استانی 21:12 - 05 اسفند 1398

پالایشگاه محصولات زایمانی راه‌اندازی می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی ضرابی عصر دوشنبه در نشست مطبوعاتی در بوشهر اظهار داشت: به دلیل سرعت انتقال ویروس کرونا و ماندگاری آن روی سطوح مختلف، نگرانی و وحشت و دلواپسی‌های مختلفی را در جامعه ایجاد کرده است اما نکته مهم این است که ترس و وحشت هیچ کاربردی ندارد.

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان با اشاره به اینکه باید با رعایت دستورات و نکات ایمنی، شستشوی منظم و موارد بهداشت فردی تلاش کرد تا این بیماری مهار کرد افزود: به دلیل اینکه سلول‌های بنیادی در ایمن‌سازی و ترمیم بافت کاربرد زیادی دارند در کشور چین از همین ویژگی برای این ویروس استفاده کرده‌اند که تا امروز نتایج آن تا حد زیادی توانسته مؤثر باشد.

این مسئول با اشاره به اینکه در موقعیت حاضر که کشور ایران در مواجهه با این بیماری در شرایط جنگی به سر می‌برد شاید نتوان مسئولان را متقاعد به ورود به این کار آزمایی بالینی کرد اما امکان این کار وجود دارد بیان کرد: تلاش داریم طی تعامل با وزارت بهداشت این کار را در کشور انجام دهیم تا از سلول‌های بنیادی برای کمک به این بیماران استفاده کنیم.

وی تأکید کرد: با توجه به اینکه در کشور بیماران مبتلابه کرونا داریم و در صورت عدم کنترل صحیح ممکن است به سمت شرایط وخیم‌تری نیز برود، استفاده از سلول‌های بنیادی می‌تواند بسیار سودمند باشد، ما سلول‌های بنیادی را در اختیار داریم و می‌توان چنین کاری را در کشور انجام داد.

ضرابی اظهار کرد: کرونا ویروس یک سرماخوردگی است که در ۸۰ درصد موارد حتی می‌تواند بدون علامت و یا با علائم مختصری همچون آبریزش بینی باشد. این بیماری در ۲۰ درصد موارد علائم دارد که البته قابل‌درمان است اما در بیماران دارای نقص سیستم ایمنی ممکن است دارای عوارض بیشتری باشد.

وی با بیان اینکه انتقال ویروس از طریق مخاط چشم و گوش دهان و بینی انجام می‌شود، عنوان کرد: مهم‌ترین راه جلوگیری و دشمن ویروس کرونا پیشگیری بوده و مشکل اصلی آن نیز ماندگاری زیاد آن بر روی سطوح است، بنابراین پیشگیری مهم‌ترین راه‌حل است.

مدیرعامل شرکت بن یاخته‌های رویان خاطرنشان کرد: ویروس کرونا هیچ مقاومتی نسبت به مواد شوینده و ضدعفونی دارای الکل ندارد، همچنین با آغاز فصل گرما تجمع ویروس کمتر خواهد شد.

ضرابی با بیان اینکه پالایشگاه محصولات زایمانی سال آینده راه‌اندازی می‌شود گفت: خونی که در بند ناف و جفت وجود دارد مملو از سلول‌های بنیادی بند ناف است، حجم این خون ۸۰ تا ۲۰۰ سی‌سی است.

ذخیره‌سازی ۱۲۷ هزار نمونه خون‌بند ناف

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان گفت: در بانک خون‌بند ناف هیبرید رویان تابه‌حال ۱۲۷ هزار نمونه خون‌بند ناف ذخیره‌سازی شده که بزرگ‌ترین ذخیره‌سازی در خاورمیانه است.

دانش ذخیره‌سازی خون‌بند ناف در کشور ما کاملاً بومی است

ضرابی با بیان اینکه دانش ذخیره‌سازی خون‌بند ناف در کشور ما کاملاً بومی است و بانک خون‌بند ناف رویان در نقشه جهانی نیز ثبت‌شده است اضافه کرد: سلول‌های بنیادی در خون‌بند ناف سلول‌های خون‌سازی هستند که در بیماری‌های خونی کاربرد دارد، ما برای اغلب بیماری‌های خونی مثل سرطان و تالاسمی می‌توانیم از این خون‌ها استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: بیش از ۴۰۰ کار آزمایی تحقیقاتی برای این سلول‌ها انجام‌شده است که نشان می‌دهد به‌جز بیماری‌های خونی در بعضی از بیماری‌های دیگر در اطفال و بالغین نیز کاربرد دارد، مثلاً در اطفال در بیماری‌هایی مثل اوتیسم و ام‌اس و دیابت و فلج مغزی یا سی پی و همچنین در بالغین در بیماری‌هایی مثل پارکینسون، ام‌اس بیماری‌های قلبی و غیره در حال کار آزمایی بالینی است.

