سیاسی 00:15 - 27 تیر 1397
دیوان بین‌المللی دادگستری:
دیوان بین‌المللی دادگستری (لاهه) روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای صحبت‌های محمدجواد ظریف مبنی‌بر اقامه دعوی ایران علیه آمریکا بنا بر بازگرداندن غیرقانونی تحریم‌های ایران را در دادگاه لاهه تایید کرد.

ایران علیه آمریکا به‌دلیل بازگرداندن تحریم‌ها شکایت کرده است

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، دیوان بین‌المللی دادگستری روز سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که ایران در این دادگاه بین‌المللی که در هلند واقع شده است، شکایتی را علیه آمریکا به دلیل بازگرداندن تحریم‌های ایران ثبت کرده است.

در این بیانیه آمده است: جمهوری اسلامی ایران شکایتی را علیه آمریکا در رابطه با نقض پیمان مودت، حقوق کنسولی میان دو کشور و روابط اقتصادی که در ۱۵ آگوست سال ۱۹۵۵ میان دو طرف امضاء و در ۱۶ ژوئن ۱۹۵۷ وارد فاز اجرایی شد، در دیوان بین‌المللی دادگستری به ثبت رسانده است.

بنا بر این بیانیه، شکایت ایران در رابطه با بازگرداندن همه‌جانبه تحریم‌های آمریکا و نیز اقدامات محدودکننده که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم شرکت‌ها یا افراد ایرانی را هدف قرار می‌دهد و پیشتر با امضای توافق هسته‌ای برداشته شده بود، است.

به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان روز دوشنبه(۲۵ تیر) در پیامی توئیتری با اعلام این خبر نوشت: ایران در مقابل توهین آمریکا به تعهدات حقوقی و دیپلماسی، به حاکمیت قانون پایبند است. لازم است که با عادت آمریکا در نقض قوانین بین‌المللی مقابله شود.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، نیز روز دوشنبه(۲۵ تیر) به تشریح جزئیات بیشتری درباره توییت ظریف پرداخت و تصریح کرد: به‌منظور ترمیم و جبران اعمال غیرقانونی آمریکا در وضع تحریم‌ها علیه کشورمان و احقاق حقوق ملت ایران و پیگرد بین‌المللی اعمال متخلفانه ایالات متحده، وزارت امور خارجه با مشارکت مرکز امور حقوقی بین‌المللی ریاست جمهوری و هماهنگی سایر دستگاه‌های ذی‌ربط، مسأله شکایت از ایالات متحده به‌دلیل نقض تعهدات بین‌المللی و مشخصا عهدنامه مودت و روابط اقتصادی و حقوق کنسولی سال ۱۳۳۴ نزد دیوان بین‌المللی دادگستری را، در دستور کار قرار داد و پس از اخذ نظرات وکلا و مشاوران حقوقی بین‌المللی ایرانی و خارجی، دادخواست نهایی حاوی شکایت جمهوری اسلامی ایران از نقض معاهده مودت، در تاریخ ۲۵ تیر ۱۳۹۷ به ثبت رسید.

به گزارش رویترز، یکی از مقامات وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگو با این خبرگزاری در رابطه با اقامه دعوی ایران علیه آمریکا، گفت: این دادخواست فاقد ارزش لازم است و آمریکا با آن در دیوان بین‌المللی دادگستری مقابله خواهد کرد.

انتهای پیام


9845253
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» معاون رئیس‌جمهور با بیان مطالبه استادان دانشگاه فنی و حرفه‌ای برای تغییر نام این دانشگاه به دانشگاه ملی مهارت این پیشنهاد‌ را موجه و قابل پیگیری دانست.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سفارت ایران در پاریس اعلام کرد که ایران از شکایت خود از فرد حمله کننده به بخش کنسولی چشم پوشیده است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» معاون‌ اول رئیس‌جمهور آیین‌نامه طبیعت‌گردی و تشکیل کارگروه ملی در این خصوص را به دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس گفت: با مصوبه کمیسیون تلفیق بنا شد تا ۱۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای افزایش حقوق نیرو‌های خدماتی وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳ اختصاص یابد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس‌جمهور که به دعوت رسمی همتای سریلانکایی خود به این کشور سفر کرده، در کاخ ریاست جمهوری سریلانکا به شکل رسمی مورد استقبال «رانیل ویکرمسینگه» قرار گرفت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» خضریان گفت: در آخرین جلسه کمیسیون اصل نود مقرر شد دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی ظرف یک ماه نسبت به ارائه برنامه جامع توسعه نان کامل اقدام کند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» خضریان گفت: در آخرین جلسه کمیسیون اصل نود مقرر شد دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی ظرف یک ماه نسبت به ارائه برنامه جامع توسعه نان کامل اقدام کند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در جریان جدیدترین دستاورد‌های فناورانه و دفاعی این وزارت خانه در حوزه فضایی و موشکی قرار گرفتند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» دبیر شورای عالی امنیت ملی پنج پیشنهاد ایران را برای کاستن از آسیب‌های ناشی از یکجانبه‌گرایی غرب مطرح کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سلاجقه گفت: سد کجکی افغانستان که ۱۰۰۰ متر مکعب بر ثانیه خروجی آن است سر ریز پیدا کرد و بخش اندکی از حق آبه هیرمند آزاد شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است