علمی فناوری 20:01 - 16 بهمن 1394
جایگاه مطلوب جامعه پزشکی ایران در پاسخگویی به تمام نیازهای درمانی مهمترین دستاورد پزشکی ایران بعد از پیروزی انقلاب است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، دوران قبل از انقلاب اسلامی حوزه های مختلف علمی و پزشکی و ارائه خدمات درمانی به ملت ایران را با مشکل مواجه ساخته و مانع پیشرفت هر چه بیشتر نسل جوان و در نهایت کشور شده بود ، خفقان حاکم در دوران قبل از انقلاب به ویژه با وجود پزشکان خارجی از کشورهای هند، بنگلادش و عدم به کارگیری پزشکان چیره دست ایرانی، چنان عرصه را در زمینه ارائه خدمات بهداشتی و درمانی برای ملت ایران تنگ کرده بود که میزان امید به زندگی را کاهش و درصد مرگ و میر نوزادان را به ارقام نجومی رسانده بود.


اما به برکت پیروزی انقلاب و بازپس گرفتن کشور از چنگال دشمنان وضعیت کشور دگرگون شد و با تغییرات چشمگیری روبه رو شدیم، جوانان برای توسعه کشور و به اثبات رساندن خود وارد صحنه شدند و خوشبختانه به بهترین شکل ممکن با وجود تمام سختی ها خود و کشورشان را سربلند کردند و مشت محکمی زدند بر دهان دشمنان ایران که فکر می کردند ایرانیان بدون پشتوانه آنها بسیار ناتوان هستند و به جایی نمی رسند.


پزشک یارانی که ادای پزشک را در می آوردند
دکتر زالی رئیس نظام پزشکی کل کشور در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت : پیش از انقلاب مردم برای ساده‌ترین اعمال جراحی خود باید به خارج از کشور اعزام می‌شدند و پزشکان خارجی از جمله هندی و بنگلادشی درمان مردم را برعهده داشتند که نه تنها سطح علمی آنها از پزشکان حاذق ایرانی امروز بسیار پایین‌تر بود بلکه به دلیل نبود زبان مشترک مشکلاتی در عرصه درمان مردم ایجاد می‌شد.


وی افزود : تا قبل انقلاب حتی در شهرهای بزرگ به اندازه کافی پزشک نبود و به اجبار از پزشکان خارجی استفاده می شد که تنها با گذراندن یک دوره 4 ساله پزشک یاری به کار طب و درمان مشغول بودند و در حد دکترای عمومی و.. مهارت و تخصص لازم را نداشتند. از دیگرمشکلات این نوع پزشکان می توان به عدم تسلط آنها بر شرایط بومی و زبانی اشاره کرد این عدم تسلط و هم زبان نبودن باعث می شد که زبان مرم را به درستی نفهمند و چه مردم و چه پزشک در ارائه و پذیرش خدمت با مشکلاتی مواجه باشند.


نقش پررنگ ایرانیان در عرصه خدمت رسانی
بعد از انقلاب با گسترش دانشکده‌های پزشکی و رشد کمی و کیفی نیروهای انسانی در شاخه‌های مختلف نیازها به مرور برطرف شد تا جایی که اکنون با گذشت 37 سال از انقلاب می‌توانیم در بخش صادرات نیروی پزشکی در منطقه و فرامنطقه حرف‌هایی برای گفتن داشته باشیم.


دکتر زالی اظهار داشت : خوشبختانه امروزه تا حدی در اشباع نیروی انسانی هستیم که پیشنهاد صدور خدمات پزشکی و نیروی انسانی داده شده است و آمادگی خود را برای فرستادن نیروی انسانی متخصص و ارائه خدمات پزشکی در مکان هایی که امکان فعالیت جامعه پزشکی وجود دارد و با حداقل نیرو روبه رو هستند اعلام نموده ایم همچنین این آمادگی را داریم که خدمات پزشکی استاندارد با تراز منطقی و بالا را در جای جای کشور ارائه کنیم. 


ایران حرف اول را می زند
پس از انقلاب اسلامی تحول بزرگی در کشور ایجاد شد که به واسطه آن اکنون به یکی از قطب‌های ‏تحقیقات، فناوری، ‏سلامت و آموزش بهداشت در منطقه تبدیل شده‌ایم و در بسیاری از شاخه‌ها در رده‌های بالای ‏جهانی هستیم.‏‌


دکتر زالی گفت : بر طبق شواهد موجود می توان با اعتماد به نفس اعلام کرد که امروز پزشکی کشور بر قله خودکفایی و خود اتکایی ایستاده است. پس از انقلاب در بسیاری از مباحث پزشکی از جمله بایوتکنولوژی ، نانوتکنولوژی ، بحث درمان های نوین نازایی ،قلب و عروق، اقدامات تشخیصی ، جراحی های سنجیده و پیشرفته ، ستون فقرات ، مغز و اعصاب ، روش های ژنتیکی نوین ، سلول های بنیادی در مدار نوین علم حرکت می کنیم.


