وبگردی 09:57 - 06 مرداد 1393
برای امریکایی که می توانند با اهرمهای اقتصادی و سیاسی و اطلاعاتی بر منطقه نظارت کنند، و هر روز با ایجاد شرایطی مسلمانان را از اقوام و طوایف به جان هم بیندازند، صرفه ندارد که نیروی نظامی خود را نگاه دارند. اکنون شعار آنها این است که ز هر طرف کشته شود به نفع امریکاست! بنابر این، شعار این است: ای مسلمانان! شما یکدیگر را قتل عام کنید که جان ما در امان است.

سیاست امریکا در وادار کردن مسلمانان به کشتار یکدیگر

استراتژی امریکا برای خروج نیروهایش از عراق و سپس افغانستان، بر این اساس است که چرا امریکا باید هزینه انسانی جنگی را بدهد که یکی از بدترین آثار آن کشته شدن نیروهای انسانی او و دیگر کشورهای غربی است، در حالی که بدون آن نیز می توان سیاست نفوذ در منطقه را پیش برد.

سوال آنان برای این سیاست این بود که آیا ممکن است بدون حضور امریکایی ها این جنگ را به پیش برد؟ پاسخ این امر برای آنها مثبت بود، چون پرداخت هر نوع هزینه مالی، هرچه قدر زیاد، قابل مقایسه با هزینه های انسانی نیست.

مهم این بود که با توجه به پتانسیل نیروهایی که در منطقه با امریکا درگیر هستند، از یمن گرفته تا افغانستان و از آنجا تا عراق، روشن بود که این جنگ به این زودی ها پایانی نخواهد داشت. دلیل آن هم این است که معارضین دو طرف در نبرد با یکدیگر، بسیار نیرومند بوده و برای مثال همین اتفاقی که در حال حاضر در سه کشور سوریه، عراق و افغانستان در جریان است، برای سالها ادامه خواهد یافت. در این وضعیت هیچ کدام از نیروهای دو طرف کاملا مضحمل نخواهند شد، و این نبردها می تواند تا مدتهای مدید ادامه یابد.

در چنین شرایطی، امریکا، با بیرون کشیدن نیروهای خود، از منطقه و تنها با انجام اقدامات سیاسی و دیپلماتیک، مشاوره های نظامی، دادن اطلاعات و اموری از این قبیل در منطقه حضر خواهد داشت و سیاست های خود را پیش خواهد برد.

اگر هم روزی روزگاری اوضاع خیلی سخت شد، بمباران های هوایی که نقش قاطعی در زمینگیر کردن ـ نه لزوما نابودی یک طرف ـ دارد، بکار گرفته خواهد شد.

در این صورت، آنچه در منطقه باقی می ماند، نیروهای محلی است که معارض یکدیگر بوده و ممکن است تا دهها سال با یکدیگر در نبرد باشند.

در شرایط جدید فرض بر این است که در عراق، دو گروه موجود از عهده یکدیگر برنخواهند آمد، ضمن آن که یکدیگر را قتل عام خواهند کرد. در سوریه نیز همین وضع تثبیت شده و جز در شرایط استثنایی، وضعیت موجود حفظ خواهد شد. در افغانستان نیز ماجرا به همین شکل است. بدین ترتیب در هر سه کشور، بخشی از منطقه در اختیار یک گروه و بخشی هم که مرکزیت سیاسی و پذیرفته شده دارد، و لو به طور نسبی، در اختیار دولت های ضعیف باقی خواهد ماند. ماجرای یمن نیز به همین قرار است، چنان که در برخی از کشورهای افریقایی درگیر در ماجرا مانند لیبی و صومالی.

بنابرین، مهم ترین هدف امریکا، نجات نیروهای غربی از دستبرد گروه هایی است که به خصوص روی کشتن امریکایی ها و غربی ها حساسیت دارند، چنان که امروزه روز، طالبان، عمده هدف های خود را از نیروهای خارجی انتخاب می کنند، و در نهایت نیروهای اصلی پلیس یا دولتی را هدف قرار می دهند. وقتی امریکایی ها از منطقه خارج شوند، یکی از مهم ترین هدف های طالبان و القاعده ، از بین خواهد رفت و در صورتی که بخواهند بمانند، فقط می توانند خودی ها را که غیر خودی تلقی می کنند، بکشند.

