اجتماعی 13:48 - 01 شهریور 1393
دستاوردهای "تحول درمان" اعلام شد
معاون درمان وزیر بهداشت دستاوردهای طرح تحول درمان طی سه ماه استقرار آن در 557 بیمارستان تحت پوشش وزارت بهداشت را تشریح کرد.

بهره‌مندی یک میلیون و 800 هزار بیمار از خدمات بستری "طرح تحول"

به گزارش سرویس «سلامت» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر محمد حاجی آقاجانی در آستانه هفته دولت در ارزیابی از سه ماه استقرار طرح تحول نظام سلامت، گفت: برنامه تحول نظام سلامت در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری مبنی بر آنکه باید کاری کنیم تا بیمار و خانواده‌اش جز رنج بیماری رنج دیگری نداشته باشند و با توجه به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بویژه اصل 29 و تکلیف دولت برای فراهم کردن خدمات بهداشتی و درمانی برای آحاد مردم و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، از 15 اردیبهشت ماه سالجاری در سراسر کشور آغاز شد.

وی به تشریح اجرای برنامه تحول نظام سلامت به عنوان مهم‌ترین اقدام حوزه درمان پرداخت و افزود: یک فصل از اجرای برنامه تحول نظام سلامت برای حفاظت مالی از شهروندان در برابر هزینه‌های سلامت، ساماندهی خدمات بیمارستانی و ارتقای کیفیت و دسترسی عادلانه مردم به خدمات درمانی در نظر گرفته شده است و اجرای این برنامه رضایت آحاد هموطنان را به همراه داشته است.

آقاجانی با بیان این که هرچند پوشش کامل بیمه سلامت پس از انقلاب اسلامی همواره در دستور کار دولت‌ها قرار داشته؛ اما تحقق کامل نیافته است، ادامه داد: درحال حاضر با بیمه شدن بیش از4.5 میلیون نفر، سطح پوشش از 88 درصد به بیش از 92 درصد رسیده است و این امر در مورد اقشار محروم به صورت رایگان انجام شده است.

وی گفت: اولین برنامه طرح تحول، کاهش پرداخت بیماران در هنگام بستری در بیمارستان‌های دولتی است که عمدتاً مربوط به اقشار محروم و متوسط جامعه است. این برنامه باعث کاهش قابل ملاحظه هزینه بیماران از طریق پرداخت مابه‌التفاوت هزینه‌های مورد تعهد بیمه‌های پایه با قیمت‌های مصوب خدمات و داروها و ملزومات مصرفی پزشکی و همچنین سایرخدمات ضروری شده است. جلوگیری از خروج بیماران از بیمارستان‌ها برای تامین دارو و لوازم پزشکی از دیگر دستاوردهای این برنامه است.

بهره‌مندی 1800000 بیمار از خدمات بستری طرح تحول

کاهش 30 درصدی هزینه‌های مردم در بخش بستری

وی خاطرنشان کرد: این برنامه باعث افزایش بهره‌مندی به میزان 9 درصد و کاهش پرداختی بیماران بستری از 37 درصد به حدود 7 درصد شده است. تاکنون نیز نزدیک به یک میلیون و هشتصد هزار بیمار بستری از این خدمات استفاده کرده‌اند.

حمایت مالی از 100000زایمان طبیعی طی سه ماه

دبیر ستاد کشوری برنامه تحول نظام سلامت در توضیح بسته ترویج زایمان طبیعی، گفت: با رایگان کردن این روش برتر جهت حفظ و استمرار باروری، ایجاد مشوق برای عامل زایمان و ترویج فرهنگ زایمان طبیعی و بهسازی زایشگاه‌ها، به تشویق مادران و پزشکان به انجام زایمان طبیعی می‌پردازد و میزان سزارین را به نسبت زایمان طبیعی کاهش می‌دهد. کاهش میزان سزارین به میزان 8 درصد در بیمارستان‌های دولتی و کاهش 5 درصد در کل بیمارستان‌های دولتی و خصوصی اتفاق افتاده است و امید داریم به هدف برنامه که کاهش 10 درصد میزان سزارین است تا پایان سال دست پیدا کنیم. ضمن اینکه در 3 ماه آغاز برنامه تحول نظام سلامت از صد هزار زایمان طبیعی حمایت شده است.

آغاز نوسازی هتلینگ بیمارستان‌ها

وی ارتقای کیفیت خدمات اقامت بیمار، فضای بستری و ارایه خدمات در بیمارستان‌های دولتی در شان هموطنان را از دیگر بسته‌های این برنامه عنوان کرد و گفت: ارزیابی بیمارستان‌های کل کشور توسط 20 تیم ارزیاب صورت گرفته و جمع بندی ارائه شده است. تعمیرات از یک ماه قبل آغاز شده و امید است نوسازی هتلینگ بیمارستان‌ها طی سال جاری انجام شود.

