استانی 01:49 - 08 شهریور 1393
دبیر اجرایی جامعه روحانیت شیراز:
دبیر اجرایی جامعه روحانیت شیراز گفت: یک مسئول فرهنگی باید نشانه دینداری، تقوا و پیروی از اهل بیت (ع) باشد.

مسئول فرهنگی نماد دینداری باشد

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی آستان مقدس حضرت سید علاءالدین حسین (ع)، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محی‌الدین طاهری در جمع مدیران فرهنگی سپاه ناحیه بقیه‌الله این شهر اظهار داشت: ترکیب شناخت نظری و عرفان عملی را در بزرگانی همچون مرحوم آیت‌الله مشکینی می‌شد دید که رفتار و منش ایشان در منزل و خارج از منزل سر سوزنی با هم تفاوت نداشت و به همین خاطر بود که هم‌درسان آن عالم گرانقدر در درس اخلاق وی حضور می‌یافتند و با استماع کلماتش اشک می‌ریختند.

وی افزود: در کار فرهنگی سه سؤال باید بررسی شود، نخست این که فرهنگ اصل است یا فرع، دیگر این که در کار فرهنگی از چه منابعی باید تغذیه کرد و دست آخر باید این پرسش پاسخ داده شود که وظیفه مدیران فرهنگی چیست.

طاهری ادامه داد: با بررسی حرکت انبیاء الهی و سیره ائمه اطهار (ع) می‌توان نتیجه گرفت مبنای حضرت حق برای انسان‌ها بر اساس فرهنگ و مبنای کار انبیا و ائمه (ع) نیز کار فرهنگی بوده است و از این رو در هیچ جای قرآن به جز در مسئله نبوت و امامت خدا بر سر انسان‌ها منت نگذاشته است.

رئیس هیئت امنای آستان مقدس حضرت سید علاءالدین حسین (ع) با بیان اینکه مبنای هر مسئله‌ای در مکاتب عالم فرهنگ است، اضافه کرد: مقام معظم رهبری فرمودند گرچه در مسائل اقتصادی برای ضعف‌های جامعه نگرانم اما دغدغه ندارم، دغدغه من مسئله فرهنگ است.

سخنران کارگروه توانمند‌سازی مدیران فرهنگی سپاه بقیه‌الله شیراز خاطرنشان کرد: اگر به قوانین غربی توجه کنیم می‌بینیم زیربنای بسیاری از موارد آنان قرآن و اسلام است گرچه رنگ و لعاب دیگری به آن داده‌اند و این موضوع را بیان نمی‌کنند.

وی متذکر شد: در مقابل ما از فرهنگ متعالی خود غفلت کرده‌ایم و برخی مدیران فرهنگی ما تنها بنر زدن در سطح شهر را کار فرهنگی می‌دانند. ما باید در فعالیت‌های فرهنگی مبنا و اساس کار خود را قرآن قرار دهیم و در این مباحث از قرآن تغذیه کنیم.

طاهری با بیان این که مبنای کار فرهنگی ایجاد باور و رشد باورهای عمومی جامعه است، ابراز داشت: اگر بررسی و ریشه‌یابی کنیم به این نکته پی خواهیم برد که زیربنای بسیاری از آداب و رسوم قابل قبول اجتماعی در اروپا و غرب بر دستورات متعالی دین اسلام است اما با تاسف در برخی کشورهای اسلامی و در نزد بعضی مدیران از این ارزش‌ها غفلت می‌شود.

دبیر اجرایی جامعه روحانیت شیراز کار فرهنگی را معادل تبدیل بایدها و نبایدهای اسلام به باور درونی دانست و خاطرنشان کرد: این کار با برخورد قهری و تند قابل تحقق نیست بلکه با الگوسازی در عمل و فرهنگ‌سازی به این مهم خواهیم رسید.

طاهری در بخش پایانی سخنان خود به ویژگی‌های افرادی که می‌خواهند کار فرهنگی کنند اشاره کرده و افزود: کار فرهنگی تأثیر‌گذار چند محور دارد و از آن جمله اخلاص در کار است که اگر در کار اخلاص نباشد به جای هم‌افزایی و کمک به یکدیگر فضای رقابت ناسالم حاکم خواهد شد.

دیگر محور کار فرهنگی که طاهری برشمرد عالم بودن متولیان به کار فرهنگی بود، وی افزود: یک مسئول فرهنگی باید ابعاد مختلف کار را بررسی کرده و با شناخت صحیح سراغ برنامه‌ریزی برود و مهم‌تر از همه اینکه خود وی تنها گوینده نبوده بلکه به آنچه می‌گوید عامل باشد.


4595269
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است