در عراق، زمانی نیروهای زرقاوی و دیگر گروه، همزمان سنی های طرفدار دولت، شیعیان و امریکایی ها و غربی ها را می کشتند، اما اکنون داعش و نیروهای جهادی سنی، کدام امریکایی را می خواهند بکشند؟‌ چرا که با خروج امریکایی ها و دیگر غربی ها، دیگر کسی از کفار نمانده که داعش دنبال کشتنش باشد، تنها می ماند که از نیروهای دولتی، سنی ها و عشایر و کردها و نیز شیعیان بکشد.

در طرح جدید امریکایی ها، آنان ضمن نظارت از دور، فشار روی دولت های منطقه، و استفاده از اهرمهای اقتصادی و اطلاعاتی، و نیروهای محلی که هوادارشان هستند، خود را از این معرکه بیرون آورده و عربها و ایرانی ها و افغانها را به جان هم انداخته اند. در این صورت، هرچه از آنها کشته شود، به نفع امریکاست و ضمن آن که از نظر نظامی به تدریج تحلیل می روند و دیگر نمی توانند شکل های بلند برای مبارزه با امریکایی ها بدهند، چیزی که زمانی القاعده و نیروهای جهادی هدف اولشان بود، بزرگترین بدنامی را به نام اسلام و عرب برای غرب به ارمغان خواهند آورد و افکار آن کشورها را که نهایت اهمیت را برای دولت هایشان دارد، هدایت خواهند کرد.

در این شرایط، حتی آنها برای مسلمانانی که در غرب زندگی کرده و با شعارهای موجود خود را به سوریه و عراق می رسانند تا در نبردها شرکت کنند، محدودیت ایجاد نکرده و به این ترتیب، نیروهای القاعده ای و افراطی غرب را هم در این صحنه ها به کشتن می دهند.

بنابرین شعار امریکایی ها این خواهد بود که «زهر طرف کشته شود به نفع امریکاست».


4344845
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار وبگردی

وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» کبد مسئول جریان روان احساسات، انرژی و خون است هنگامی که کبد به درستی کار می‌کند، احساسات متعادل می‌شوند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» تعیین مرزهای سالم در روابط چیزی است که اکثر ما هنگام بزرگ شدن آن را یاد نگرفته ایم.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» شکست سخت نظامی صهیونیست‌ها در برابر ایران در شرایطی رقم خورد که به اذعان فرماندهان نظامی کشورمان در این عملیات نسل دوم و سوم توانمندی موشکی ایران به کار گیری شد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» در گفتگو با حجت الاسلام سیدعلی بطحائی، فرقه‌شناس و پژوهشگر جریان‌های اسلامی معاصر راهبرد‌های فرا راه آینده جبهه نرم فرهنگی بررسی شد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» نگهداری اشتباه از پیاز و سیر باعث جوانه زدن آنها می‌شود، از این رو برای جلوگیری از این مساله باید روش‌های صحیح برای نگهداری آنها به کار ببرید.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» مروری بر زندگی جهادی سردار شهید سیدمحمد حجازی در کلام هم رزمانش را از نظر می‌گذرانید.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» وقتی شما اصرار دارید در ۵ فرد متولد یک ماه، خصوصیات مشترکی پیدا کنید، درنهایت موفق می‌شوید. چون شما فقط دنبال نقطه اشتراک در آنها می‌گردید.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» زنان به‌واسطه مادری کردن و مادر بودن، نیاز به حمایت‌های بیشتری از آنچه امروز در حال اجراست، دارند تا بتوانند دوباره خوشحالی واقعی و وجودی خودشان را ابراز کنند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» دکتر خالد شوکت، سیاستمدار و سخنگوی سابق دولت تونس به بیان نکاتی درباره عملیات وعده صادق پرداخت.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» دور جدید اعتراضات علیه جنگ غزه در آمریکا که از دانشگاه کلمبیا آغاز شده بود، گسترش یافته و سایر دانشگاه‌های معتبر آمریکا را نیز در بر گرفته است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است