علمی فناوری 09:32 - 30 دی 1398
کتاب کاربردهای نوین نانوفناوری در پزشکی تالیف دکتر میرشهرام صفری و همکاران توسط  انتشارات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به چاپ رسید.

انتشار کتاب کاربردهای نوین نانوفناوری در پزشکی

به گزارش ایسنا، کتاب کاربردهای نوین نانوفناوری در پزشکی توسط  دکتر میرشهرام صفری عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، علی دهاقین کارشناس ارشد مهندسی پزشکی، تارا افشارفرد کارشناس ارشد نانوتکنولوژی پزشکی، فاطمه عسکری مهندس پزشکی و یاشار فرهنگ مرنی دانشجوی دکتری عمومی پزشکی تالیف شده است.

در مقدمه کتاب آمده است؛ نانوفناوری شامل تحقیق و توسعه فناوری در سطح اتم و مولکول ها در اندازه های تقریبی ۱ تا ۱۰۰  نانومتر برای دستیابی به درک اساسی از پدیده ها و مواد در سطح نانو و همچنین ساخت و استفاده از ساختارها، وسایل و سیستم هایی که دارای ویژگی و عملکرد جدید به د لیل داشتن اندازه کوچک است.

به گفته مولف، علم و فناوری نانو امروزه تقریباً در تمامی حوزه های علم، فناوری و صنعت مانند شیمی، مواد، زیست شناسی، الکترونیک، کشاورزی و صنایع غذ ایی، انرژی، آب، ساختمان، اتومبیل و...  کاربرد وسیع یافته است. ازجمله مهم ترین و رو به رشدترین حوزه های کاربرد نانو، حوزه پزشکی و سلامت است و پیش بینی می شود این حوزه در آینده بیشترین سهم را از بازار محصولات نانو به خود اختصاص دهد.

در سال های اخیر طب مدرن تبدیل به یکی از شاخه های اصلی پژوهش های نانوفناوری شده و در آینده علم پزشکی می تواند تا حد زیادی از این فناوری بهره مند شود. نانوفناوری منشأ مواد جدیدی است که فرصت های زیادی را برای تحولات جدید در شاخه های مختلف علوم پزشکی عرضه می کند و در حال حاضر این فناوری متمرکز بر روش های نوین و درحال توسعه پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری های مختلف است.

نانوفناوری پزشکی به موضوعاتی نظیر سیستم های نوین دارو رسانی ، داروهای هوشمند، روش های تشخیص بیماری ها، معرفی محصولات و تجهیزات جدید پزشکی نظیر نانوروبات ها و بافت مصنوعی می پردازد که هدف آن بهبود کیفیت زندگی است. این شاخه جدید پزشکی روش های قدیمی را دگرگون خواهد کرد و یک افق جدید از قابلیت های تشخیصی و درمانی برای صنایع دارویی و تجهیزاتی فراهم خواهد ساخت و پیشرفت های شگفت انگیز بیولوژی سلولی و مولکولی را تسریع می کند.

در این کتاب سعی شده تا تصویری واضح از کاربردهای نانوفناوری در پزشکی برای خوانندگان ترسیم شود. در ابتدا تعاریف اولیه یادآوری می شود و در ادامه کاربردهای نانوفناوری درفصل های مجزا با تمرکز بیشتر بر موارد پرکاربردتر ارائه شده است .

این کتاب دارای ۳۳۰ صفحه و ۹ فصل است  که از عناوین فصول مذکور می توان به مروریبرنانومواد، نانوفناوری در پزشکی، نانوفناوری درتصویربرداری پزشکی، نانوفناوری در دارورسانی، کاربردهای نانوفناوری درطب نظامی، کاربردهای نانوفناوری از میدان جنگ تا بیمارستان، نانوفناوری درتحیقات آزمایشگاهی بر روی حیوانات، کاربردهای نانوفناوری در دندانپزشکی اشاره کرد.

علاقمندان برای تهیه کتاب می توانند به انتشارات دانشگاه واقع در ولنجک- جنب بیمارستان طالقانی- قبل از درب ورودی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، فروشگاه و انتشارات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مراجعه کرده یا با شماره تلفن  ۲۲۴۳۷۸۸۳ برای کسب اطلاعات بیشتر تماس بگیرند.

انتهای پیام


10353328
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور از آغاز آخرین مهلت ثبت‌نام در نوبت دوم آزمون سراسری از فردا ۲۹ فروردین خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، از افزایش دو برابری بسیاری از شاخص‌های بازرسی‌های بهداشت محیط در طرح سلامت نوروزی ۱۴۰۳ نسبت به سال گذشته خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، از افزایش دو برابری بسیاری از شاخص‌های بازرسی‌های بهداشت محیط در طرح سلامت نوروزی ۱۴۰۳ نسبت به سال گذشته خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز فناوری اطلاعات، امنیت و هوشمند سازی سازمان بیمه سلامت گفت: ارتقاء سامانه نسخه نویسی الکترونیکی منجر به پاسخگویی سریعتر فرآیند‌ها می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نتیجه آزمایش جدید دانشگاه «لافبورو» نشان می‌دهد کاهش حساسیت بصری می‌تواند زوال عقل را تا ۱۲ سال قبل از ابتلا به آن پیش‌بینی کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» زمان انتشار کارنامه نتایج اولیه و زمان انتخاب رشته‌های تحصیلی آزمون ورودی دوره دکتری «P.h.D» سال ۱۴۰۳ اعلام شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» زمان انتشار کارنامه نتایج اولیه و زمان انتخاب رشته‌های تحصیلی آزمون ورودی دوره دکتری «P.h.D» سال ۱۴۰۳ اعلام شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» قطع پای جوان ۱۹ ساله بالگرد اورژانس هوایی استان تهران را به پرواز درآورد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو از راه اندازی ۴۴ خط جدید تولیدی و ورود ۹۶ داروی جدید به بازار دارویی کشور در سال ۱۴۰۲ خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان روانشناسی و مشاوره گفت: دومین دوره آزمون صلاحیت حرفه‌ای در تیر سال حاری برگزار می‌شود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است