فرهنگی‌هنری 16:28 - 01 اردیبهشت 1393
نخستین نشست اعضای هیات نظارت بر کتاب‌های بزرگسال و کودک و نوجوان با انتخاب حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی راد به عنوان رییس جلسه هیات نظارت و عماد افروغ به عنوان نایب‌رییس برگزار شد.

در نخستین جلسه هیأت نظارت بر کتاب چه گذشت؟

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی جنتی - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی - در اولین نشست اعضای هیات نظارت بر کتاب‌های بزرگسال و کودک و نوجوان که یکشنبه اول اردیبهشت برگزار شد با بیان اینکه هیات نظارت از افراد صاحب نظر و استادان مجرب تشکیل شده است گفت: در انتخاب و تعیین اعضای هیات نظارت بر کتب بزرگسال و کودک و نوجوان سعی شده است در هر رشته‌ای از افراد صاحب‌نظر و استادان مجرب استفاده شود.

او اظهار امیدواری کرد: با تشکیل و آغاز به کار این هیات گام مهم و موثری در تحقق وظایف و اهداف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله رشد و بالندگی فرهنگی جامعه برداشته شود.

جنتی در تشریح وظایف و اهداف هیات نظارت بر کتاب‌های بزرگسال و کودک و نوجوان ادامه داد: "تعیین شاخص‌ها برای وحدت رویه" و "فهرست کردن خلأها و مشکلاتی که در گذشته وجود داشته است" از جمله اقدامات ضروری از سوی این هیات است، تا بر اساس آن در جاهایی که قانون نظارت بر کتاب‌ها نیاز به اصلاحات دارد عمل کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر تخصصی بودن این هیات در دو حوزه بزرگسال و کودک و نوجوان اظهار کرد: برخی از مجوزها در این زمینه را می‌توان تفویض کرد .

او افزود: می‌توان با تمهیدات لازم چاپ کتاب از سوی برخی از ناشران را که سابقه تخلف ندارند و یا نهادها و شخصیت‌هایی که نیاز به ممیزی و نظارت وزارت ارشاد ندارند به خود آنها سپرد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیشتر بر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی تمرکز کند.

سیدعباس صالحی، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیز در این جلسه گفت: بخش قابل توجهی از فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معطوف به موضوع نشر کتاب است و معاونت امور فرهنگی این وزارتخانه به عنوان متولی این امر وظیفه دارد بهترین راه عمل را که همان راه قانونی است طی کند.

او ضمن اظهار تاسف از برگزار نشدن این جلسات در سه سال گذشته افزود: بخشی از مشکلات موجود در اداره کتاب در چند سال گذشته به دلیل برگزار نشدن جلسات اعضای هیات نظارت بر نشر کتاب بوده است که از آن جمله می‌توان به طولانی شدن مدت زمان نظارت و بررسی کتاب‌ها اشاره کرد که در شان نظام جمهوری اسلامی ایران نیست.

صالحی از دیگر مشکلات موجود در اداره کتاب در گذشته را "عدم وحدت رویه"، "ابهام در برخی از عناوین"، "عدم تعامل مناسب و گفت‌وگوی درست بین ناشر و مولف" و "وجود برخی کج‌سلیقگی‌ها در حیطه نظارت و بررسی" برشمرد.

او ادامه داد: با ترکیب تخصص‌های مختلف در حوزه علمی هیات نظارت بر کتاب‌ها سعی شده تا جمعی از افراد صاحب فکر و اندیشه و اهل کتاب به دور از هرگونه کج‌سلیقگی ها گرد هم آیند.

معاون فرهنگی ارشاد با تاکید بر اینکه هیات نظارت بر کتاب‌ها مشروعیت‌ساز نشر کتاب در جامعه هستند گفت: امیدوارم با حضور مستمر اعضای هیات نظارت بر نشر کتاب در جلسات آن در حوزه سیاستگذاری و نظارت کتاب‌ها با سرعت بیشتر از پیش قدم برداریم.

