فرهنگی‌هنری 14:51 - 14 اسفند 1393
انزلی - ایرنا - امام جمعه بندر انزلی در همایش فاطمیون با حضور هیأت های مذهبی شهرستان، از حضرت زهرا (س) بعنوان بانی احیاء اصل ولایت پس از نبی مکرم اسلام یاد کرد.

به گزارش ایرنا ، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالجواد شمس الدین روز پنجشنبه در این همایش افزود: آنچه که بر حضرت زهرا (س) پس از رحلت پیامبر گذشت و نقش ایشان در حمایت از ولی زمان و نیز شهادت مظلومانه این بانوی بزرگوار، تاثیر عمیقی در تشکیل و تداوم تاریخ و حکومت های اسلامی دارد که باید برای عموم تبیین شود.



وی تصریح کرد: هیأت های مذهبی می بایست ایام فاطمیه را همپای محرم و صفر قدر و ارج بگذارند و به بیان وقایع آن بپردازند.



وی تاکید کرد: این امر با انجام کار فرهنگی گروهی مقدور است بویژه آنکه امسال بخشی از این ایام با تعطیلات نوروز مقارن شده است .



حجت الاسلام والمسلمین شمس الدین افزود: با توجه به حضور مسافران در این ایام باید برنامه های باشکوه در تبیین فرهنگ فاطمی در فضای شهر توسط هیأت های مذهبی در نظر گرفته شود .



وی افزود: هیأت های مذهبی باید در تمام طول سال فعال باشند به این ترتیب نگرانی از بابت ایجاد انحراف در جامعه وجود نخواهد داشت چنانکه پیش از انقلاب نیز در اوج نارسایی های فرهنگی ، هرکجا هیأت های مذهبی فعال بودند، امنیت اخلاقی فراهم بود.



امام جمعه انزلی تاکید کرد : اگرچه مسئولان وظیفه بستر سازی برای امنیت اخلاقی و فرهنگسازی را به عهده دارند اما همه چیز را نباید به گردن آنان گذاشت و در مواردی از این دست برای حفظ جامعه از انحراف ها ، یقینا نقش اصلی را خود مردم ایفا می کنند.



رییس شورای هیأت های مذهبی انزلی نیز در این نشست ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های هیأت های مذهبی شهرستان تاکید کرد: گذشته انزلی گویای روح دینی و معنوی دیرپای مردمان این دیار است.



حسن دقیق روحی افزود: گواه این امر فرمایش مقام معظم رهبری است که مردم انزلی را مردمی قهرمان عنوان فرموده اند.



وی گفت : لازم است تا هیأت های مذهبی شهرستان به گونه ای همراه و هماهنگ باشند که حافظ و معرف این پیشینه با ارزش باشند و در ایام فاطمیه با برگزاری مجالس سوگواری و بحث و وعظ آن را بیش از پیش متبلور سازند.



شهرستان بندرانزلی با 140 هزار نفر جمعیت، 93 هیأت مذهبی دارد که 33 هیأت مختص بانوان است.



درباره تاریخ شهادت حضرت زهرا(س) روایات مختلفی وجود دارد که از چهل روز تا شش ماه بعد از رحلت پیامبر(ص) بیان شده است.



اما میان علمای شیعه دو احتمال معتبر است؛ هفتاد و پنج روز بعد از رحلت پیامبر(ص) یا نود و پنج روز بعد از رحلت ایشان.



بنابراین با توجه به رحلت پیامبر اسلام(ص) در بیست و هشتم صفر، بنا به روایت هفتاد و پنج روز، در مورخ سیزدهم تا پانزدهم جمادی الأول، شهادت حضرت زهرا(س) است و این ایام را فاطمیه اوّل می خوانند اما بنا به روایت نود و پنج روز، شهادت حضرت(س) در سوم تا پنجم جمادی الثانی است و این ایام را فاطمیه دوم می خوانند.



ایام فاطمیه امسال از چهارم اسفندماه تا چهارم فروردین ماه 94 برگزار می شود.ک/3



6030/7560 / 2007

انتهای پیام /*


5980975
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» صحرا اسدالهی جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن را از جشنواره بین‌المللی زنان بیروت دریافت کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس کمیته گردشگری و میراث فرهنگی شورای شهر تهران گفت: حریم کوشک امیر سلیمانی واقع در منطقه ۱۵ تهران پس از مدت‌ها تعیین شده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» آمار فروش نمایش‌های مجموعه تئاترشهر، تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۳ اعلام شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» معاون صدای رسانه ملی، برنامه‌های شبکه‌های رادیو برای نمایشگاه کتاب را اعلام کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برخی از هنرمندان موسیقی در نیمه اول اردیبهشت ماه کنسرت‌هایی را تدارک دیده‌اند که بیشتر آنها همچنان در گونه موسیقی پاپ است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سعدی یکی از شاعران نامدار پارسی است که غزلیاتش شهرت فراوانی دارند و به باور بسیاری از استادان زبان و ادبیات پارسی، تصحیح آن‌ها کار ساده‌ای نیست.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با برگزاری هزاران جلسه تاریخ شفاهی مجموعه کتب ثبت تجارب فرماندهان و مدیران جنگ را در قالب تاریخ شفاهی منتشر کرده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در گزارشی که پیش‌رو دارید پیامک‌هایی که مخاطبان در بازه زمانی هفته گذشته با سامانه ۱۶۲ تماس گرفته و درخواست‌های خود را مطرح کردند، مشاهده می‌کنید.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در گزارشی که پیش‌رو دارید پیامک‌هایی که مخاطبان در بازه زمانی هفته گذشته با سامانه ۱۶۲ تماس گرفته و درخواست‌های خود را مطرح کردند، مشاهده می‌کنید.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران»  در گزارشی که پیش‌رو دارید پیامک‌هایی که مخاطبان در بازه زمانی هفته گذشته با سامانه ۱۶۲ تماس گرفته و درخواست‌های خود را مطرح کردند، مشاهده می‌کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است