784 متخصص در بیمارستان‌ها مقیم شدند

وی گفت: حضور پزشکان مقیم در بیمارستان‌های تحت پوشش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به منظور افزایش پاسخگویی 24 ساعته این بیمارستان‌ها و تضمین دریافت خدمات درمانی مناسب در ساعات عصر و شب و ایام تعطیل و در همه نقاط کشور به ویژه در موارد اورژانس است که در این راستا استقرار متخصصین در 91 درصد از بیمارستان‌های طرح آغاز شده و هر شب 784 نفر پزشک متخصص در این بیمارستان‌ها مقیم هستند.

3300 متخصص در 293 شهر محروم ماندگار شدند

آقاجانی یادآور شد: ماندگاری پزشکان در مناطق محروم با هدف تامین پزشک متخصص و تضمین دسترسی مردم در کلیه نقاط کشور به ویژه در مناطق محروم اجرا شده است که در فصل اول اجرای برنامه 3300 پزشک متخصص در 293 شهر (مناطق محروم) در شمول برنامه قرار گرفته‌اند که انتظار می رود تا پایان سال به 5000 پزشک متخصص برسد.

به گفته معاون درمان وزیر بهداشت در بسته خدمتی ارتقای کیفیت ویزیت پزشکان نیز سعی شده است پزشکان با افزایش زمان ویزیت و رعایت استانداردها در مراکز دولتی، کیفیت خدمات خود را به بیماران افزایش دهند تا ضمن اهمیت بخشیدن به معاینات و تشخیص‌های بالینی از اقدامات غیرضروری پاراکلینیکی و تشخیصی اجتناب شود و همچنین سهم پرداخت مستقیم مردم در بخش سرپایی کاهش یابد. در 565 کلینیک دولتی نیز تا کنون 7000 نفر پزشک متخصص، قرارداد منعقد کرده‌اند که این تعداد تا پایان سال به حدود 11000 نفر خواهد رسید.

آقاجانی همچنین گفت: پوشش اورژانس هوایی به منظور پوشش 150 هزار کیلومتر راه فرعی و روستایی و نقاط صعب‌العبور و پرحادثه کشور طراحی شده و در فاز نخست 14 پایگاه امداد هوایی امکان ارایه خدمات به موقع به مصدومین حوادث ترافیکی و بیماران اورژانسی، در 14مرداد ماه افتتاح شد.

وی یادآور شد: برنامه حفاظت مالی از بیماران صعب العلاج و نیازمند به منظور کاستن از هزینه‌های فاجعه بار سلامت در این گروه از بیماران نیز طراحی شده و آماده اجراست که با تامین مالی اجرای آن آغاز خواهد شد.

انتهای پیام


4541721
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس بنیاد شهید گفت: بیش از ۷۰ درصد از جامعه ایثارگری که به بنیاد مراجعه می‌کنند از طریق ارتباط و تعامل با کارکنان و مدیران مشکل آنان قابل حل است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس خواستار شناسایی و دستگیری هر چه سریعتر عوامل حمله مسلحانه به منازل جنگلبانان آمل شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به اعمال قانون در مورد تخلفات پیش آمده در یک بازی فوتبال گفت: توانمندی در رفع آسیب و حل مساله است نه پاک کردن صورت مساله.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر تهران بزرگ از کشف ۵۰ کیلوگرم تریاک و دستگیری ۲ قاچاقچی طی یک عملیات در محور قم به تهران خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران از توسعه بیش از ۲۰۰۰ هکتاری کمربند سبز شهر تهران در سال جاری خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران از توسعه ۲۰۰۰ هکتاری کمربند سبز شهر تهران در سال جاری خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون نظارت دیوان عالی کشور گفت: ۱۰۰ درصد ابلاغ‌های دیوان عالی کشور به صورت الکترونیکی است چرا که دادرسی در دیوان به صورت غیر حضوری و از قبل آماده شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ از دستگیری عاملان ربودن زن جوان در شادآباد، خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» جانشین فرمانده انتظامی تهران بزرگ گفت: رفتار و عملکرد پلیس باید به گونه‌ای باشد که فرصت تهدید را از دشمنان بگیرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز عملیات سازمان اطلاعات پلیس تهران از دستگیری اراذل و اوباشی که اقدام به قدرت‌نمایی و اربده‌کشی در شرق تهران کرده بودند، خبر داد.  

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است