گوناگون 15:52 - 25 مهر 1400
انتقال پرفشار با دبی بالای سیالات از چالش‌های جدی صنایع می‌باشد. در هر پروسه صنعتی لازم است تا حجم گسترده‌ای از انواع سیالات را به حالتی یکنواخت در دبی بالا جابجا کنیم.

پمپ هیدرولیک دنده‌ای چیست؟ و انواع آن کدامند؟

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام نیکا کورپ،  برای این کار انواع پمپ سیالات را طراحی کرده ‌اند. البته هر مدل پمپ بنا به فراخور نوع طراحی تا زمینه‌های کاربردی، مناسب استفاده در صنایع مختلف هستند. مانند انواع  پمپ هیدرولیک دنده ای که در دسته پمپ‌های پرکاربرد و قدرتمند قرار می‌گیرند.

پمپ هیدرولیک دنده‌ای در دسته پمپ‌های روتاری است که زمینه‌های گسترده‌ ای کاربرد دارد. این پمپ‌ها در دو دسته‌ بندی پمپ هیدرولیک دنده ‌ای خارجی و پمپ هیدرولیک دنده‌ای داخلی قرار می‌گیرند. ماهیت عملکرد این پمپ‌ها بر ایجاد حرکت دورانی است.

از منظر فنی در یک نگاه ساده و مقدماتی طراحی انواع پمپ هیدرولیک دنده ای بسیار ساده و قابل ‌فهم است. هر چند قطعاً در بحث جزئیات مکانیکی و طراحی مهندسی شده این پمپ‌ ها با انواع چالش‌ها مواجه هستیم؛ اما به هر صورت در این مقاله همراه با تجربیات علمی و فنی کارشناس مجرب مجموعه نیکاکورپ هستیم تا در بحثی ساده به تحلیل فنی انواع پمپ هیدرولیک دنده‌ای بپردازیم.

روش طراحی پمپ هیدرولیک دنده ای

در طراحی هر نوع پمپ هیدرولیک دنده ای از دو عدد چرخ ‌دنده استفاده ‌شده است. این چرخ ‌دنده‌ها درگیر با هم هستند. یکی از آنها بر شفت مولد که می‌تواند یک موتور الکتریکی باشد، متصل است و چرخ ‌دنده دیگر حرکتی هرزگرد دارد. طبعا چرخش یک چرخ‌ دنده باعث چرخش چرخ ‌دنده دیگر می‌شود. اما جهت چرخش چرخ‌ دنده‌ها عکس یکدیگر است. این چرخ‌ دنده‌ها در داخل یک پوسته فلزی آب ‌بندی شده قرار دارند.

ماهیت عملکرد پمپ هیدرولیک دنده‌ای به ‌این ‌ترتیب است که با استفاده از مولد یکی از چرخ‌ دنده‌ها را به چرخش در می‌آوریم. چرخ ‌دنده دوم در جهت عکس چرخ‌ دنده اول شروع به حرکت می‌ کند. سیال از سمت مدخل ورودی پمپ وارد پوسته فلزی شده و با فضای چرخ ‌دنده‌ها در ارتباط است. وقتی چرخ ‌دنده‌ها حرکت می‌کنند، دنده‌ها در محل ورودی پمپ به‌ هم نزدیک می‌شوند.

مدخل خروجی پمپ در سمت دیگر چرخ‌ دنده ‌ها تعبیه ‌شده است. زمانی ‌که چرخ‌ دنده‌ها از هم باز می‌شوند، با ایجاد یک افزایش فشار، حجم سیال را به سمت دهانه خروجی پمپ هدایت می‌کنند. 

انواع پمپ هیدرولیک دنده ای

ماهیت طراحی تمامی پمپ‌های دنده ‌ای یکسان است و در آنها از دو چرخ ‌دنده برای مکش سیال استفاده می‌شود. اما نحوه قرارگیری چرخ‌ دنده‌ها در کنار هم متفاوت می‌باشد. به ‌این ‌ترتیب براساس چیدمان و شکل قرارگیری چرخ ‌دنده‌ها دو مدل از این پمپ‌ها وجود دارند.

