گوناگون 02:48 - 30 شهریور 1393
با حضور محمدباقر قالیباف شهردار، مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران و تعدادی دیگر از اعضای شورای شهر و مدیران شهرداری، ۸۸ واگن مترو به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید روی خط بهره‌برداری قرار گرفت.

این 88واگن که تشکیل‌دهنده 11 رام قطار هستند، می‌توانند حجم سفرهای درون شهری مترو را حدود 300 هزار نفر در روز افزایش دهند.قالیباف در مراسمی که به همین مناسبت در کارخانه واگن‌سازی‌ باقرشهر برگزار شده بود از روزهایی سخن گفت که ظرفیت مترو برای جابه‌جایی تنها روزی 400 هزار نفر بود. این درحالی است که طی 8سال گذشته این میزان به 3.5 میلیون نفر در روز افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه سال 85به جمع‌بندی لازم برای برنامه توسعه مترو دست یافته است، گفت: « این برنامه را در قالب یک جدول زمانبندی در دفتر کارم نصب کرده‌ام و به‌عنوان مهم‌ترین برنامه کاری‌ام هر روز آن را رصد می‌کنم و به همین دلیل نیز موفق شدیم سرعت ساخت مترو را از سالی 2.5به سالی 16کیلومتر ارتقا دهیم.» قالیباف پیش‌بینی کرد که این رکورد به 2برابر افزایش یابد.ادامه اتوبان‌های رسالت و شهید حکیم، ادامه کمربندی شهید همت و حکیم که جاده قدیم و مخصوص را به هم وصل می‌کند، تکمیل کمربندی شمال به جنوب و غرب تهران، تکمیل بزرگراه شهید شوشتری در منتهی‌الیه شرق تهران و ادامه بزرگراه شهید صیاد شیرازی تا بزرگراه آزادگان همه به گفته قالیباف ازجمله برنامه‌های طرح جامع شبکه بزرگراهی تهران است که درصورت اتمام منجر به تکمیل شبکه بزرگراهی تهران خواهد شد.

  • ترافیک پایتخت مشکل دارد

یکی از مهم‌ترین بخش‌های سخنرانی دیروز شهردار تهران متوجه مشکل فرهنگ ترافیک در شهر تهران بود. وی دراین باره گفت: «با وجود آنکه موفق شدیم در بخش کمی و توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقلی به استانداردهای قابل‌قبولی در سطح کشورهای پیشرفته دنیا دست یابیم، نتوانستیم در حوزه فرهنگ ترافیک همپای توسعه زیرساختی پیش برویم.» وی گفت: «در شیوه حمل‌ونقل انسان‌محور یک بخش مربوط به افزایش کمی است که با توسعه مترو و شبکه حمل‌ونقل عمومی باید به آن دست یابیم. مثلا اینکه به ازای هر 350متر از محل سکونت هر شهروند امکان دسترسی به یکی ازوسایل نقلیه عمومی اعم از اتوبوس، مترو و تاکسی باید وجود داشته باشد، زمان رسیدن به مقصد با وسایل نقلیه عمومی پیش‌بینی‌پذیر باشد، توجه به محیط‌زیست هم مطرح است و فراهم‌کردن شرایط دلپذیر و مطبوع برای شهروندان هنگام استفاده از وسایل نقلیه عمومی هم درشیوه حمل‌ونقل انسان‌محور است.» اما آنچه از نظر قالیباف باید به آن به‌صورت جدی توجه شود فرهنگ رانندگی درسطح شهر است که اصلا زیبنده ما نیست.

شهردار تهران در توضیح این مطلب گفت: چه شخصیت‌های سیاسی و چه توریست‌هایی که از تهران دیدن می‌کنند از نظر رعایت نظافت، توسعه فضای سبز و زیبایی‌ها شهر را تحسین می‌کنند اما همه به اتفاق درباره نحوه فرهنگ رانندگی انتقاد دارند. قالیباف از لزوم چاره‌اندیشی برای فرهنگ نحوه رانندگی در شهر تهران سخن گفت و خبرداد: «بیش از 8‌ماه است که به‌صورت فشرده با همفکری جمعی نخبگان و کارشناسان مشغول برنامه‌ریزی در این حوزه هستیم و مقدماتی نیز فراهم کرده‌ایم.»

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود طرح برخی انتقادات علیه مدیریت شهری را بی‌منطق و بیشتر شبیه شوخی و مزاح دانست که برای رفع خستگی خوب است. وی در این‌باره از منتقدینی مثال زد که از وجود مارهایی در دریاچه خلیج‌فارس سخن می‌گویند که گاو را می‌بلعند، ماجرای ورود واگن‌های قطار کهنه به چرخه حمل ونقل ریلی یا قطع درخت توسط شهرداری نیز از نظر شهردار تهران به منزله همان حرف‌های بی‌منطق است که از فرط غیرواقعی‌بودن شبیه شوخی است. مردم چنین مواردی را باور نمی‌کنند چون ظرف 8سال گذشته شاهد افزایش سرانه فضای سبز از 9به 16متر هستند.

