اجتماعی 10:25 - 11 بهمن 1393
قصرشیرین - ایرنا - دهه فجر سرآغاز طلوع اسلام، خاستگاه ارزش های اسلامی و مقطع رهایی ملت ایران از چنگال ظالمان و اهریمنان است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، فجر سوگند همیشه پایدار خداوندگار است که نویدبخش پگاه روشن پیروزی است و در افق پیکار و مبارزه امت ما همواره می درخشد.



دهه فجر، میقات 10 روزه یاران آفتاب است که پیش پای او فرشی از حضور گستردند و از مهرورزی مهرآباد تا طراوت بهشت زهرا را به استقبال او پیوند زدند.



دهه فجر، سرود حنجره های شب شکن شقایق هاست که دیواره بیست و پنج قرن، سلطنت شاهنشاهی را فرو ریخت و ترانه آزادی سر دادند.



با ورود امام خمینی (ره) به صحنه داخلی کشور در سال 57، انقلاب طراوت دیگری یافت و برگ و باری پیدا کرد و ثمربخش شد.



دهه مبارکه فجر، یادآور طلوع خورشید پیروزی ملت مبارز ایران علیه نظام دیکتاتوری پهلوی است و یادواره نغمه های سرخ و جاودانی ملتی که چکامه بلند فریاد را در سایه ایمان سرودند و دنیای استکبار را تکان دادند، دیواره محکم حکومت شاهنشاهی را فرو ریختند و نظام جدیدی در عرصه اجتماعی و سیاسی براساس معیارهای توحیدی و آموزه های اسلامی در جامعه بر پا ساختند.



در دهه فجر، اسلام تولدی دوباره یافت و این دهه در تاریخ ایران نقطه ای تعیین کننده و بی مانند به شمار می رود.



تا قبل از انقلاب اسلامی، در ایران نظام اسلامی وجود نداشت و رابطه پادشاهان با مردم رابطه 'غالب و مغلوب' و ' سلطان و رعیت' بود و پادشاهان احساس می کردند که فاتحینی هستند که بر مردم غلبه یافته اند و حضرت امام رضوان الله تعالی علیه این سلسله معیوب را قطع کردند و نقطه عطفی در تاریخ ایران به وجود آوردند.



در بهمن ماه 1357 خورشیدی، تحولی بزرگ و شگرف و از دیدگاه امام امت ،'معجزه الهی' در تاریخ ایران، جهان اسلام و حتی جهان بشریت رخ داد که همه اندیشمندان و تحلیلگران علوم سیاسی، تاریخ نگاران و سیاستمداران دنیا را به شگفتی واداشت.



تاکنون در باره اهمیت وقوع انقلاب اسلامی پژوهش های فراوانی انجام شده و هرکس به فراخور دانش و توان فکری خود در این باره سخن گفته است، ولی مهمترین نکته در این انقلاب، پیروزی مکتب، ایدئولوژی و فرهنگ اسلام در تمام جنبه های ایدئولوژیکی، سیاسی و فرهنگی بود و در یک کلام باید گفت این انقلاب، انقلاب اسلامی بود.



به طور کلی پیامدها و دستاوردهای داخلی انقلاب اسلامی را می توان در چهار محور سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و نظامی بررسی کرد.



سرنگونی نظام پادشاهی از جمله مهمترین دستاورد سیاسی انقلاب اسلامی در عرصه داخلی بود، بیست و پنج قرن حاکمیت نظام شاهنشاهی بر ایران، معیارهایی را بر این کشور حاکم ساخته بود که در هیچ یک از آنها، سعادت، عزت و سربلندی ملت جایی نداشت و در فرهنگ مردم، نظام شاهنشاهی با زور، زر، تزویر، فساد، حق کشی و بی عدالتی و در یک کلام، ضد ارزش ها مترادف بود که هر یک از آنها برای به تباهی کشاندن سرنوشت یک ملت، کافی است.



انقلاب اسلامی، حاکمیت اسلام و ارزش های اسلامی را در قالب نظام جمهوری اسلامی پدید آورد و با تبلور یافتن جنبه های سیاسی احکام اسلام در قانون اساسی، دگرگونی های کلی در اصول، جهت گیری ها و سیاست های داخلی و بین المللی کشور رخ داد.



شکل گیری نظام مبتنی بر ولایت فقیه، افزایش نقش مردم در تعیین سرنوشت خود با گسترش آزادی های سیاسی در جامعه و افزایش آگاهی و بینش سیاسی مردم از دیگر دستاوردهای انقلاب اسلامی در عرصه داخلی است.



با پیروزی انقلاب اسلامی، افزایش آگاهی ها و تقویت بینش سیاسی مردم بعنوان اصلی مهم در قانون اساسی جمهوری اسلامی، سرلوحه برنامه ریزی های کشور قرار گرفت و بدین ترتیب مردم به منزله صاحبان اصلی انقلاب و ولی نعمت نظام، با ایده ها و آرمان های خود به یاری حکومت اسلامی شتافتند.



یکی دیگر از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی، استقلال سیاسی در کشوری است که به گواه تاریخ، دست کم در دوران معاصر همواره زیرنفوذ قدرت های استعماری و بیگانه بوده است.



آرمان استقلال طلبی مردم در زمان انقلاب در شعار 'نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی' تبلور و نمود عینی یافت و این مهم پس از پیروزی انقلاب اسلامی در کلام امام خمینی و متن قانون اساسی نمودار شد.