1-پمپ هیدرولیک دنده‌ای خارجی

2-پمپ هیدرولیک دنده‌ای داخلی

پمپ هیدرولیک دنده‌ای خارجی

مدل پایه در طراحی پمپ‌های دنده‌ای است. در طراحی این مدل از دو چرخ ‌دنده ساده که در یک نقطه دنده‌هایشان با هم درگیر هستند، استفاده‌ شده است. پمپ هیدرولیک دنده‌ای خارجی کاربرد گسترده‌ای در سطح صنایع مختلف دارد. پمپ هیدرولیک دنده‌ای آرا فن نمونه خوش ساخت داخلی است که متکی بر چرخ دنده‌های خارجی طراحی شده است. مزایای استفاده از این پمپ‌ها به شرح زیر هستند.

در حجم کم می‌توانند مقدار فشار بسیار بالایی تولید کنند.

قیمت پمپ هیدرولیک دنده ای خارجی تقریباً ارزان است.

قابلیت تنظیم سرعت و حجم دبی در آنها ساده است.

می‌توانند در پمپاژ انواع سیالات ویسکوزیته و داغ استفاده شوند.

پمپ هیدرولیک دنده‌ای داخلی

گونه متفاوت و ارتقاء یافته از پمپ ‌های دنده ای هستند. در طراحی این مدل ‌ها از دو چرخ‌ دنده استفاده شده ‌است. اما یک چرخ دنده بزرگ با طراحی دنده ‌های داخلی است و چرخ ‌دنده کوچک با طراحی دنده‌ های خارجی در داخل چرخ ‌دنده بزرگتر قرار دارد. به ‌این ‌ترتیب وقتی چرخ ‌دنده کوچک متصل شده بر محور مولد پمپ به چرخش در می ‌آید، چرخ ‌دنده بزرگتر را نیز، هم ‌جهت با خود به چرخش می‌اندازد.

در طراحی پمپ هیدرولیک دنده ای داخلی، چرخ ‌دنده کوچک در مرکز چرخ ‌دنده بزرگ قرار ندارد؛ بلکه با اندک انحراف رو به یک سمت محفظه پمپ نصب‌ شده است. به ‌این ‌ترتیب چرخ ‌دنده کوچک از یک سمت با دنده ‌های داخلی چرخ‌ دنده بزرگ در ارتباط است و در سمت دیگر با آن فاصله دارد. برخی مزایای پمپ هیدرولیک دنده ای داخلی به ‌قرار زیر هستند.

پمپ‌های سبک ‌وزنی هستند.

قابلیت استفاده در پمپاژ سیالات ویسکوزیته را دارند.

در حین کار صدای تولید شده آنها کم است.

شرایط تعمیر و نگهداری ساده‌ای دارند.

انواع پمپ هیدرولیک دنده‌ای چه در گونه‌های دنده خارجی و یا مدل‌های دنده داخلی در دسته پمپ‌های چرخشی قرار می‌گیرند که قابلیت پمپاژ دبی بالای سیالات را دارند. هر چند این پمپ‌ها نمی‌توانند سطح فشار بسیار بالای جریان‌های قدرتمند صنعتی را تولید کنند. اما در کاربردهای عادی بسیار رایج هستند. برای کسب اطلاعات فنی بیشتر و معرفی مدل‌های متنوع از این محصولات می‌توانید به مقالات آموزشی سایت نیکا کورپ مراجعه کنید. کارشناسان این فروشگاه اینترنتی در مباحثی دقیق و کاملا مهندسی شده فضای اطلاعاتی جامعی در باب این پمپ ها آماده کرده اند.

انتهای رپرتاژ آگهی


11275869
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است