استانی 14:07 - 23 آذر 1398
طی ۸ ماه امسال؛
ایسنا/چهارمحال و بختیاری مدیرکل دفتر توسعه صادرات سازمان توسعه تجارت گفت: با وجود فشارهایی که در طول دو سال گذشته به کشور وارد شده، اما در ۸ ماه امسال حجم تجارت خارجی بالغ بر ۵۵ میلیارد دلار بوده که از این میزان ۲۷ میلیارد دلار صادرات به وزن ۸۸ میلیون تن بوده که صادرات انجام شده از لحاظ وزنی حدود ۱۶ درصد رشد داشته است، نشان دهنده این است که پتانسیل صادرات وجود دارد.

حجم تجارت خارجی کشور بالغ بر ۵۵ میلیارد دلار بوده است

مسعود کمالی اردکانی ۲۳ آذرماه در آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: صادرات همواره در نظام اقتصادی و تجاری کشور دارای ارزش و اهمیت بوده، اما امروز به دلیل شرایط خاص اقتصادی و جنگ اقتصادی که در آن  قرار گرفته‌ایم و درآمدهای حاصل از نفت، موضوع صادرات غیر نفتی از اهمیت دو چندان برخوردار است.

وی افزود: لازم است نقش و سهم تجار و فعالان اقتصادی در صادرات غیر نفتی بیش از  پیش باشد و بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

کمالی اردکانی با اشاره به اینکه توسعه صادرات و توسعه بازارهای صادراتی امری بسیار گسترده و پیچیده است، تصریح کرد: برای توسعه این امر دو دسته اقدام لازم است  که برخی از اقدامات زیرساختی از جمله حمل و نقل، کشتیرانی، استاندارد و موضوعاتی که مراودات میان دولت‌ها است.

وی اضافه کرد: حل مشکلات زیرساختی کشور برای توسعه صادرات، اقدامی همگانی است که بسیاری از دستگاه‌ها باید نگاه صادراتی داشته باشند.

مدیرکل دفتر توسعه صادرات سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه یکی از فعالیت‌هایی که در حوزه صادرات به توسعه آن کمک می‌کند فعالیت‌های ترویجی است، تصریح کرد: از جمله مباحث مدنظر در این فعالیت موضوع مشوق‌های صادراتی، اعزام رایزن بازرگانی برای معرفی بازارهای صادراتی، حضور در نمایشگاه‌های خارجی، آموزش و اطلاع‌رسانی به تجار و توانمندسازی بنگاه‌ها است.

وی افزود: یکی از الزامات فعالیت‌های ترویجی در بازارهای صادراتی اعطای مشوق‌های صادراتی است که از طریق بودجه‌های سالانه‌ای که در اختیار سازمان توسعه تجارت  قرار می‌گیرد، اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: متاسفانه سال گذشته از ۱۳۰۰ میلیارد تومان درخواست برای اعطای مشوق‌ها، تنها ۲۰ میلیارد تومان دریافت شد و در سال جاری ۷۸۰ میلیارد تومان برای اعطای مشوق‌های صادراتی در نظر گرفته شده  که به دلیل محدودیت‌های بودجه‌ای تاکنون اتفاقی رخ نداده است.

کمالی اردکانی بیان کرد: با کمک تجار و بازرگانان تلاش می‌شود بخشی از فعالیت‌های ترویجی به منظور حضور تجار در بازارهای خارجی تقویت شود.

وی اظهار کرد: با وجود تمام فشارهایی که در طول دو سال گذشته به کشور وارد شده، اما در ۸ ماه امسال حجم تجارت خارجی بالغ بر ۵۵ میلیارد دلار بوده که از این میزان ۲۷ میلیارد دلار صادرات به وزن ۸۸ میلیون تن بوده که صادرات انجام شده از لحاظ وزنی حدود ۱۶ درصد رشد داشته است، و این امر نشان دهنده این است که پتانسیل صادرات وجود دارد.

مدیرکل دفتر توسعه صادرات سازمان توسعه تجارت گفت:  متاسفانه بازارهایی که در آن‌ها حضور داریم بازارهای متمرکزی بوده است، اما با تمهیداتی اندیشیده شده و برنامه‌ریزی‌ها در طول ۳ سال آینده، سهم کشور از بازارهای همسایه که ۱۵ کشور هستند از ۲ درصد به ۴ درصد رسانده خواهد شد.

وی  افزود: بالغ بر ۱۲۰۰ میلیارد دلار حجم تقاضای وارداتی به ۱۵ کشور همسایه بوده که با برآوردهای انجام شده پتانسیل صادرات به این بازارها حدود ۱۰۰ میلیارد دلار است، که تاکنون استفاده نشده است، همچنین در حال حاضر میزان صادرات به  کشورهای همسایه ۲۴ میلیارد دلار است.

کمالی اردکانی بیان کرد:  حجم واردات کشورهای عضو اوراسیا بالغ بر ۳۰۰ میلیارد دلار است و میزان صادرات ایران به این کشورها کمتر از یک میلیارد دلار است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه زمانی ۲۵ رایزن بازرگانی در کشورهای طرف تجاری داشتیم که امروز به ۵ کشور رسیده است، تصریح کرد: ۱۵ رایزن که اخیرا از کشورهای طرف تجاری برگشته‌اند در سازمان مستقر هستند و آمادگی هرگونه ارائه خدمت در خصوص بازارهای مختلف صادراتی را دارند.

مدیرکل دفتر توسعه صادرات سازمان توسعه تجارت گفت: از دیگر اقدامات سازمان، تشکیل میزهای کالایی است که این میزها تشکیل و مشکلات برطرف می‌شود.

کمالی اردکانی برنامه‌ریزی برای  تشکیل ستاد عملیات صادرات را  از دیگر اقدامات اخیر انجام شده در این سازمان برشمرد و گفت: امیداست این ستاد در استان‌های مختلف تشکیل و مسائل و مشکلات احصا شود.

انتهای پیام


10318742
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ پنجشنبه ۳۰ فروردین را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ پنجشنبه ۳۰ فروردین را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است