صالحی با اشاره به تنظیم پیش‌نویس جدید آیین‌نامه اجرایی نظارت بر نشر کتاب از اعضای این هیات خواست تا با دقت و نکته‌بینی نظرات و پیشنهادات خود را در این‌باره ارائه دهند.

در بخش دیگری از این جلسه علی شجاعی صائین - مدیر کل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی - گزارشی از عملکرد سه‌ماهه دفتر توسعه کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه داد و گفت: تمام تلاش و تمرکز دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی بر متن و محتوای کتاب‌های دریافت‌شده برای صدور مجوز نشر است و هیچ‌گونه توجهی به مطالبات غیرقانونی در این دفتر نمی‌شود.

او ادامه داد: حداکثر تلاش کارشناسان و کارکنان دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی ایجاد تفاهم و مساعدت با ناشران و پدیدآورندگان آثار است.

در ادامه جلسه، پیش‌نویس آیین‌نامه اجرایی هیات نظارت بر نشر کتاب‌ها مطرح شد و برخی اعضا پیشنهادات خود را درباره پیش‌نویس جدید آیین‌نامه اجرایی هیات نظارت بر نشر کتاب‌ها ارائه دادند و آیین‌نامه به تصویب رسید.

همچنین مقرر شد این جلسه هر ماه به صورت مستمر و با حضور اعضای آن برگزار شود و ضمنا کمیته تخصصی مرکب از هفت نفر از اعضای هیات هر دو هفته یک بار جلسه داشته باشند و جلسات فوق به تشخیص دبیرخانه هیات برگزار شود.

در پایان جلسه، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی راد به عنوان رییس جلسه هیات نظارت و عماد افروغ به عنوان نایب‌رییس انتخاب شدند.

اعضای هیات نظارت بر نشر کتاب‌های بزرگسال احمد واعظی، سیدمهدی شجاعی، محمدعلی مهدوی راد، محمدتقی سبحانی، رضا مختاری , علیرضا اعرافی، محمد گلزاری، عماد افروغ، علیرضا صدرا، صادق آئینه‌وند، محسن مومنی و علی معلم دامغانی و اعضای هیات نظارت بر کتاب کودک و نوجوان حسین کچوئیان، محمود آذربایجانی، مهدی خاموشی و فریبا علاسوند هستند.

انتهای پیام


3540695
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس رسانه ملی با جمعی از شاعران و نویسندگان کشور دیدار کرد و توجه به اعتلای فرهنگ غنی ایران را در زمره رئوس برنامه‌های تحولی صداوسیما برشمرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» هشتمین روز از نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با بالاترین حجم از استقبال مردم نسبت به روز‌های گذشته مواجه بود و فعالیت بخش بین‌الملل نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به اتمام رسید.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام یعقوبی گیلانی گفت: حضرت محمّد مصطفی (ص) الگو و شاخصه‌ی اصلی انسان قرآنی است که همه زندگی ایشان را قرآن کریم فرا گرفته است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» ستاد خدمات سفر در سه اطلاعیه اسامی استان‌های دارای آمادگی برای میزبانی از مسافران نوروزی در موج دوم سفر‌های نوروزی را اعلام کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه از حضور ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار زائر طی نوروز ۱۴۰۳ در بقاع متبرکه خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مراسم تجلیل از خادمان قرآنی به رسم هر ساله در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با حضور رئیس جمهور شنبه در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجموعه نمایشی «اعتبار» با هنرنمایی رضا توکلی، نیما شاهرخ شاهی، افسانه ناصری، غلامرضا اوصانلو از جمعه ساعت ۱۹ پخش و روز بعد ساعت ۱۰:۴۰ بازپخش می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یکی از آن مساجدی که به دستور امام زمان (عجّ) ساخته شده، مسجد مقدس جمکران است که دارای اهمیت و جایگاهی بزرگ در میان مردم است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دختر سعید راد بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون، آخرین وضعیت این هنرمند در بیمارستان را تشریح کرد و از ادامه بستری او در بیمارستان خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام حسینی نیشابوری گفت: دشمنان اصرار دارند بگویند قرآن اولویت جمهوری اسلامی و مردم ایران نیست.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است