اقتصادی 11:45 - 30 آبان 1393
گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد تحقیق و تفحص از وزارت امور اقتصادی و دارایی در خصوص عملکرد شرکت کارگزاری سهام عدالت این هفته در مجلس ارائه می شو

به گزارش عیارآنلاین، گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد تحقیق و تفحص از وزارت امور اقتصادی و دارایی در خصوص عملکرد شرکت کارگزاری سهام عدالت در دستور کار جلسات علنی مجلس شورای اسلامی در هفته اول آذرماه قرار دارد.

سهام عدالت

بر اساس این گزارش؛ هیات وزیران در جلسه ۲۱ آبان سال ۸۵ بنا به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و با توجه به انتقال ۱۰۰ درصد سهام شرکت کارگزاری صبا به وزارت امور اقتصادی و دارائی به موجب ماده (۷) قانون برنامه چهارم توسعه، اساسنامه اصلاحی شرکت یاد شده را به استناد بند «ی» ماده (۷) قانون برنامه چهارم توسعه با تغییر عنوان، تحت عنوان اساسنامه شرکت کارگزاری سهام عدالت تصویب کرد.

همچنین بر اساس اساسنامه اهدافی چون گسترش مالکیت واحدهای تولیدی و خدماتی در بین اقشار کم درآمد، کاهش خطرات ناشی از تمرکز مالکیت دولت، تجهیز سرمایه های کوچک و تشویق مردم به سرمایه گذاری و بهبود توزیع ثروت و درآمد برای شرکت کارگزاری سهام عدالت برشمرده شد.

موضوع فعالیت این شرکت نیز دریافت و اداره هر گونه سهام و حقوق مالکانه متعلق به دولت؛ ارائه کمک و راهنمایی به شرکت ها از جمله شرکت های سرمایه گذاری استانی به منظور پذیرش سهام آنها در بورس اوراق بهادار و نحوه عرضه سهام آنها برای فروش در بورس؛ داد و ستد اوراق بهادار برای اشخاص و یا به حساب خود؛ جلب و جذب مشتری برای خرید سهام و سایر اوراق بهادار؛ انجام تحقیقات مالی و سرمایه گذاری و ارائه خدمات و نظرات مشورتی به سرمایه گذاران؛ اداره امور سرمایه گذاری ها به نمایندگی از طرف اشخاص؛ دریافت هر گونه سود و عواید ناشی از سهامی که به موجب قرارداد از سازمان خصوصی سازی خریداری نموده و پرداخت اقساط به سازمان خصوصی سازی از محل سود یا عواید ناشی از آن و نگهداری ذخایر لازم بمنظور افزایش سرمایه شرکتهای سرمایه پذیر وتقسیم مانده سود به شرکتهای سرمایه گذاری استانی و انجام هرگونه فعالیت مجاز که برای شرکت مفید و نافع و یا بطور مستقیم یا غیر مستقیم با موضوع فعالیت شرکت مرتبط باشد عنوان گردید؛ تا این که در ۲۷ اردیبهشت ۸۸، سید شمس الدین حسینی در مراسم معارفه بانک تجارت از انحلال شرکت کارگزاری سهام عدالت در راستای اجرای قانون سیاستهای اصل ۴۴ قانون اساسی خبر داد و با اشاره به تشکیل دو نهاد تعاونی های شهرستانی و شرکتهای سرمایه گذاری استانی برای مدیریت سهام عدالت اظهارداشت: هم اکنون زمان آن رسیده است که دولت از مدیریت در این بخش نیز خارج شود.

وی از تصویب آئین نامه ای در مورد سهام عدالت در دو ماه قبل مبنی بر منحل شدن شرکت کارگزاری سهام عدالت طی سه ماه خبر داد و با اشاره به اینکه در این آئین نامه پرهیز از مدیریت دولتی پیش بینی شده است گفت: بر اساس این آئین نامه، هیچ شخص دولتی اجازه ندارد که عضو هیئت مدیره این شرکتها باشد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی دولت دهم همچنین تداوم کار شرکت کارگزاری سهام عدالت وابسته به سازمان خصوصی سازی را تداوم مدیریت دولتی دانست.

این گزارش می افزاید: به موجب تبصره ۱ ذیل ماده ۴ تصویب نامه شماره ۲۲۶۰۳۷/۱/۶۳ مورخ ۲۹/۱/۱۳۸۸شورای عالی اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی، ترتیبات انحلال شرکت کارگزاری سهام عدالت فراهم و نسبت به تصفیه آن اقدام شده و در این راستا تعداد ۳۰ شرکت سرمایه گذاری استانی و ۳۳۷ شرکت تعاونی عدالت شهرستانی در استان های سراسر کشور تشکیل و ثبت شده است.

منبع : تسنیم


5235360
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» با توجه به شرایط اقلیمی و منابع آبی و خاکی کشور، اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در کاهش خسارت سیل و مقابله با خشکسالی تاثیر بسزایی دارد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سیاح گفت: مجوز‌های کاغذی ۲۶ اردیبهشت ماه امسال پایان می‌پذیرد و دستگاه‌های اجرایی و صاحبان مجوز‌های کاغذی، مکلفند مجوز‌های خود به الکترونیکی و شناسه یکتا را تسریع کنند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» ۶۰ لیتر سهمیه بنزین اردیبهشت‌ماه خودرو‌های شخصی بدون هیچ‌گونه تغییری، ساعت ۲۴ امشب در کارت‌های هوشمند سوخت شخصی شارژ می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور گفت: طی سال ۱۴۰۲ نزدیک به ۴ میلیون تن نهاده (جو، ذرت و کنجاله سویا) به نظام بهره برداری دام و طیور کشور توسط این شرکت عرضه شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه‌های کشور سازمان راهداری گفت: مسافران با توجه به وقوع سیل و انسداد مسیر‌ها از سفر به جنوب کشور پرهیز کنند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران گفت: سال گذشته بیش از ۲ هزار واحد‌های تولیدی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان پایش و مورد بررسی قرار گرفتند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل بازرسی و نظارت بر کالا‌های اساسی وزارت جهاد کشاورزی گفت: مالیات بر عوارض گمرکی واردات و ارزش افزوده کالا‌های اساسی همچنان یک درصد تعیین شده و هرگونه افزایش قیمتی تخلف محسوب می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر طرح خودرو‌های برقی وزارت صمت گفت: ۲۵۰۰ خودرو و تاکسی برقی از گمرک ترخیص شده که در سه ماه آینده ۸ تا ۱۰ هزار خودرو‌های برقی در معرض واگذاری قرار می‌گیرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» در هفته کاری که گذشت شاخص کل بورس با کاهش ۲.۳۷ درصدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۲۰۸ هزار واحدی ایستاد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مجری طرح گندم گفت: گندم به عنوان یک غله مهم و استراتژیک در کشور بیش از ۴۰ درصد انرژی و پروتئین مورد نیاز را تامین می‌کند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است