اقتصادی 10:13 - 11 خرداد 1399
رشد اقتصادی همسایگان شمالی ایران تحت تاثیر شیوع کرونا با کاهش محسوسی مواجه شده است.

کاهش رشد اقتصادی همسایگان شمالی ایران

به گزارش ایسنا، در نتیجه تعطیلی کسب و کارها و کاهش درآمدهای گردشگری، طبق اعلام مرکز آمار گرجستان، رشد اقتصادی این کشور  با کاهشی محسوس مواجه شده است؛ تا جایی که در سه ماه منتهی به آوریل، نرخ رشد اقتصادی این کشور با ۱۳.۹ درصد کاهش نسبت به دوره مشابه منتهی به ماه قبل به منفی ۱۶.۶ درصد رسید.

این رشد، بدترین عملکرد فصلی اقتصاد گرجستان از زمان استقلال از اتحاد جماهیر شوروی و ثبت آمار مربوطه بوده است و تمامی بخش‌های مختلف با رشد منفی مواجه شده اند.

 متوسط رشد اقتصادی سالانه گرجستان در بازه زمانی ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۹ برابر با ۳.۸۴ درصد بوده که بالاترین رقم ثبت شده مربوط به رشد ۸.۴ درصدی دسامبر ۲۰۱۳ و کمترین رشد نیز مربوط به رشد منفی ۰.۸ درصدی دسامبر ۲۰۱۲ بوده است.

از سوی دیگر رشد اقتصادی ترکیه نیز با کاهش مواجه شده است؛ تا جایی که در سه ماه منتهی به مارس، نرخ رشد اقتصادی این کشور با ۱.۵ درصد کاهش نسبت به فصل قبل به ۴.۵ درصد رسیده است.

در بین بخش های مختلف، بیشترین رشد مربوط به مخارج دولتی با ۶.۲ درصد بوده و مصارف خانوار با ۵.۱ درصد در رده بعدی قرار دارد. از سوی دیگر اما بدترین عملکرد در بین بخش های مختلف مربوط به سرمایه گذاری ثابت بوده که رشد آن طی این مدت منفی ۱.۴ درصد اندازه گیری شده است.

انتظار می رود رشد اقتصادی سه ماهه دوم امسال منفی ۸.۶ درصد و در سه ماهه سوم منفی ۵.۳ درصد باشد.

دولت ترکیه تا پیش از همه گیری کرونا دستیابی به رشد اقتصادی پنج درصدی را هدفگذاری کرده بود اما تحقق چنین هدفی با توجه به شرایط کنونی و تعطیلی گسترده کسب و کارها کاملا بعید به نظر می رسد. ترکیه اکنون اصلی ترین کانون درگیر با کرونا در خاورمیانه است و شمار مبتلایان به کووید-۱۹ در آن از هر کشور دیگری در منطقه بالاتر است.  با این حال انتظار می رود سال‌آینده رشد اقتصادی مجددا مثبت شده و به ۳.۷ درصد برسد.

اقتصاد ترکیه آخرین بار در سال ۲۰۰۹ رشد منفی ۴.۷ درصدی را تجربه کرده بود اما از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۸ متوسط رشد اقتصادی سالانه این کشور به بالای پنج درصد رسیده بود.

انتهای پیام


10553850
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مجری طرح گندم گفت: برآورد‌ها حاکی از آن است که امسال میزان خرید به ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزارتن و در صورت شرایط مساعد رطوبت و دما به ۱۱ میلیون تن برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه های کشور گفت: ترافیک سنگین در آزادراه تهران _کرج _ قزوین و محور چالوس گزارش شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اتحادیه مرغداران میهن گفت: برآوردها حاکی از آن است که تولید تخم مرغ با افزایش حداقل ۱۰۰ هزارتنی به بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزارتن برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» براساس اعلام گروه صنعتی ایران خودرو؛ ظرفیت تولید محصول پژو پارس، از روزانه ۴۰۰ دستگاه در ابتدای سال ۱۴۰۳، به ۷۰۰ دستگاه در روز خواهد رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران گفت: با توجه به فراوانی عرضه و شرایط رقابتی، مغازه‌داران انواع میوه و صیفی را زیر نرخ مصوب عرضه می‌کنند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی گفت: فردا جمعه شاهد وزش باد شدید و بارش باران در نواحی شرقی کشور خواهیم بود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس اقتصادی گفت:موضوع پرداخت یارانه‌ها و از جمله یارانه انرژی به مردم و تولیدکنندگان یک ضرورت است به طور کلی یارانه باید در راستای حمایت از کالای داخلی باشد و یارانه به دست مصرف کننده نهایی یعنی افراد برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» با تصویب‌ افزایش ضریب حقوق سال ۱۴۰۳ کارمندان و بازنشستگان دولت در جلسه هیئت وزیران، حداقل و حداکثر حقوق آن‌ها مشخص شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از توزیع و مصرف ۱۲۶ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر بنزین در هشتمین نوروز با رشد ۲۲ درصدی در مقایسه با مدت مشابه پارسال خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت:۱۱۰ هزار میلیارد تومان فرار و معوقات مالیاتی در سال ۱۴۰۲وصول شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است