اجتماعی 07:59 - 06 فروردین 1395
تعریف و تعیین مجاری ویژه از سوی وزارت کشور در برخی از مناطق مرزی،تا حدود بسیاری،مشکلات اقتصادی مردم چنین مناطقی را رفع کرد.

انسداد مرزها و چالش معیشت مرزنشینان/روستانشینانی که به نان شب محتاجند
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،شهرهای مرزی به منطقه ای جذاب برای سوداگران قاچاق کالا بدل شده است.



عوامل بسیاری در ظهور و بروز این پدیده موثر بوده،عدم وجود زیرساخت های رفاهی و فرهنگی، شهری و عمرانی و محدودیت در فرصت های شغلی،برخی از شهرهای مرزی را به بستری برای داد و ستد های غیر قانونی تبدیل کرده است،برخی گمان می کنند مرزنشینان از لحاظ مالی به سودهای کلانی دست پیدا می کنند،اما واقعیت امر چیز دیگری است.



بانه و مریوان از نمونه مناطقی به شمار می رود که قاچاق در آن بیش از مناطق دیگر به چشم می آید،اما ساکنان این خطه از سودهای کلان باندهای قاچاق نصیب چندانی نمی برند وبه عبارتی می توان گفت رنج را آنها می برند و سود را کسانی که در پشت پرده این پدیده مخرب(قاچاق)فعالیت می کنند.



بانه و مریوان از شهرستان های استان کردستان به شمار می رود که از مجموع 227 کیلومتر مرز مشترک این استان با کشور عراق،بیشترین همجواری را از آن خود کرده اند.



در جنگ ایران و عراق نیز بواسطه همجواری مذکور،آسیب هایی جدی به این دو منطقه وارد و تحمیل شد و در حال حاضر نیز از لحاظ شاخص های رشد،بانه و مریوان در مقایسه با دیگر شهرهای ایران از وضعیت چندان مطلوبی برخوردار نیست.



با وجود جاذبه های گردشگری و ظرفیت های بالقوه موجود در دو شهر مذکور،اما محدودیت و کمبود زیرساخت های رفاهی باعث شده،آنطور که باید از این استعداد و توانمندی بالقوه به نحو مطلوبی بهره برداری نشود.



بطور طبیعی،یکی از راهکارهای سازنده در مهار این معضل معطوف به اشتغالزایی و توسعه امکانات زیرساختی می شود و تا زمانی که کمبود و نارسایی ها در این خطه از استان کردستان رفع نشود،نمی توان به مهار قطعی قاچاق در این حوزه امیدوار بود.



البته دولت یازدهم تمهیداتی را در این عرصه مدنظر قرار داده که تسلیم لایحه ایجاد مناطق جدید آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی و اصلاح محدوده برخی مناطق آزاد از نمونه های آن به شمار می رود که با مخالفت مجلس در گام نخست ناکام ماند.



با این وجود،اهمیت بهره مندی و برخورداری از ظرفیت های موجود در مناطق مرزی مهران،اروند،بانه،مریوان،اینچه برون،اردبیل،بوشهر و سیستان برای تبدیل شدن به منطقه آزاد،پارلمان نشینان را بر آن داشت تا با بهره گیری از چارچوب های قانونی،بار دیگر درخواست خود را برای بررسی مجدد لایحه به هیات رئیسه مجلس ارائه کنند تا این بار با کسب دوسوم آرا،گامی برای رونق وضعیت اقتصادی مناطق مذکور برداشته شود.



از سویی بلاتکلیفی و چالش های موجود در تشکیل مناطق آزاد در شهرهایی همچون بانه و مریوان می تواند زمینه،سو استفاده از مرزنشینان را بیش از پیش تسهیل کند،مضافا بر اینکه مسدود شدن مجاری واردات در مناطق مرزی و بازارچه های مرزی که پیش از این در قالب گزارشی مفصل به آن پرداخته شد،مزید بر علت شده تا ساکنان این مناطق در محدودیت شدید مالی قرار گیرند که به تبع پیامدآن را باید در تلاش برای مسیرهای جدید قاچاق جستجو کرد.



**روستا نشینانی که به نان شب محتاجند



چندی پیش امیدکریمیان،نماینده مریوان،سروآباد در مجلس و عضو کمیسیون اقتصادی عنوان کرد:در سالهای اخیر معابری با هماهنگی وزارت کشور باز شد که توسط پلیس مرزبانی اداره می شد،اما در شرایط فعلی هیچ کالایی از مرز بصورت قاچاق وارد نمی شود.



پیش از این کارت هایی تحت عنوان مبادله ای به خانوارهای روستایی تعلق می گرفت که بر مبنای آن،روستا نشینان می توانستند هر هفته یک میلیون تومان،کالای مجاز وارد کنند که البته اغلب آنها به عمده فروشان تعلق داشت و روستائیان فقط با دریافت 100 تا 200 هزار تومان کالا را وارد کشور می کردند و در مجموع هر خانوار روستایی از این راه بصورت میانگین ماهیانه 800 هزار تومان کسب درآمد می کرد،اما زمانی که مرزها مسدود شد،مرزنشینان در بانه،مریوان،پاوه،قصرشیرین،سروآباد و سایر مرزها،درآمدشان قطع شد و به گفته نماینده مریوان و سروآباد،ساکنان این مناطق در حال حاضر به نان شب خود محتاج هستند.



