فرهنگی‌هنری 17:58 - 10 مرداد 1394
نمایشگاهی شامل گزیده‌ای از آثار زنده‌یاد محمدعلی ترقی‌جاه به بهانه‌ی پنجمین سالگرد درگذشت این هنرمند نقاش افتتاح شد.

نجیب‌ترین اسب‌ها در آثار ترقی‌جاه

به گزارش ایسنا، 60 تابلوی نقاشی در ابعاد مختلف که دوره‌های متعدد از آثار این نقاش طبیعت‌گرا را بازتاب می‌دهد، در حالی روی دیوار رفته که رنگ‌ها و حس پررنگ نوستالژی در تک‌تک آن‌ها موج می‌زند. مردم، بویژه روستاییان در پهنه‌ی دشت یا صمیمیت کاهگلی دهکده‌ها، اسب‌ها، خروس‌ها و طبیعتی که به شدت خلاصه شده و گاه به سمت انتزاع می‌رود و می‌توان از آن‌ها معناهایی تازه یافت، چشم هر مخاطبی را به خود جلب می‌کند.

بهنوش فروتن - مدیرگالری شکوه - درباره‌ی چگونگی جمع‌آوری این کلکسیون از آثار زنده‌یاد ترقی‌جاه، گفت: این نمایشگاه از کلکسیون چند مجموعه‌دار بسیار معتبر گرد آمده و تلاش شده با گزینش دوره‌های مختلف و چیدمانی روایی، بخشی از زاویه‌ی نگاه این نقاش خوش‌نام و خوب کشور را به تماشا بگذارد.

او افزود: زنده‌یاد ترقی‌جاه توانست برای خودش سبک و سیاقی خاص در نقاشی پدید آورد که در عین وابستگی به مولفه‌های بومی، المان‌های جهان‌شمول نیز در آن‌ها پیداست. مباحثی مانند هویت، بازگشت به طبیعت و گرامی‌داشت محیط زیست در آثار او نمود بسیاری دارد، درست به همه این دلایل آثار او فرای مرزهای ایران معرفی و تجلیل شد.

وی اظهار کرد: دیگر شاخصه‌ی آثار زنده‌یاد ترقی‌جاه آرامش و طمأنینه‌ای است که در سراسر بوم‌هایش جریان دارد. این شاخصه گویا یکی از مهم‌ترین اهداف این هنرمند هم بود، چنان‌که خودش می‌گفت «همیشه آرزویم این بوده که همه آدمیان بی‌آن‌که دل‌مشغول فرهنگ، مذهب، آیین و دیگر ویژگی‌های متمایزدهنده خود باشند، در کنار هم در صلح و آرامش زندگی کنند». او در آثارش رنگ‌ها را از طبیعت گرفته و در مغزش به ثبت رسانده و حتی دیگر نیازی به مکانی در طبیعت برای اجرای آثارش نداشته، بلکه به نوعی رنگ‌شناسی رسیده بود که در عین انتزاع، طبیعت را با زیر و بم‌هایش به تصویر می‌کشید. آنچه از تماشای دوره‌های مختلف کاری «محمدعلی ترقی‌جاه» برمی‌آید این است که برای او، نقاشی و هنر هدف نبوده و این‌ها فقط وسیله‌ای برای بیان دغدغه‌های درونی‌اش بودند.

ترقی‌جاه که اولین نمایشگاه انفرادی‌اش را سال ١٣٥٥ در تهران برگزار کرد، در سال ١٣٥٧ در نمایشگاه بین‌المللی هنر بازل سوییس حضور یافت و در میانه دهه ١٣٦٠ روش ویژه خود را که مشخصه آن اسب‌های خلاصه و ساده شده بود، بروز داد که به سبک هنری‌اش معروف شد. موزه بین‌المللی هنر قرن بیست و یکم آمریکا (TIMOTCA) نقاشی‌های او را به عنوان نماینده هنر ایران انتخاب کرد. آثار او در مجموعه موزه هنرهای معاصر تهران، موزه هنرهای مدرن شارجه، موزه ورلد، نوتردام هلند و ... به یادگار مانده است.

محمدعلی ترقی‌جاه ٢٣ مردادماه ٨٩ در سن ٦٧ سالگی و پس از بازگشت به تهران از ژنو، درگذشت.

در آیین افتتاحیه نمایشگاه زنده‌یاد ترقی‌جاه که در آستانه پنجمین سالگرد درگذشت او برگزار شده است، حجت‌الاسلام شاهمرادی (دبیر شورای فرهنگ عمومی)، مجید ملانوروزی (مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد)، سیف‌الله پویاراد (مدیر دوسالانه نقاشی دامون‌فر)، عنایت‌الله نظری نوری، حجت شکیبا، مجتبی ملک‌زاده و ... حضور داشتند.

نمایشگاه آثار این هنرمند تا 30 مردادماه در گالری «شکوه» واقع در خیابان اندرزگو، خیابان سلیمی شمالی، کوچه امیر نوری، شماره 19 از ساعت 17 تا 21 میزبان علاقه‌مندان به هنر است.

انتهای پیام


6842034
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه «بازار هنری ایران» از امسال برگزار می‌شود، گفت: دولت در حوزه فرهنگ و هنر خود را حامی بخش خصوصی و مردمی می‌داند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در این گزارش لیستی از بهترین فیلم‌های انیمیشنی ۲۰۲۳ گردآوری شده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حضرت علی علیه‌السلام در حدیثی به منتظران امام زمان (عج) فرموده‌اند که در انتظار فرج باشید و از رحمت خداوند متعال نا‌امید نشوید.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برنامه تلویزیونی «به افق فلسطین» پنجشنبه شب با موضوع جنگ رسانه‌ای در هنگامه نبرد غزه، روی آنتن رفت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کلینت ایستوود فیلمبرداری «هیئت منصفه شماره ۲» را به پایان رساند که گفته شده آخرین فیلم او در مقام کارگردان است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجموعه نمایشی «هیس، هیچی نیس!» با نگاهی طنز به رویداد‌های تاریخی جهان به عنوان نخستین محصول مرکز نوجوان سوره، اول اردیبهشت روانه آنتن شبکه دو می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک نماینده مجلس گفت: سفرای ایران می‌توانند بر اساس ذائقه، فرهنگ و نیاز کشور‌های محل ماموریت خود، از ترجمه کتاب‌های ایرانی حمایت کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سال ۲۰۲۳ با مجموعه‌ای از داستان‌های وحشتناک که تماشاگران را در تاریکی سینما به لرزه درآورد، سالی ترسناک برای علاقه‌مندان به ژانر وحشت بود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجری تلویزیون گفت: ما با موشک‌های بالستیک، کروز و پهپاد هیمنه رژیم صهیونیستی را مچاله کردیم. اسرائیل حمله ایران را باور نمی‌کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تهیه‌کننده برنامه «خط رو خط» گفت: در مجموعه «خط رو خط» به موضوعات اجتماعی در جامعه شهری می‌پردازیم.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است