بین‌الملل 18:14 - 13 خرداد 1402
اوکراین طرح صلح مطرح شده از سوی وزیر دفاع اندونزی را رد کرد و آن را شبیه طرح روس‌ها خواند و بر موضع کی‌یف مبنی بر عقب‌نشینی نیروهای روسیه از مناطق تحت کنترلش در اوکراین تاکید کرد.

اوکراین طرح صلح اندونزی را رد کرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزیر دفاع اندونزی شنبه (سوم ژوئن) طرحی را برای پایان جنگ اوکراین پیشنهاد کرد و در آن خواستار ایجاد منطقه غیرنظامی و همه‌پرسی سازمان ملل در آنچه «منطقه مورد مناقشه» خواند، شد. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، «اولگ نیکولنکو» سخنگوی وزارت خارجه اوکراین این طرح را رد کرد و موضع کی‌یف مبنی بر این که روسیه باید نیروهایش را از اوکراین خارج کند، تکرار کرد. 

«پرابوو سوبیانتو» وزیر دفاع اندونزی از مقامات نظامی و دفاعی سراسر جهان که در نشست دفاعی گفت‌وگوی «شانگری-لا» در سنگاپور گرد هم آمده‌اند خواست با انتشار بیانیه‌ای خواستار توقف درگیری‌ها شوند. 

او پیشنهاد طرح چندبندی شامل آتش‌بس و ایجاد منطقه غیرنظامی با عقب‌نشینی ۱۵ کیلومتری از موقعیت هر یک از طرفین در خط مقدم را پیشنهاد کرد. بر اساس طرح او، منطقه غیرنظامی باید توسط یک نیروی حافظ صلح مستقر شده از سوی سازمان ملل حفظ و بر آن نظارت شود و افزود رفراندوم سازمان ملل باید برای تعیین عینی خواسته اکثریت ساکنان مناطق مختلف مورد مناقشه برگزار شود. 

سوبیانتو گفت: پیشنهاد می‌کنم گفت‌وگوی شانگری-لا در اعلامیه داوطلبانه از اوکراین و روسیه بخواهد فوراً مذاکرات برای صلح را آغاز کنند. 

سخنگوی وزارت خارجه اوکراین در واکنش به سخنان وزیر دفاع اندونزی گفت روسیه با اشغال اراضی اوکراینی مرتکب تجاوز شده و هر پیشنهاد آتش‌بس به آن اجازه سازماندهی مجدد و تقویت می‌دهد. 

وی گفت با بیان این که منطقه مورد مناقشه بین اوکراین و فدراسیون روسیه برای برگزاری رفراندم در آن وجود ندارد، مدعی شد: در سرزمین‌های اشغال شده، ارتش روسیه مرتکی جرایم جنگی جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی می‌شود. روسیه اکنون می‌کوشد تا از هر طریقی ضدحمله اوکراین را مختل کند. 

وزیر دفاع اوکراین هم طرح پیشنهادی اندونزی را که به طور خلاصه شامل «توقف فوری خصومت‌ها»، آتش‌بس «در مواضع فعلی» و منطقه غیرنظامی که توسط ناظران و نیروهای صلح‌بان سازمان ملل تضمین می‌شود را رد کرد و آن را پیشنهادی عجیب خواند. 

«اولکسی رزنیکوف» در سخنان خود در نشست دفاعی گفتگوی شانگری-لا در سنگاپو گفت: شبیه طرح روسیه به نظر می‌رسد. نیاز به میانجی که با این طرح عجیب به سراغ ما بیاد نداریم. 

پیشنهاد اندونزی بعد از سفر «جوکو ویدودو» رئیس‌جمهور این کشور به مسکو و کی‌یف در سال گذشته مطرح شده که در این دو پایتخت پیشنهاد میانجیگری بین مقامات دو کشور و ازسرگیری مذاکرات صلح را مطرح کرد. او در آن زمان رئیس گروه ۲۰ اقتصاد بزرگ جهان بود. 

پیش‌تر چین هم طرحی ۱۲ بندی را برای حل‌وفصل بحران اوکراین پیشنهاد داد که طرف‌های غربی از آن استقبال نکردند. این طرح شامل درخواست برای کاهش تنش‌ها در گام اول است. 

«لی هوی» نماینده چین در امور اوراسیا که همچنین نماینده پکن در تلاش‌ برای پایان دادن به جنگ اوکراین است، جمعه از دولت‌های دیگر خواست «ارسال تسلیحات به میدان جنگ را متوقف کنند» و مذاکرات صلح برگزار کنند. 

کرملین خوستار آن است که کی‌یف حاکمیت روسیه را بر شبه‌جزیره کریمه به رسمیت بشناسد و همچنین الحاق مناطق دونتسک، خرسون، لوهانسک و زاپروژیا به روسیه را بپذیرد. اوکراین این درخواست‌ها را رد کرده و همچنین هر گونه مذاکره را تا زمانی که روسیه نیروهایش از همه مناطق اوکراین را عقب بکشد، رد کرده است. 

پایان پیام/ 


11907230
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» عملیات وعده صادق ایران در پاسخ به تجاوزگری اسرائیل در دمشق، واکنش‌های جهانی را برانگیخته و صد‌ها رسانه و کارشناس آن را پیروزی کشورمان دانستند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس‌جمهور ونزوئلا اعلام کرد که اگر نخست وزیر دیوانه رژیم صهیونیستی به دنبال تشدید تنش علیه ایران باشد، جنگ جهانی سوم شروع خواهد شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس‌جمهور ونزوئلا اعلام کرد که اگر نخست وزیر دیوانه رژیم صهیونیستی به دنبال تشدید تنش علیه ایران باشد، جنگ جهانی سوم شروع خواهد شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» اتحادیه آلبا با ابراز نگرانی عمیق نسبت به تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه، وضعیت کنونی را ناشی از سکوت شورای امنیت سازمان دانست.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر خارجه کوبا بامداد سه‌شنبه هشدار داد که تداوم حملات ائتلاف غربی به یمن می‌تواند باعث تشدید درگیری در منطقه غرب آسیا بشود.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در تداوم یاوه گویی‌های خود علیه ایران، خواستار اتحاد جامعه جهانی برای مقابله با تهران شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر خارجه اردن درباره رهگیری تعدادی از پهپاد‌های ایران در عملیات «وعده صادق» گفت با هرچیزی که وارد آسمان ما شود، مقابله می‌کنیم.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصریح کرد مدرکی درباره ساخت سلاح اتمی در ایران نیست و تنش‌های اخیر تاثیری بر کار بازرسان در این کشور نداشته است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» تحلیلگر مسائل جهان عرب عنوان کرد تهدید اسرائیل علیه ایران جنگ روانی است و صهیونیست‌ها توانایی دفاع از خود در برابر ایرانی‌ها را ندارند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» بهای طلای سیاه در بازار جهانی شاهد اندکی کاهش بود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است