استانی 07:03 - 03 تیر 1400
یک کارشناس روابط بین‌الملل:
ایسنا/اصفهان یک استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان گفت: رفتن نتانیاهو و قدرت گرفتن بِنِت تغییر خاصی را در استراتژی کلی رژیم صهیونیستی در قبال مسائل منطقه و ایران ایجاد نمی‌کند.

استراتژی کلی رژیم صهیونیستی با عوض شدن نخست‌وزیر تغییر نمی‌کند

محمدعلی بصیری در گفت‌وگو با ایسنا درباره برکناری بنیامین نتانیاهو و روی کار آمدن "نفتالی بنت" و تأثیر این تغییر و تحول در معادلات منطقه، اظهار کرد: استراتژی کلی اسرائیل در قبال مسائل منطقه و ایران با تغییر احزاب و رفتن نخست‌وزیرها تغییر نمی‌کند و تنها تاکتیک‌ها هستند که تغییر می‌کند. نتانیاهو ضعف‌های زیادی در فساد مالی و سیاست‌های منطقه‌ای داشت و متحد شدن او با ترامپ برای فشار حداکثری بر ایران با شکست مواجه شد.

وی افزود: جابجایی پایتخت این رژیم از تلاویو به بیت‌المقدس و آسیب‌پذیر بودن صهیونیست‌ها در برابر حملات موشکی مقاومت سبب ایجاد نارضایتی‌های داخلی از نتانیاهو شد و ائتلاف سیاسی او نیز از هم پاشید و بازنده انتخابات شد.

این کارشناس روابط بین‌الملل گفت: دولت جدیدی که به رهبری نفتالی بنت سر کار آمده است تلاش خواهد کرد ضعف‌های نتانیاهو را در ابعاد سیاست داخلی، خارجی و اقتصادی جبران کند و در حوزه منطقه‌ای بعید است نخست‌وزیر جدید سیاست‌های نتانیاهو را در قبال برجام و ایران دنبال کند و به همان روش قبل با فلسطینی‌ها برخورد کند و اگر تغییری هم در این سیاست‌ها رخ دهد جزئی خواهد بود.

بصیری در پاسخ به این سؤال که آیا بِنِت تندروتر از نتانیاهو است؟ تصریح کرد: از نظر صهیونیستی بودن و باور داشتن به این اعتقاد تندروتر از نتانیاهو است، اما بعید است در استراتژی مشت آهنین در برخورد با فلسطینیان و ایران همان سیاست‌های نتانیاهو را تکرار کند و روش سیاسی متفاوتی را در پیش خواهد گرفت. بنابراین نفتالی بنت از نظر سیاسی تندروتر از نتانیاهو است، اما از نظر نظامی و دفاعی تندروتر از نتانیاهو نخواهد بود.

وی با بیان اینکه نخست وزیران رژیم صهیونیستی در یک چهارچوب کلی حرکت می‌کنند، گفت: استراتژی کلی آنان حفظ اسرائیل واحد و اتخاذ سیاست مشت آهنین و ندادن امتیاز استراتژیک به فلسطینی‌ها و اعراب است. در این مسیر شباهت‌های میان بنت و نتانیاهو وجود دارد، اما اینکه بخواهد غزه را بمب باران بیشتری کند و سامانه گنبد آهنین را در منطقه گسترش دهد بعید است.

این استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان، خاطرنشان کرد: معمولاً در اسرائیل نخست وزیرانی که سر کار می‌آیند دو یا سه دوره بیشتر دوام نمی‌آورند و نتانیاهو برای مدت زیادی نخست‌وزیر صهیونیست‌ها بود و هم‌اکنون که کنار رفته است بعید است دوباره به قدرت برگردد، چراکه علاوه بر نارضایتی که از او وجود دارد هم‌اکنون زمان قدرت گرفتن نسل‌های جدید در اسرائیل است.

انتهای پیام


11120285
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ پنجشنبه ۳۰ فروردین را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ پنجشنبه ۳۰ فروردین را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است