دکتر زالی این موضوع را بسیار مهم دانست که در روش های نوین تکنولوژی پزشکی و در حوزه نانو و بایوتکنولوژی ، کشور ما حرف اول را می زند.


تحریم ها مانع پیشرفت نشدند
وی افزود : آمادگی ها در ارائه خدمات پزشکی در وضعیتی است که سایه تحریم بر کشور وجود دارد البته گفتنی است که نه تنها این تحریم ها آسیب جدی به حوزه پزشکی وارد نکرده بلکه کشور ما میزبان تعداد زیادی توریسم سلامت در اقصی نقاط جهان بوده است. از این رو هم اکنون زمینه حضور بیماران خارجی برای درمان به خصوص جراحی های پیچیده وغامض در کشور فراهم شده است و به عنوان مثال هم اکنون تعداد زیادی از شهروندان عراقی به منظور دریافت خدمات پیچیده پزشکی به کشورما مراجعه می کنند. همچنین اکثر بیمارستان های دولتی خصوصی میزبان بیمارانی از منطقه شمال دریای خزر هستند.


یک خبر غرورآفرین برای ایرانیان
وی بیان کرد : فعالیت های پزشکی در ایران بر قله خود اتکایی است چراکه روزی ما برای خدمات پزشکی خود نیازمند پزشک یاران بنگلادشی و هندی با تمام شرایط سخت بودیم اما امروزه به مرحله ای رسیده ایم که برای درمان و جراحی های پیچیده و غامض به مردم کشورهای دیگر خدمت رسانی می کنیم. این تفاوت ارائه خدمت پزشکی در قبل و بعد از انقلاب ، تفاوت بسیار چشمگیری است که غرور ملی ما را بر می انگیزد.


وی ادامه داد : ظرفیت جامعه و حوزه پزشکی ما بسیار از این بالاتر است و این پیشرفت پزشکی ما تازه در شرایطی است که هنوز در توسعه امکانات خود بسیار جای کار داریم و در حال حاضر با حداقل ظرفیت خود به توریسم های سلامت ارائه خدمت می کنیم.  درواقع دانشگاه ها ، مراکز دولتی و خصوصی و جامعه پزشکی مملو از اخبار درخشان در پیشرفت های نوین هستند و ما همواره در دهه فجر خبرهای نویدبخش در حوزه سلامت را به مردم منتقل می کنیم.


هم اکنون به پشتوانه انقلاب اسلامی و حمایت‌های امام خمینی(ره) و ادامه راه و روش آن پیر فرزانه توسط رهبر کبیر انقلاب اسلامی در کشور، هر ساله بیش از 4 الی 5 هزار پزشک در رشته‌های مختلف علوم پزشکی فارغ التحصیل و جذب سیستم بهداشت و درمان می‌شوند که در مقایسه با قبل از انقلاب این‌ آمار با افزایش 15 برابری رو به رو شد است و از سوی دیگر نیز هم اکنون میزان امید به زندگی با رشد 10 الی 20 سال به بیش از 70 سال افزایش یافته و حالا در خصوص جلوگیری از مرگ و میر نوزادان و درمان آن‌ها تاحدی هم ردیف با استاندارد جهانی شده‌ایم. 


گزارش از محیامعصومی


انتهای پیام/

7657221
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» طبق اسکرین‌شات فاش‌شده، هواوی گوشی‌های سری P70 را در تاریخ ۲ آوریل (۱۴ فروردین ۱۴۰۳) معرفی خواهد کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون تربیت بدنی و سلامت گفت: کمتر از ۱۰ درصد مدارس کشور به فضاهای ورزشی استاندارد مجهز هستند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: به دلیل تنوع اقلیمی در ایران، شروع آلرژی بهاره در سراسر کشور در یک زمان نیست.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان اداری و استخدامی گفت: امسال بیشترین استخدام‌ها در آموزش و پرورش و وزارت بهداشت انجام خواهد شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» یک دستگاه مبتنی بر هوش مصنوعی که در «دانشگاه لستر» ابداع شده است، در آزمایش‌ها توانست ضربان قلب نشان‌دهنده آریتمی بطنی را با موفقیت تشخیص دهد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نیک فرجام گفت: سیستم هوشمند گلخانه مستقل در مناطق مختلف گلخانه و یا به صورت یکپارچه با سیستم مرکزی جهت پایش و کنترل پارامترهای مختلف به کار گرفته می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شرکت مایکروسافت قابلیت جدیدی را تحت عنوان ترجمه هوشمند پیام‌ها در مکالمات Microsoft Teams معرفی کرده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: علت مرگ پزشک جوان هنوز از سوی پزشکی قانونی تعیین نشده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: از آغاز طرح سلامت نوروزی تاکنون ۴۰ هزار و ۶۵۵ عمل جراحی اورژانسی در کشور انجام شده است.  
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرد که در سال گذشته بیش از ۴۰ هزار تغییر کاربری غیرمجاز توسط سامانه پنجره واحد زمین، شناسایی شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است