انقلاب اسلامی که در درجه نخست یک انقلاب فرهنگی بود، با تعمیم خود باوری فرهنگی و گسترش شعایر دینی، زمینه را برای تقویت پایه های ایمانی مردم، کاهش بزهکاری، خطاهای اجتماعی و پرورش نسل های خودباور فراهم کرد.



انقلاب اسلامی، با بسیج مردم به پیروزی رسید و با پشتیبانی آنان توانست از جنگ تحمیلی گسترده و تحرک های تجزیه طلبانه، سربلند بیرون آید و با درایت معمار کبیر انقلاب اسلامی و رهبر معظم انقلاب اسلامی جمهوری اسلامی اکنون به یک ثبات و امنیت ملی و همچنین اعتبار بین المللی دست یافته است.



انقلاب اسلامی افزون بر دستاوردهای داخلی، پیامدهای مهمی نیز برای بشر امروز و محرومان جهان به ارمغان آورد که در مسایل راهبردی جهان، بازتاب گسترده ای داشته است.



تجدید حیات اسلام بعنوان نظام سیاسی برتر، ظهور جنبش ها و احزاب اسلامی و اصول گرایی اسلامی و پی ریزی یک قطب قدرت جهانی در دنیای اسلام از جمله دستاوردهای انقلاب اسلامی در عرصه خارجی است.



انقلاب اسلامی از یک سو سبب روی آوردن مردم جهان به دین، رشد گرایش های معنوی و تضعیف اندیشه های مادی گرایانه شد و از سوی دیگر به الگوی مبارزه مردم ستمدیده در برابر زورگویان تبدیل شد.



امام خمینی (ره) می فرمایند:' تاریخ، این نهضت ایران، انقلاب و این فداکاری ملت اسلامی را هیچ گاه فراموش نخواهد کرد الان موج این نهضت شما و انقلاب شما، در عالم رفته و در همه جای دنیا سایه افکن است، تمام وحدت کلمه ای که مبدا پیروزی ما شد، برای خاطر این مجالس عزا و این مجالس سوگواری و این مجالس تبلیغ و ترویج اسلام شد'.



رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز می فرمایند: دهه فجر، تجدید قوای نیروهای انقلابی با تجدید یادها و خاطره های پرشکوه آن روزهاست. دهه فجر گرامیداشت بزرگترین معجزه الهی در این روزگار است. دهه فجر، آن آیینه ای است که خورشید اسلام در آن درخشید و به ما منعکس شد.



بی شک اقشار مختلف مردم ایران اسلامی امسال نیز همانند سال های گذشته گذشته با حضور پرشور در راهپیمایی 22 بهمن یکبار دیگر ثابت خواهند کرد که پای آرمان های انقلاب خود ایستاده اند.



امروز به برکت انقلاب اسلامی شاهد پیشرفت روزافزون کشور در بخش های مختلف هستیم و به همین سبب دشمن از تفکر حاکم بر انقلاب اسلامی هراس دارد.



انقلاب اسلامی ایران برپایه تفکر اسلام ناب محمدی (ص) شکل گرفته است و امروز صدای این انقلاب از مرزهای سیاسی و جغرافیایی کشور عبور کرده و تا انقلاب جهانی حضرت مهدی (عج) این انقلاب ادامه خواهد داشت.ک/4



2501/567



فرزین مدرسی خبرنگار ایرنا

انتهای پیام /*


5738875
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، میانگین شاخص کیفیت هوای پایتخت (۱۰ فروردین) در وضعیت پاک است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: تنها با ارائه تسهیلات و تزریق پول صنعت پویا نمی‌شود بلکه لازمه صنعت و اقتصاد پویا مهارت است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» دختر حمید نوری (شهروند بازداشت‌شده ایرانی توسط سوئد) در پیامی از بازداشت برادرش که برای ملاقات با پدرش به سوئد رفته بود، در آن کشور خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» احدپور گفت: خانه های هلال به عنوان دیده بان اصلی در کنار مردم هستند تا بتوانند گروه های امداد و نجات را از گستردگی میزان حادثه به موقع مطلع کنند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» دبیر شورای ترافیک استان تهران گفت: از ابتدای شروع فعالیت ستاد خدمات سفر تا ۷ فروردین ماه ۳ میلیون و ۲۷۷ هزار و ۴۰۴ حجم تخلفات ناشی از سرعت غیرمجاز در استان ثبت شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» جمعیت هلال احمر با صدور اطلاعیه‌ای از سوی ستاد نوروزی، جزئیات خدمات‌رسانی در این روز‌ها و عملیات‌های امدادی این نهاد را تشریح و استان‌هایی را که بیشترین و شدیدترین تصادفات نوروزی را داشتند، معرفی کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سرهنگ سیدرضا جانشین فرماندهی انتظامی شهرستان ری از اجرای طرح امنیت محله محور پلیس و پاک سازی نقاط جرم خیز، خبر داد و گفت: ۹۰ معتاد متجاهر جمع آوری شدند. 
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا گفت: قاچاق کالا ضربات جبران ناپذیری بر اقتصاد کشور وارد می‌کند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا با تاکید بر اینکه قاچاق کالا ضربات جبران ناپذیری بر اقتصاد کشور وارد می‌کند، افزود: امنیت و احساس امنیت قاچاقچیان کالا را سلب می‌کنیم.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس آگاهی پایتخت از دستگیری یکی از اتباع کشور‌های همسایه به همراه دو مالخر خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است