ضرابی بیان کرد: یک کار آزمایی بالینی در فاز اول آن ۱۲۰ کودک ۴ تا ۱۴ ساله از سلول‌های بنیادین خون‌بند ناف برای بهبود فلج مغزی آن‌ها استفاده شد و شاهد بهبود تکلم بینایی و حرکت در این بیماران بودیم.

وی با بیان اینکه بعد از تولد نوزاد ضمائم زایمان شامل خون‌بند ناف، بافت بند ناف، جفت پرده جنینی، مایع جنینی را به‌عنوان زباله دور می‌ریزیم که هریک از این محصولات را می‌توان در حوزه سلامت از آن‌ها استفاده کرد گفت: قصد داریم پالایشگاه محصولات زایمانی را در سال آینده راه‌اندازی کنیم به این امید که بتوانیم از تمام این ضمائم استفاده کنیم.

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان با بیان اینکه از پرده جنینی می‌شود به‌عنوان یک پانسمان در زخم‌های دیابتی و جراحی‌های قرنیه استفاده کرد گفت: مایع جنینی فاکتورهای رشد بسیار خوبی دارد که در کشورهای دیگر از آن یک پروتئین برای وسایل آرایشی و بهداشتی تولید می‌کنند و مورداستفاده قرار می‌دهند.

وی تصریح کرد: در خصوص ویروس کرونا کشور چین به‌عنوان اولین کشور مبتلابه این بیماری، در اول فوریه سال ۲۰۲۰ طرح تحقیقاتی برای بیماران مبتلابه عوارض ریوی انجام شد، این کار آزمایی بالینی در چین توسط متوسط ۵ تا ۶ مرکز انجام شد.

ضرابی بیان کرد: در این کار آزمایی ۴۰ بیمار مورد آزمایش قرار گرفت و در نتیجه‌ای که تا دیروز اعلام شد عوارض ریوی این افراد رو به بهبودی است، امیدواریم ما نیز بتوانیم به‌عنوان دومین کشور در صورت صلاح‌دید وزارت بهداشت این کار را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه از ۵۰۰ نمونه سلول‌های بنیادین خون‌بند ناف در استان بوشهر جمع‌آوری‌شده است گفت: هر خانواده اگر بخواهد ذخیره‌سازی انجام دهد در زمان اخذ نمونه ۳۰ میلیون ریال هزینه و برای نگهداری آن در آزمایشگاه ساده یک‌میلیون ۶۰۰ هزار ریال باید پرداخت کند.

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان با بیان اینکه این نمونه‌ها خصوصی هستند و متعلق به هر خانواده هستند افزود: خوشبختانه از این نمونه‌ها تابه‌حال نیاز پیدا نکردیم و آنچه نیاز هم پیداکرده‌ایم عمدتاً برای خواهر و برادر بوده و کسانی که فرد سرطانی در خانواده داشتند.

وی با اشاره به اینکه از ذخیره خون‌بند ناف نزدیک به ۳۰ درصد پیوند خونی و ۵۰ درصد پیوند برای سی پی و دو مورد هم اوتیسم تابه‌حال استفاده کرده‌ایم اضافه کرد: شاید نزدیک به بیش از ۱۰۰ مورد از افرادی که مراجعه کرده‌اند به بانک خون نمونه منطبق پیدا نکردیم و در صف انتظار هستند.

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان خاطرنشان کرد: ما در استان‌ها تجهیزات خاصی نداریم و عمدتاً تجهیزات جمع‌آوری نمونه‌ها هستند که برای آن‌ها فراهم‌شده است؛ در تهران خوشبختانه سعی کردیم تا سال آینده تا دو برابر ذخایر خود را افزایش دهیم ما تابه‌حال ۱۲۵ تا ۱۲۷ هزار نمونه داریم که ان‌شاءالله تا سال آینده به دو برابر این ظرفیت افزایش پیدا خواهد کرد.


10411887
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است