بین‌الملل 11:19 - 06 خرداد 1396
12 سند در نشست نخست وزیران اتحادیه کشورهای همسود در «قازان» روسیه به امضا رسید.

امضای 12 سند همکاری ماحصل نشست نخست وزیران همسود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، نشست نخست وزیران اتحادیه کشورهای مستقل همسود عصر روز گذشته در «قازان» روسیه برگزار شد.

در این نشست هئیت قرقیزستان به سرپرستی «سارانبای جین بیک اف» نخست وزیر این کشور شرکت داشت.

در این نشست 12 سند همکاری از جمله، برنامه اقدامات اولیه برای تحقق استراتژی تأمین امنیت حمل و نقل در خاک‌های کشورهای مستقل همسود در سال‌های 2017-2019؛ تعیین حقوق و مزایای اعضا و دبیر کمیسیون کارشناسان؛ برنامه‌ریزی مراسم‌های سال‌های 2017-2020 برای تحقق برنامه بین دولتی در حوزه همکاری‌های نوآورانه کشورهای عضو اتحادیه؛ توافق‌نامه همگرایی روش‌های مدیریت حقوقی، نظارتی، فنی، ارزیابی، انطباق، استانداردسازی و صدور مجوز در حوزه استفاده از انرژی هسته‌ای برای اهداف صلح ‌آمیز.

توافق‌نامه همکاری کشورهای مستقل همسود در آماده کردن و ارتقا توانایی‌های متخصصان در حوزه معماری، نقشه کشی و عمران؛ توافق‌نامه استفاده مشترک از تجربیات حوزه «توکاماک» قزاقستان؛ توافق‌نامه همکاری در مقابله با تولید و توزیع کالاهای تقلبی؛ پروتکل ایجاد تغییرات در توافق‌نامه همکاری در حوزه دفاع حقوقی و دفاع از مالکیت معنوی و راه‌اندازی شورای بین دولتی در این حوزه.

فعال‌سازی برنامه بین دولتی همکاری نو‌آورانه کشورهای همسود تا سال 2020 ؛ برنامه رادیوئی کشورهای مستقل همسود تا سال 2020 ؛ ایجاد تغییرات در توافق‌نامه هماهنگی مبارزه با جنایات سازماندهی شده در خاک کشورهای مستقل همسود؛ تحقق تصمیم شورای سران کشورهای مستقل همسود در 16 سپتامبر سال 2016 مربوط به دادگاه اقتصادی این اتحادیه، به امضا نخست وزیران عضو رسید.

اتحادیه کشورهای مستقل مشترک المنافع پس از فروپاشی شوروی سابق شکل گرفت.

بیانیه تأسیس این اتحادیه در 21 دسامبر 1991 برابر با 20 آذر 1380 در «آلماتی» توسط رهبران آذربایجان، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، مولداوی، روسیه، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان و اوکراین امضا شد.

عضویت گرجستان در این اتحادیه به دنبال تصمیم رسمی رؤسای جمهور کشورهای عضو در 3 دسامبر 1993 برابر با 12 آذر 1382 و به دنبال درخواست «ادوارد شواردنادزه» رئیس جمهور گرجستان در 8 اکتبر 1993 صورت گرفت.


9130573
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» موسسه آمریکایی «استاندارد اند پورز» در تازه‌ترین ارزیابی خود، رتبه اعتباری بلندمدت اسرائیل را از AA- به A+ کاهش داد و چشم‌انداز آتی آن را نیز
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» آمریکا قطعنامه ارائه‌شده به شورای امنیت برای قبول عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» جنبش حزب‌الله لبنان اعلام کرد ضمن ادامه هدف قرار دادن نظامیان صهیونیست در سرزمین‌های اشغالی، موفق شده تلفاتی به آنان وارد کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» بنیامین نتانیاهو خواستار میانجی‌گری وزرای امور خارجه اروپا برای جلوگیری از صدور قرار بازداشت دادگاه لاهه علیه خود و دیگر مقامات این رژیم شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» کاخ سفید می‌گوید که آمریکا و رژیم صهیونیستی مشغول گفتگو در مورد حمله احتمالی این رژیم به شهر رفح در جنوب غزه هستند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نخست وزیر رژیم صهیونیستی اذعان کرد که این رژیم در داخل دچار اختلافات زیادی است، ولی نباید این مسئله را علنی کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا پیشاپیش از رای منفی کشورش در جلسه شورای امنیت خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یک رسانه رژیم صهیونیستی پنجشنبه شب گزارش داد که ارتش آمریکا هزاران موشک را پس از حمله ایران به اسرائیل ارسال کرده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس‌جمهور آمریکا در بیانیه‌ای در خصوص تحریم‌های جدید علیه کشورمان، به گستردگی مقیاس حمله ایران علیه اسرائیل اذعان کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه الجزایر تأکید کرد که زمان عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد فرا رسیده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است