  • همچنان امیدوار به وعده‌های دولت

بنابراین گزارش شهردار تهران همچنین در حاشیه مراسم ورود 88واگن جدید به ناوگان متروی پایتخت در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سؤالات آنها پاسخ داد. از قالیباف درباره میزان تحقق وعده‌های دولت برای توسعه ناوگان حمل ونقل عمومی از محل اعتبارات ملی سؤال شد. وی دراین‌باره گفت: «یکی از توافقات دولت و شهرداری تهران که ما نیز منتظر اجرایی شدن آن هستیم سرمایه‌گذاری از محل کاهش مصرف سوخت برای حمل‌ونقل عمومی است.»

وی از انجام توافقاتی دراین باره با وزیر نفت سخن گفت و افزود: «تا‌کنون 3جلسه با وزیرنفت داشتم و توافق‌هایی انجام شد تا وزارت نفت ال‌سی مورد نیاز برای خرید تجهیزات با اولویت واگن را باز کند و ما نیز از محل اعتبارات تعیین‌شده از سوی شورای شهر اقدامات موبوط به ساخت‌وساز ریلی و توسعه ایستگاه‌های مترو را انجام دهیم.» شهردار تهران افزود: «درصورت اجرایی شدن این توافق مردم تهران می‌توانند امیدوار باشند که سالی 30کیلومتر توسعه مترو محقق شود. همچنین بدون توسعه خطوط تنها با افزایش تعداد واگن‌ها از 1200واگن موجود به 2400دستگاه واگن می‌توانیم ظرفیت جابه‌جایی‌ها را از 3.5میلیون مسافر در روز به 7میلیون نفرافزایش دهیم.»

وی همچنین در پاسخ به سؤال دیگری درباره تکمیل متروی پرند گفت: «بودجه ساخت مترو برای اطراف تهران باید به‌صورت 100درصد از سوی دولت تأمین شود بنابراین اگر دولت 100میلیارد تومان اعتبار خطوط متروی پرند و فرودگاه امام خمینی(ره) را تأمین کند به مردم این وعده را می‌دهیم که ظرف 5‌ماه این خطوط را تکمیل کنیم.» قالیباف در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره قطع 150اصله درخت در منطقه 5شهرداری تهران نیز گفت: مالک این زمین حکم قطع درخت را داشت البته این درختان از نوع برگ‌سوزنی بودند که شهرداری کاشته بود. بنابراین درختان از نوع پهن برگ نبودند اما درهرحال این فرد برای اجرای حکم عجولانه عمل کرده است و عزیزان ما در شورای شهر و شهرداری تهران حساسیت لازم را دراین باره نشان داده و امیدواریم دیگر تکرار نشود.»

  • تولید 154واگن مترو در سال

دیروز هابیل درویش مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه نیز در مراسم بهره‌برداری از 88واگن مترو گفت: این 88واگن همین امسال ساخته شده است. درویش از رکورد جدید در ساخت واگن مترو خبر داد و گفت: برای نخستین بار موفق شدیم هفته‌ای یک رام قطار تولید کنیم که به‌طور میانگین برابر تولید روزی یک واگن می‌شود. به همین مناسبت وی از تولید سالانه 154واگن خبر داد که همزمان با بهره‌برداری از شمال خط 3به این خط وارد خواهد شد.

درویش همچنین از انجام بزرگ‌ترین عملیات عمرانی درکشور و حتی منطقه سخن گفت و در توضیح آن افزود: 5خط مترو و بیش از 200کیلومتر مترو در حال ساخت است که از نظر حجم مالی 8هزار میلیارد برآورد ریالی دارد و بیش از 20هزار نفر به‌صورت 3 شیفت زیر زمین مشغول کار هستند. وی در سخنان خود بابت درج خبری از سوی برخی رسانه‌ها مبنی بر ورود واگن‌های چینی و دست دوم به متروی تهران گفت: این بی‌انصافی است چون ما حتی یک پیچ دست دوم هم استفاده نمی‌کنیم و خبرنگاران امروز می‌توانند ازاین کارخانه دیدن کنند تا متوجه شوند. به گفته مدیرعامل شرکت مترو، بیش از 53درصد واگن‌های مترو تولید داخل هستند و 47درصد بقیه نیز از کشورهای سوئد، آلمان، اتریش و ژاپن خریداری می‌شود که از برندهای معروف دنیا هستند.

 


4755886
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است