گوناگون 20:55 - 13 اردیبهشت 1395
یک سال پس از شکست حزب‌کارگر انگلیس از محافظه‌کاران در انتخابات پارلمانی، اکنون نامزد حزب کارگر است که در انتخابات شهرداری لندن از رقیب محافظه‌کار خود پیش افتاده و در یک قدمی کرسی شهرداری قرار گرفته است اما امسال برای نخستین بار فرد پیشتاز انتخابات یک مسلمان است.

انتخابات شهرداری لندن روز پنجشنبه برگزار می‌شود

مردم لندن روز پنجشنبه برای انتخاب شهردار این شهر به پای صندوق‌های رأی می‌روند تا از میان 8نامزد تصدی این پست، یک نفر را انتخاب کنند. طبق آخرین نتایج نظرسنجی‌ها صادق امان‌خان، وکیل 45ساله پاکستانی‌تبار با فاصله‌ای 20درصدی از رقیب اصلی خود یعنی زاک گلداسمیت از حزب محافظه‌کار پیش افتاده است. درصورتی که او در انتخابات شهرداری لندن به پیروزی برسد، نخستین شهردار مسلمان یک پایتخت بزرگ سیاسی و اقتصادی در غرب خواهد بود.

صادق‌خان که در لندن به دنیا آمده پیش از این در کابینه حزب کارگر در دولت گوردون براون، به‌عنوان وزیر حمل‌ونقل مشغول بوده است. او که فرزند یک راننده اتوبوس است، موفق شده خود را به بالاترین رده‌های حزب کارگر و دولت انگلیس برساند و یکی از کلیدی‌ترین پست‌های کابینه را به‌دست بگیرد. درصورت پیروزی صادق‌خان در انتخابات شهرداری‌ها، او جایگزین بوریس جانسون، چهره جنجالی حزب محافظه‌کاران می‌شود که مدت 8سال در صدر شهرداری لندن نشسته بود. جانسون اعلام کرده پس از این برای کنار زدن دیوید کامرون و به‌دست گرفتن رهبری حزب تلاش خواهد کرد.

مردم لندن در سال 2000برای نخستین بار برای انتخاب شهردار با رأی مستقیم به پای صندوق‌های رأی رفتند. در آن زمان یک چهره مستقل به‌عنوان شهردار انتخاب شد که در دوره بعد از سوی حزب کارگر در انتخابات شرکت کرد و پیروز میدان شد. پس از آن 8سال شهرداری لندن در دست محافظه‌کاران بود و اکنون به‌نظر می‌رسد بار دیگر نوبت به حزب کارگر رسیده باشد. پیروزی حزب کارگر در انتخابات پیش رو ممکن است بار دیگر جان تازه‌ای به این حزب ببخشد.

  • رقابت‌ روی خط قومی و نژادی

رقابت‌های این دوره شهرداری لندن برخلاف دوره‌های قبل بیشتر حول کشمکش بر سر نژاد و دین صادق‌خان سپری شده و کمتر حرفی از برنامه‌های نامزدها برای اداره شهر به میان آمده است. سخنرانی دو هفته پیش دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس، در پارلمان در حمایت از زاک گلداسمیت و حمله به صادق‌خان به‌خاطر تبار پاکستانی و اعتقادش به اسلام، آشوبی به پا کرد. برخی از نمایندگان پارلمان موضع‌گیری کامرون علیه فردی که خود از سال 2005به‌عنوان نماینده مردم در پارلمان حضور داشته را «نژادپرستانه» خواندند و او را هو کردند.

این اتفاق اما باعث نشد تمرکز مبارزه انتخاباتی حزب محافظه‌کار برای از گود خارج کردن رقیب حول محور قومیت و دین تغییر کند. گلداسمیت که از خانواده‌های ثروتمند لندن است و 6سال گذشته را نماینده مجلس بوده، صادق‌خان را محکوم به حمایت از چهره‌های افراطی کرده و گفته که فعالیت‌های حقوق بشری او «پوششی» برای تندروها در این شهر بوده است. او رقیب مسلمان خود را انسانی خطرناک نامیده و وظیفه خود دانسته که «مانع آن شود که لندن به‌دست آدمی نااهل بیفتد».

صادق‌خان در مقابل، گلداسمیت 41ساله را به استفاده از «تاکتیک‌های ترامپی» متهم کرده که به‌دنبال ایجاد تفرقه در جامعه و قطبی کردن فضای انتخابات در ادامه دسته‌بندی‌های مذهبی و قومیتی است. صادق‌خان گفته که تمام عمرش را صرف مبارزه با افراط‌گرایی و کمک به پیشبرد حقوق انسانی کرده و مثل بسیاری از ساکنان لندن هویتی چندگانه دارد. او در توضیح هویت خود در مصاحبه با روزنامه نیویورک‌تایمز گفت: «من اهل لندن هستم، من یک اروپایی‌ام، یک انگلیسی، معتقد به اسلام هستم، تبار آسیایی دارم، پاکستانی‌ام.»

او سخنان و رویکرد رقیب خود را بارها زیر سؤال برده و از او خواسته به جای زیر سؤال بردن اعتقادات مذهبی دیگران برنامه‌های خود را برای اداره شهر بیان کند.در لندن 8.5 میلیون نفری، از هر 8نفر یکی مسلمان است. این خود ظرفیت بزرگی برای حمایت از صادق خان به شمار می‌رود. فارغ از این، بسیاری از رأی‌دهندگان با توجه به مشکلات اصلی این شهر یعنی قیمت اجاره و مسکن و همچنین مشکلات موجود در حمل‌ونقل عمومی، تجربه کاری و برنامه‌های صادق خان را ترجیح می‌دهند.


7864170
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است