهی موجود در باغات اعم از برگ درختان، بقایای محصولات زیردرختی، علف های هرز و ضایعات محصولات باغی به جای کودهای شیمیایی باعث کاهش مصرف سموم، کود و آب و درنهایت تولید محصول سالم و تضمین سلامت جامعه خواهند شد.

بایبوردی تاکید کرد: حد مطلوب میزان مواد آلی در خاک‌های زراعی را بین ۸-۳ درصد برای رشد مناسب گیاهان تعیین کرده‌اند، در حالی‌که مشکل عمده خاک‌های ایران کمبود موادآلی و در حد یک درصد است.
انتهای پیام/ع

6120848
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است