طبق اظهارات کریمیان،بمنظور حمایت از تولید داخلی وزارت کشور و شورای عالی امنیت ملی چنین تصمیمی را اتخاذ کرده اند،اما هیچ راه حل جایگزینی برای آن مدنظر قرار نگرفته است.



**سایه سنگین واردات کالاهای لوکس بر مناطق آزاد تجاری



اما براستی توجیه و دلیل انسداد مرزها از سوی دستگاه های متولی در کشور چیست و به عبارت دیگر با وجود محرومیت های شدیدی که در عرصه اشتغال در مناطقی همچون بانه و مریوان وجود دارد،چه عاملی باعث شده تا مسئولان چنین تصمیمی را اتخاذ کنند.



محمد رضا پور ابراهیمی،عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به این ابهام عنوان می کند که مجلس مخالف توسعه مراکز آزاد تجاری نیست،اما باید این مناطق در راستای تقویت صادرات گام بردارند و اگر چه در ابتدا ، امر مذکور در این مسیر طی طریق می کرد،اما بعد از مدتی مناطق مورد اشاره به مراکزی برای واردات کالاهای لوکس بدل شد و انتظارات تعریف شده محقق نشد.



اما نماینده بانه و مریوان در پاسخ به این انتقاد می گوید:اگر نارسایی و خللی در شیوه مدیریتی وجود دارد باید برای اصلاح این موضوع کوشید نه اینکه به مسدود کردن مرزها مبادرت ورزید.



وی در پاسخ به این نقد،تعبیری با این مضمون به کار می برد که چاقو و سلاح نیز می تواند به عنوان آلت قتاله تعریف شود،اما این موضوع سبب نمی شود که جلوی تولید و ساخت چاقو گرفته شود.



به هر ترتیب می طلبد مسئولان ذیربط با اتخاذ تدابیری ویژه و سازنده،معضل مورد اشاره را به نحوی مدیریت کنند که علاوه بر حفظ و تقویت بنیه تولید داخلی و توسعه اقتصادی،میزان آسیب ها در این مناطق نیز به حداقل ممکن کاهش یابد.



در چنین شرایطی و با توسعه مناطق آزاد تجاری در محدوده هایی همچون بانه و مریوان روند پیشرفت و شکوفایی در این شهرها نیز با سرعت و شتاب هر چه بیشتری طی می شود،در غیر اینصورت،فرصت های این شهرستان ها به تهدیدی جدی مبدل خواهد شد.



با این اوصاف می طلبد با طراحی تمهیدات و تدابیری هوشمندانه،امر مذکور به نحوی مدیریت شود که از مناطق مذکور و توانمندی های موجود در آن،نه تنها برای رشد و شکوفایی شهرستان هایی همچون بانه و مریوان،بلکه برای کلیت اقتصاد کشور بهره گیری کرد.



انتهای پیام/


7777018
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح از شناسایی، تصویب و اجرایی شدن ۱۷۵۰ راهکار پیشگیری از جرایم مرتبط با تهدیدات فضای مجازی در نیرو‌های مسلح خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» پسر جوان در درگیری خیابانی در مرکز تهران با ضربه چاقو به قتل رسید.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» شهردار منطقه ۱۱ تهران با اشاره به بافت قدیمی این منطقه گفت: متأسفانه اکثر مراکز درمانی منطقه ۱۱ مشکل ایمنی دارند؛ اما ما تک به تک در حال رفع این مشکلات هستیم.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» هرمزی گفت: با کمک دولت قرارداد بیش از ۶۵ هزار تاکسی برقی منعقد شده که در هفته آینده برای هزار دستگاه فراخوان متقاضیان تاکسی انجام می‌شود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مرکز اطلاع‌رسانی فراجا در اطلاعیه‌ای آورده است: وبگاه خبرگزاری پلیس مرجع رسمی اطلاع‌رسانی فراجا است؛ تولید محتوا با نام پلیس مورد تایید نیست.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» آزمون استخدامی سازمان تأمین‌اجتماعی برای جذب ۴۹۰۰ نیروی انسانی جدید در بخش‌های بیمه‌ای و درمانی این سازمان امروز برگزار شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» فردین رحمان‌نژاد از بهره‌برداری از فاز دوم مرکز خرید و فروش پرندگان زینتی خلیج فارس در غرب پایتخت خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» یک جرم شناس به پلیس پیشنهاد کرد تا در راستای افزایش بازدارندگی مجازات مجرمان، دوره‌های آموزش و چک لیست‌هایی را برای ماموران میدانی خود پیش‌بینی کند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور فراجا از تردد روان در تمام محور‌های مواصلاتی کشور خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر تعاون گفت: اعتبار خرید بسته‌های غذایی و بهداشتی برای مادران دارای فرزند شیرخوار در سه دهک اول درآمدی در تمام استان‌ها تامین شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است