استانی 14:42 - 04 خرداد 1398
کارشناس تغذیه گفت: در دهه‌های اخیر به دلیل تغییرات نامناسبی که در الگوی غذایی رخ داده است، باعث افزایش مصرف چربی‌های اشباع، مواد غذایی فرآوری شده، قندها و افزایش بیماری پرفشاری‌خون شده است.

پرفشاری خون، قاتلی خاموش در جوامع کنونی

ندا موسوی در گفت‌وگو با ایسنا،  در رابطه با تغذیه مناسب بیماران مبتلا به فشارخون بالا، گفت: در دهه‌های اخیر به علت الگوی نامناسب تغذیه و افزایش مواد غذایی مصرفی مضر برای بدن، ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و فشارخون بالا افزایش یافته است که امروز بسیاری از افرادی که دچار فشارخون بالا هستند از بیماری خود مطلع نیستند. پرفشاری خون، عامل خطر عمده در سکته مغزی و حملات قلبی است که حتی بیماران مبتلا به فشارخون اولیه نیز باید کنترل و مراقبت‌های لازم را در تغذیه خود داشته باشند.

وی در رابطه با اقداماتی که بیماران مبتلا به فشارخون بالا باید انجام دهند، اظهارکرد: چاقی نقش بسیار زیادی در ایجاد فشارخون بالا ایفا می‌کند. هرچه اضافه وزن بیشتر باشد، فشارخون نیز بیشتر است؛ بنابراین کاهش وزن، اولین اقدام مهمی است که افراد دارای اضافه وزن باید انجام دهند. به ازای هر یک کیلو کاهش وزن، فشار خون یک میلی‌متر جیوه کاهش می‌یابد.

متخصص تغذیه در رابطه با تغذیه مناسب، افزود: دومین اقدام موثر در کاهش فشارخون، تغذیه مناسب است. نمک به‌عنوان متهم ردیف اول پرفشاری خون شناخته شده است که به صورت آشکار و پنهان در موادغذایی وجود دارد. مواد غذایی که دارای نمک پنهان هستند، شامل نان، کنسروها، دانه‌های بوداده، سوسیس و کالباس، تنقلات است.

وی در ادامه در رابطه با منع مصرف نمک دریا و سنگی، تصریح کرد: طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی، حداکثر مقدار مصرف روزانه نمک پنج گرم (یک قاشق چای‌خوری) است و نمک یددار، نمک مصرفی توصیه شده است. مصرف نمک دریا به علت وجود املاح سنگین موجود در آن ممنوع است.

موسوی در رابطه با چربی در رژیم غذایی، گفت: روغن زیتون، بهترین روغن در بین روغن‌های مصرفی موجود است که بعد از آن می‌توان به روغن کنجد اشاره کرد. در کل توصیه می‌شود تمام روغن‌های موجود کم استفاده شود و مصرف روزانه یک قاشق غذاخوری روغن زیتون را جایگزین روغن‌های زرد و حیوانی کنید.

وی با اشاره به مصرف لبنیات کم‌چرب، سبزیجات و میوه‌ها، اظهار کرد: مصرف شیر و ماست محلی، دوغ صنعتی که حاوی نمک زیادی است توصیه نمی‌شود. مصرف فراوان سبزیجات برگ سبز برای کاهش فشارخون توصیه می‌شود. مصرف میوه‌های شیرین، مانند هندوانه، خربزه و طالبی بیش از سه واحد در هفته نیز توصیه نمی‌شود.

متخصص تغذیه در رابطه با مصرف گوشت‌ها، نوشیدنی‌ها و شیرینی‌جات، خاطرنشان کرد: از مصرف گوشت قرمز بیش از 150 گرم (معادل پنج قوطی کبریت) در هفته و مصرف گوشت‌های قرمز فرآوری شده پرهیز شود. چای مدر است و آب بدن را دفع می‌کند؛ کسانی که در طول روز چای می‌نوشند توصیه می‌شود در روز سه استکان چای "کم رنگ" بنوشند و از مصرف بیسکوئیت‌، کلوچه، شیرینی‌جات پرهیز کنند و سی دقیقه در روز پیاده‌روی داشته باشند.



انتهای پیام


10136074
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است