استانی 09:33 - 01 مهر 1397
یک دکترای آبخیزداری:
یک دکترای آبخیزداری گفت: اغلب شهرهای ایران بر روی مخروط افکنه آبرفتی ساخته شده‌اند.

اغلب شهرهای ایران بر روی مخروط افکنه آبرفتی ساخته شده‌اند

‌غلامرضا چمن پیرا در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا‌، اظهار کرد: اغلب شهرهای ایران بر روی مخروط افکنه‌های آبرفتی گسترش پیدا کرده‌اند برای همین رواناب حوضه‌های آبخیز کوچک و بزرگ از کوهستان‌های حاشیه‌ای به آنها وارد می‌شوند.



 وی اضافه کرد: شهرنشینی با دخالت غیرمستقیم در داخل این حوضه‌ها موجب برهم زدن تعادل دامنه‌ها، از بین بردن پوشش گیاهی، فشردگی خاک، تغییر در نیمرخ آبراهه‌ها، افزایش شدت سیلاب‌های ناگهانی و بالا بردن حجم رسوب تولیدی می‌شود.



 چمن پیرا ادامه داد: هر گونه اقدامی در راستای کنترل سیل منطقه، نیازمند برآورد دقیق حجم و میزان دبی اوج رواناب است که در این زمینه مدل‌های رواناب شهری مورد استفاده قرار می‌گیرند.



این دکترای آبخیزداری تصریح کرد: بررسی و مقایسه میزان رواناب ایجاد شده در منطقه، در قبل و بعد از توسعه شهری، مدیران را در مدیریت بهینه سیلاب مناطق و کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی ناشی از آب گرفتگی معابر و سیلاب‌های شهری کمک می‌کند.



 وی بیان کرد: از زمانی که رواناب حوضه های آبخیز شهری مورد توجه قرار گرفته، روش‌ها و تکنیک‌های مختلف برای برآورد آن ارائه شده است.



چمن پیرا گفت: به طور کلی راه‌های پیشگیری و کنترل خسارات ناشی از سیل به دو دسته مستقیم و غیرمستقیم تقسیم می‌شوند.



انتهای پیام


9915744
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ شنبه ۱ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ شنبه ۱ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است