بین‌الملل 14:52 - 06 اردیبهشت 1397
یک دادگاه ترکیه تعدادی از کارکنان روزنامه اپوزیسیون "جمهوریت" را به اتهام "تروریسم" به حبس محکوم کرد. در این میان سه نفر نیز تبرئه شدند. احکام کارکنان روزنامه جمهوریت سنگین‌تر از آن بود که ناظران پیش‌بینی می‌کردند. دادگاهی در ترکیه احکام حبس بلندمدتی را علیه همکاران این روزنامه صادر کرد.

کارکنان روزنامه جمهوریت به حبس‌های طولانی محکوم شدند

به گزارش ایسنا، به نقل از دویچه وله، دادگاهی در ناحیه سیلیوری استانبول روز چهارشنبه چندین روزنامه‌نگار "جمهوریت" را به حبس‌های طویل‌المدت محکوم کرد. اتهام آنها از جمله "حمایت از سازمان‌های تروریستی" عنوان شده است.

محاکمه ۱۸ همکار این روزنامه منتقد دولت ترکیه از تابستان گذشته تاکنون ادامه داشته است. دادگاه برای هفته جاری نیز چهار جلسه پیش‌بینی کرده بود و قرار بود احکام متهمان فردا (جمعه) صادر شود. اما همه چیز خیلی سریع پیش رفت و نتیجه، حبس‌های طولانی برای گردانندگان اصلی این روزنامه پرسابقه بود.

مراد صابونچی سردبیر، آیدین انگین مدیر موقت و احمد شیک روزنامه‌نگار کاوشگر این روزنامه، به شش تا هفت و نیم سال زندان محکوم شدند. حکم آکین آتالای، ناشر جمهوریت نیز هشت سال و ۴۵ روز حبس اعلام شد. در این میان سه تن تبرئه و بقیه کارکنان جمهوریت به حبس‌های کوتاه‌مدت محکوم شدند. آتالای تنها فرد از میان ۱۸ متهمی بود که تا پیش از صدور حکم در زندان به سر می‌بُرد. با صدور حکم، بازداشت موقت ناشر جمهوریت لغو می‌شود و ۱۴ نفر دیگر نیز تا رسیدگی به تقاضای فرجام به طور مشروط آزاد خواهند بود.

محاکمه غیابی سردبیر پیشین

وکلای کارکنان روزنامه جمهوریت حکم دادگاه را غیرعادلانه دانسته‌اند. دادگاه به پرونده سردبیر پیشین جمهوریت، جان دوندار نیز در غیاب او پرداخت. دوندار از بیم بازداشت به آلمان گریخته و متهم به "افشای اسرار حکومتی" است. دادستانی ترکیه تقاضای هفت و نیم تا ۱۵ سال زندان برای او کرده است.

ناظران دادگاه انتظار احکام سبک‌تری را داشتند. دادگاه اما ۱۳ تن از کارکنان روزنامه جمهوریت را در اتهام "حمایت از گروه‌های تروریستی، بدون عضویت در آنها" محکوم شناخت. منظور دادگاه از این گروه‌ها، از جمله حزب کارگران کردستان (پ‌.ک‌.ک) و نیز جنبش گولن است که دولت ترکیه کودتای نافرجام تابستان ۲۰۱۶ را به آن نسبت می‌دهد.

شمار زیادی از حامیان روزنامه‌نگاران در صحن دادگاه، با وجود صدور احکام سنگین برای آنها، برای کارکنان "جمهوریت" کف زدند. خود روزنامه‌نگاران نیز با حکم دادگاه با خونسردی و آرامش روبه‌رو شدند، اما سپس به تندی واکنش نشان دادند. احمد شیک در توییتر نوشت: «تاکنون هیچ دیکتاتوری پیروزمند جنگی نبوده که هدفش بستن دهان حق‌طلبان است. ما پیروز خواهیم شد».

یکی از وکلای روزنامه‌نگاران در آخرین دفاعیه خود از موکلانش گفت که دادگاه هیچ سندی را مبنی بر محکومیت آنان ارائه نکرده است. به گفته او، روزنامه‌نگاران جمهوریت در واقع متهم شده‌اند که به حرفه و وظیفه‌شان به عنوان روزنامه‌نگار عمل کرده‌اند و وجود "جمهوریت" خود به‌تنهایی جرم تلقی شده است.

مردا صابونچی، سردبیر "جمهوریت"، در گفت‌وگو با دویچه وله، دادگاه خود و همکارانش را به "شمشیر داموکلس" تشبیه کرد که روی سر روزنامه‌نگاری در ترکیه قرار داده شده است. صابونچی تأکید کرد که احکام سنگین حبس، او و همکاران‌اش را از انجام شجاعانه حرفه‌شان بازنخواهد داشت.

سردبیر "جمهوریت، چند روز پیش نیز گفته بود که می‌خواهند آنها را مرعوب و صدایشان را خفه کنند. او و همکارانش قصد دارند علاوه بر فعالیت بیشتر در عرصه خبررسانی در اینترنت، وبسایت انگلیسی روزنامه را نیز گسترش دهند. روزنامه جمهوریت یکی از معدود روزنامه‌های انتقادی ترکیه محسوب می‌شود.

انتهای پیام


9759074
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر امور خارجه بلاروس در سفر به کره شمالی از امضای توافق‌های اقتصادی و فرهنگی بین دو کشور خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» انتخابات پارلمانی هند که به عنوان طولانی‌ترین انتخابات جهان شناخته می‌شود از امروز جمعه آغاز شده و قرار است تا ماه ژوئن ادامه داشته باشد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» جنبش حماس وتوی عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را به شدت محکوم کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» فرانسه با اعلام اینکه در رهگیری تعدادی از پهپاد‌ها و موشک‌های ایران علیه رژیم صهیونیستی در آسمان اردن در عملیات تنبیهی «وعده صادق» نقش داشته است، اعلام کرد که این اقدام به درخواست امان انجام شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» موسسه آمریکایی «استاندارد اند پورز» در تازه‌ترین ارزیابی خود، رتبه اعتباری بلندمدت اسرائیل را از AA- به A+ کاهش داد و چشم‌انداز آتی آن را نیز
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» آمریکا قطعنامه ارائه‌شده به شورای امنیت برای قبول عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» جنبش حزب‌الله لبنان اعلام کرد ضمن ادامه هدف قرار دادن نظامیان صهیونیست در سرزمین‌های اشغالی، موفق شده تلفاتی به آنان وارد کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» بنیامین نتانیاهو خواستار میانجی‌گری وزرای امور خارجه اروپا برای جلوگیری از صدور قرار بازداشت دادگاه لاهه علیه خود و دیگر مقامات این رژیم شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» کاخ سفید می‌گوید که آمریکا و رژیم صهیونیستی مشغول گفتگو در مورد حمله احتمالی این رژیم به شهر رفح در جنوب غزه هستند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نخست وزیر رژیم صهیونیستی اذعان کرد که این رژیم در داخل دچار اختلافات زیادی است، ولی نباید این مسئله را علنی کند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است