علمی فناوری 08:05 - 10 بهمن 1393
برنده جایزه نوبل فیزیک 1964 برای ابداع لیزر که علم، پزشکی، مخابرات و تفریحات را متحول کرد، در سن 99 سالگی درگذشت.

مخترع لیزر و برنده نوبل فیزیک 1964 درگذشت

به گزارش سرویس علمی ایسنا، چارلز تاونز به عنوان یکی از برندگان جایزه نوبل فیزیک و استاد دانشگاه کالیفرنیا در برکلی، ابتدا ایده میزر (نسخه اولیه لیزر ) را مطرح کرد که به تغییر مسیر فناوری، جامعه و داستان‌های علمی تخیلی کمک کرد.

ایده ساخت لیزر در سال 1951 زمانی که تاونز در پارکی در واشنگتن در کنار شکوفه‌های آزالیا نشسته بود، به ذهن وی خطور کرد. این الهام منجر به ساخت دستگاه میزر در سال 1954 برای تقویت امواج مایکرو توسط گسیل القایی تابش شد.

چهار سال بعد تاونز به همراه شوهرخواهرش آرتور لئونارد شالو یک نسخه اصلاح شده از این اختراع را برای تقویت پرتو نور اپتیکال بجای انرژی امواج مایکرو ساختند که توسط آزمایشگاههای بل به عنوان «لیزر» ثبت اختراع شد.

یک دانشمند دیگر موسوم به تئودور میامان اولین کسی بود که لیزر واقعی را در سال 1960 به نمایش درآورد، اما چهار سال بعد تاونز مشترکا با دو دانشمند روس موسوم به الکساندر پروخوروف و نیکولای باسوف که بطور جداگانه به ایده میزر دست یافته بودند، موفق به کسب جایزه نوبل فیزیک شد.

تاونز همچنین پیشگام استفاده از میزرها و لیزرها در علم ستاره‌شناسی است. وی با کمک همکارانش توانست برای اولین بار مولکول‌های پیچیده را در فضای ستاره‌ای مشاهده کرده و برای نخستین بار جرم سیاه‌چاله عظیم مرکز کهکشان راه‌شیری را اندازه‌گیری کند.

مجموعه تلسکوپ‌های مادون قرمز مبتنی بر لیزری که تاونز در رصدخانه کوه ویلسون ساخت، می‌تواند قطر ستارگانی که در بیشتر تلسکوپ‌ها صرف مشاهده می‌شوند را اندازه‌گیری کند.

راینهارد گنزل، رئیس موسسه فیزیک فرازمینی مکس‌پلانک در نمایه‌ای از تاونز که توسط دانشگاه کالیفرنیا در برکلی منتشر شده، اظهار کرد: او یکی از مهمترین فیزیکدانان تجربی قرن گذشته بود.

تاونز تا پیش از مرگ، برای پنج دهه عضو دپارتمان فیزیک و آزمایشگاه علوم فضایی دانشگاه کالیفرنیا در برکلی بود.

اختراع تاونز در طیف گسترده‌ای از کاربردهای فنی که عضو ثابت جهان مدرن هستند، نقش دارد. لیزر که در طیف گسترده‌ای از لوازم الکترونیکی مصرفی و فیبرهای نوری گنجانیده شده، همچنین برای برش فلزات، انجام عمل جراحی، گرفتن اتم‌ها و تحریک واکنش‌های همجوشی هسته‌ای مورد استفاده است.

انتهای پیام

چارلز تاونز، مخترع لیزر


5732671
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: علت مرگ پزشک جوان هنوز از سوی پزشکی قانونی تعیین نشده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: از آغاز طرح سلامت نوروزی تاکنون ۴۰ هزار و ۶۵۵ عمل جراحی اورژانسی در کشور انجام شده است.  
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرد که در سال گذشته بیش از ۴۰ هزار تغییر کاربری غیرمجاز توسط سامانه پنجره واحد زمین، شناسایی شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اداره پایش زنجیره مصرف دارو، از توزیع ۲۰ میلیون عدد وارفارین وارداتی طی ۴ ماه خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش جدیدترین آمار ثبت نام نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۳ را اعلام کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سیاه‌چاله مرکزی کهکشان راه شیری جرمی حدود ۴.۳ میلیون برابر خورشید دارد و یک سیاه‌چاله فعال است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف روزانه سرکه به افراد دارای اضافه وزن کمک می‌کند تا هشت کیلوگرم وزن کم کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شیائومی در اولین حضور خود در بازار پرطرفدار خودرو‌های برقی چین، رشد خود را تقویت می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رژیم گرفتن به امری رایج تبدیل شده؛ اما اغلب افرادی که وارد پروسه رژیم می‌شوند، شکست می‌خورند و دلایل متعددی سبب شکست افرادی می‌شود که وارد پروسه رژیم گرفتن شده‌اند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون درمان وزارت بهداشت گفت: برای بیماران صعب العلاج ۵۷ بسته خدمتی جهت پوشش بیمه ای تدوین شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است